ساعدنیوز
ساعدنیوز

مجمع عمومی عادی و وظایف آن

  پنجشنبه، 31 شهریور 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
مجمع عمومی عادی و وظایف آن
مجمع عمومی شرکت سهامی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود . مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عموم و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه معین خواهد شد مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاص برای آن مقرر شده باشد. در ادامه ساعد نیوز به تفصیل مجمع عمومی عادی و وظایف آن می پردازد.

یکی از قوانینی که قانونگذار برای حفظ نظم وامنیت وضع کرده قانون تملک آپارتمان ها است به دلیل آن که برج نشینی و آپارتمان نشینی و عدم آگاهی به قوانین و یا عدم رعایت و نقض این قوانین همواره مشکلاتی در پی دارد اما با وضع قوانین و مقرراتی در این خصوص می توان راهکارهای برای حل این مسئله پیدا کرد . یکی از مسائلی که حتما باید برای پیشگیری از هر گونه مشکلی انجام شود تشکیل اجتماعی از ساکنین است که به آن مجمع عمومی گفته می شود که بر طبق این قانون مجامع عمومی ساختمان عبارتند از تشکیل اجتماعی از ساکنین یا مالکین ساختمان است که به عنوان مجمع عمومی از آن نام برده می شود که مجمع عمومی و تشکیل و وظایف آن خود دارای ضوابط و شرایطی است . مجمع عمومی ساختمان به دو شکل تشکیل می گردد ، مجامع عمومی عادی و فوق العاده . مجامع عمومی عادی به سه دسته مجمع عادی نخستین و مجمع عمومی عادی سالانه و فوق العاده تقسیم می گردد . که مجمع عمومی عادی فوق العاده با مجمع عمومی فوق العاده متفاوت است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی اینکه مجمع عمومی عادی سالانه آپارتمان بر طبق قانون چیست و وظایف و اختیارات مجمع عمومی سالانه ساختمان می پردازیم .

پوستر برگزاری جلسه و هم فکری

مجمع عمومی عادی فوق العاده آپارتمان بر طبق قانون چیست ؟

برای پاسخ به این که مجمع عمومی عادی فوق العاده آپارتمان بر طبق قانون چیست باید گفت که ابتدا منظور از مجمع عمومی تجمعی یا اجتماعی از مالکین است که تصمیماتی در خصوص آپارتمان می گیرند که این تصمیمات تصمیم های اصلی و خط مشی کلی در خصوص اداره کردن ساختمان است که از سوی مدیر یا هیات مدیره به اجرا در می آید . یکی از مجامع عمومی ساختمان مجمع عمومی عادی فوق العاده است . که نام این مجمع به صورت صریح در قانون بیان نشده است ولی به طور کلی مجمع عمومی مالکین باید لااقل هر سال یک بار تشکیل شود اما می توان گفت به عبارت دیگر مجمع عمومی عادی فوق العاده مجمعی است که پیش از موعد مقرر و در زمان فوق العاده تشکیل می شود که می توان آن را مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده نامید . مجمع عمومی عادی فوق العاده با مجمع عمومی فوق العاده متفاوت است و در واقع از لحاظ زمان و موعد با مجمع عمومی سالانه متفاوت می باشد و از سایر جهات مشابه با مجمع عمومی سالانه است .

زمان تشکیل مجمع عمومی عادی

به موجب ماده 89 لایحه، مجمع عمومی عادی می بایستی حداقل سالی یک بار در موقعی که در اساسنامه پیش بینی شده است و حداکثر ظرف مدت چهار ماه از تاریخ پایان سال مالی توسط هیئت مدیره دعوت و تشکیل جلسه دهند . با این وجود در صورتی که تشکیل جلسه مجمع مذکور قبل از تاریخ تعیین شده نیز بنا بر مورد خاصی ضرورت یابد به موجب ماده 92 هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان شرکت می توانند این مجمع را به صورت فوق العاده نیز دعوت نموده که در این صورت حدنصاب تشکیل و رای گیری نیز همان است که برای مجمع عمومی عادی پیش بینی گردیده است و دستور جلسه آن باید در آگهی دعوت قید گردد .

