مواد غذایی اسیدی که برای معده ضرر دارد

  دوشنبه، 10 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مواد غذایی اسیدی که برای معده ضرر دارد
گاهی اوقات برخی از غذاهای عادی و معمولی برای خوردن مناسب نیست. گوجه فرنگی بی ضرر، یک فنجان چای سیاه مورد علاقه شما یا یک تکه پنیر بر روی نان تست می تواند به بدن شما، به خصوص معده شما آسیب برساند.

گاهی حتی مواد غذایی معمولی که استفاده می کنیم هم بی ضرر نیستند. یک عدد گوجه فرنگی یا یک لیوان چای سیاه می تواند به بدن شما، به ویژه معده تان صدمه بزند. علت این مسأله خاصیت اسیدی ای است که در بعضی مواد غذایی بیشتر است. این مواد غذایی باعث سوزش معده، رفلاکس اسید معده (برگشت اسید از معده به بالا و مری) و دیگر مشکلات و ناراحتی ها می شوند. به همین دلیل است که باید بدانید کدام مواد غذایی می تواند به معده ی شما صدمه بزنند و سعی کنید مصرف آن ها را کم کنید.

مواد غذایی اسیدی چه نشانه هایی دارند؟

مواد مختلف از جمله موادغذایی ای که می خوریم، چه جامد و چه مایع، یک pH خاص دارند. در مقایس ۱ تا ۱۴، مواد غذایی ای که pH کمتر از ۷ دارند، اسیدی محسوب می شوند.
pH صفر: بسیار اسیدی
pH هفت: خنثی
pH چهارده: قلیایی
pH خون ما در حالت ایده آل باید ۷/۳۵ تا pH 7/45 باشد که درواقع تا حدودی قلیایی محسوب می شود. pH محتویات معده ی ما هم چیزی بین ۳/۵ تا ۵/۵ است که بسیار اسیدی محسوب می شود.

مواد غذایی اسیدی

1- سس ها و مواد غذایی تند

سس ها و مواد غذایی تند می توانند به راحتی باعث تحریک دیواره ی مری و بروز ناراحتی شوند. مصرف زیاد مواد غذایی تند معمولاً منجر به سوزش معده می شود. اگر می خواهید دچار مشکل نشوید، تعادل را در مصرف مواد غذایی تند رعایت کنید.
pH سس چیلی: ۲/۸ تا ۳/۷

2- نوشیدنی های کافئین دار

نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا می توانند باعث رفلاکس اسید معده و سوزش معده شوند. این نوشیدنی ها مری را هم تحریک می کنند یا باعث تضعیف کاردیا یا اسفنگتر تحتانی مری (نقطه ی اتصال مری به معده) می شوند. این مسأله می تواند معکوس شدن جریان حرکت محتویات معده را به دنبال داشته باشد.

pH قهوه: ۴
pH چای سیاه: ۴/۹ تا ۵/۵
pH چای سبز: بین ۷ تا ۱۰
pH نوشیدنی های انرژی زا: ۳/۴

3- مرکبات و آب آن ها

مرکبات از دیگر مواد غذایی اسیدی هستند که اگر نمی خواهید دچار سوزش معده شوید، باید از آن ها پرهیز کنید. پرتقال و گریپ فروت ممکن است معده ی شما را تحریک کنند و باعث ناراحتی شوند.
pH لیموترش: ۲/۲ تا ۲/۴
pH گریپ فروت: ۳ تا ۳/۷
pH پرتقال: ۳ تا ۴

4- نعناع

گرچه ما اغلب تصور می کنیم سبزیجاتی مثل نعناع یا نعناع فلفلی می توانند دستگاه گوارش ما را تسکین دهند، اما این تصور درست نیست. مصرف زیاد نعناع می تواند باعث رفلاکس اسید معده و سوزش معده شود. به علاوه مصرف روزانه ی چای نعناع فلفلی، ریسک سوزش معده را دو برابر می کند. تنها کاری که باید انجام دهید کاهش مصرف این سبزی ها است.
pH چای نعناع فلفلی: ۶ تا ۷

5- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی بسیار اسیدی است و افراط در مصرف آن می تواند باعث سوزش معده شود. برای رفع سوزش معده ی ناشی از مصرف گوجه فرنگی می توانید از آبنبات های ترش استفاده کنید. این آبنبات ها تولید بزاق دهان را بیشتر می کنند و این مسأله به رفع رفلاکس اسید معده کمک می کند، چون بزاق دهان اسیدی که از معده ی شما بالا می آید را خنثی می کند.
pH گوجه فرنگی: ۴/۳ تا ۴/۹
pH آب گوجه فرنگی: ۴/۱ تا ۴/۶
pH پوره ی گوجه فرنگی: ۴/۳ تا ۴/۵

6- الکل

نوشیدنی های الکی مثل شراب یا آبجو، باعث تولید اسید در معده می شوند و مصرف متعادل یا افراطی این نوشیدنی ها می تواند منجر به سوزش معده شود. از طرفی دیگر الکل به دیواره ی مری صدمه می زند.
pH شراب: ۲/۵ تا ۴/۵

7- مواد غذایی پرچرب