حدنصاب تشکیل و رای گیری مجمع عمومی عادی

به موجب ماده87 لایحه برای تشکیل و رسمیت مجمع عمومی عادی حضور دارندگان اقلاً بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند ضروری است . در صورتی که در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشد مجمع برای بار دوم دعوت خواهد شد و با حضور هر عده از صاحبان سهامی که حق رأی دارد رسمیت یافته و اخذ تصمیم خواهد نمود. به شرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد. بعد از تشکیل این مجمع کلیه تصمیمات در مورد موضوعات دستور جلسه به جز تصمیم در مورد انتخاب مدیران و بازرسان به موجب ماده 88 همواره به اکثریت نصف به علاوه یک ( اکثریت مطلق ) آراءحاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود مگر در مورد انتخاب مدیران و بازرسان که اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

نحوه اداره جلسات مجمع عمومی عادی

ریاست مجمع علی الاصول با رئیس هیئت مدیره است مگر در صورتی که انتخاب یا عزل مدیر یا مدیران شرکت موضوع دستور جلسه باشد که در این صورت هیئت رئیسه مجمع نیز که متشکل از یک رئیس و دو ناظراز بین صاحبان سهام حاضر و یک منشی که می تواند از بین ایشان یا از خارج از شرکت باشد ، انتخاب و اداره خواهد شد. هر چند که این اکثریت حدنصاب در لایحه تعیین شده است اما ماده ۷۲ مقرر داشته که مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی در اساسنامه معین خواهد شد مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاص برای آن مقرر شده باشد. بنابراین می توان در اساسنامه اخذ بعضی تصمیمات را موکول به حضور عده بیشتری قرار دارد. هر صاحب سهم که مایل به حضور در جلسه مجمع عمومی باشد باید قبل از تشکیل جلسه دریافت ورقه ورود به جلسه که در قبال ورقه سهم یا تصدیق موقت سهم صادر می شود به شرکت مراجعه نماید. به هر حال ورود به جلسه مجمع عمومی صرفاَ با ارائه ورقه ورود به جلسه مجاز می باشد. هم چنین بعه موجب ماده 139 هر صاحب سهمی می تواند از 15 روز قبل از تشکیل مجمع به مرکز شرکت مراجعه و از گزارش بازرسان ، گزارش عملیات مدیران ترازنامه ، حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت رونوشت بگیرد . صورتجلسه حضورحاضرین در مجمع عمومی به نحوی که مبین هویت کامل، اقامتگاه ، تعداد سهام و تعداد آراء هر یک از حضار بوده و به امضاء آن ها رسیده باشد برای هر جلسه تهیه گردد. هم چنین از مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی صورت جلسه ای توسط منشی تهیه می شود که به امضاء هیئت رییسه رسیده و یک نسخه از آن در مرکز شرکت نگهداری خواهد شد. چنانچه در مجمع عمومی تمامی موضوعات مندرج در دستور مجمع مورد اتخاذ تصمیم واقع نشود هیئت رییسه مجمع با تصویب مجمع عمومی می تواند اعلام تنفس نموده و تاریخ جلسه بعد را که نباید دیرتر از دو هفته باشد تعیین کند. تمدید جلسه محتاج به دعوت و آگهی مجدد نیست و در جلسات بعد مجمع با همان حد نصاب جلسه اول رسمیت خواهد داشت و جلسه بعدی نیز در امتداد جلسه اول محسوب می شود . صاحبان سهام می توانند شخصا در کلیه مجامع عمومی حضور داشته باشند. همچنین وکیل یا قائم مقام قانونی اشخاص حقیقی و نماینده یا نمایندگان شخص حقوقی، صرف نظر از تعداد سهام خود به شرط ارائه مدرک وکالت یا نمایندگی می توانند در مجامع حضور به هم رسانند.

وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی فوق العاده ساختمان

برای دانستن اینکه وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی فوق العاده ساختمان چیست باید وظایف و اختیارات مجمع عمومی سالانه را مورد بررسی قرار بدهیم به دلیل اینکه از لحاظ وظایف و اختیارات یکسان می باشد . بر این اساس قانون وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی فوق العاده عبارتند از :

  • تعیین رییس مجمع عمومی یعنی در هر مجمع ابتدا لازم است رییس مجمع انتخاب گردد .
  • انتخاب مدیر و خزانه دار و رسیدگی اعمال آنها در مجمع عمومی عادی نخستین انجام می شوند و با توجه به اینکه مدتی از انتخاب مدیر می گذرد مالکین می توانند در خصوص نحوه مدیریت آنان اظهارنظر نمایند .
  • اتخاذ تصمیم نسبت به اداره ی امور ساختمان باید براساس قانون باشد و اگر تصمیمی اتخاذ نشده باشد باید با اکثریت آرای مالکینی که بیش از نصف مساحت ساختمان را مالک هستند تصمیم گیری انجام شود و در پایان جلسه در صورتجلسه به امضا مالکین برسد .
  • تصویب گزارش مربوط به درآمد و هزینه های سالانه مدیر خزانه داری باید کلیه درامدها و هزینه ها را در دفتر خزانه داری ثبت کند و قبوض و اسناد را نیز به آن پیوست نماید که در پایان جلسه به تصویب و تایید برسد .
  • یکی دیگر از مواردی که باید در مجمع عمومی سالانه انجام شود اتخاذ تصمیم در ایجاد اندوخته برای امور مربوط به حفظ و نگهداری و تعمیر بنا می باشد .
  • تصویب پرداخت وجوهی به مدیر بابت تنخواه گردان از دیگر اقداماتی است که باید در مجمع انجام شود تصویب پرداخت وجوهی به مدیر بابت تنخواه گردان است .
  • تفویض اختیار به مدیر یا مدیران به منظور انعقاد قراردادهای لازم برای اداره ی ساختمان : باید طی قراردادی مالکین به مدیر یا مدیران اختیاراتی بدهند که بتوانند قراردادهای لازم است را برای اداره ساختمان منعقد کنند مانند : انعقاد قرارداد با شرکت حراستی یا انعقاد قرارداد با شرکت نظافتی برای نظافت قسمت های مشترک ساختمان
  • تصویب بازسازی تمام ساختمان باید در مجمع عمومی انجام شود و نیاز به موافقت اکثریت مالکان دارد .
  • انتخاب سه نفر کارشناس رسمی دادگستری جهت احراز پایان عمر مفید یا فرسودگی کلی ساختمان : زمانی این وظیفه به وجود می آید و نیاز به اجرا دارد که عمر مفید ساختمان به پایان رسیده باشد و اکثریت مالکان موافق با بازسازی ساختمان باشند .
  • تمامی تصمیماتی که در مجامع عمومی اعم از مجمع عمومی نخستین و سالانه و فوق العاده با اکثریت مطلق آرا باید باشد و نه اکثریت نسبی آرا اخذ می گردد .

در نتیجه به موجب ماده 72 لایحه تجارت وظایف مجمع عمومی عادی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می گردد. اشخاصی که در شرکت سهامدار نمی باشند این اجازه را ندارند تا در جلسه های مجمع عمومی شرکت نمایند تنها در صورتی می توانند شرکت نمایند که به عنوان وکیل یا منشی باشند. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (232 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (207 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (99 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (68 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (61 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (58 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (50 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (46 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (37 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو پیام خنده‌دار دانش آموز به معلم در روز معلم؛ اصلا با من مشکل دارید!+ عکس ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان کادو همراه ساعت مچی به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و دلنشین پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با وسیله حمل منحصربفردش +عکس/ سنتی و ساده😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و بدون آرایش فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ خلاقیت منحصربفرد محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاهی برای دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس
تیتر امروز   
(تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...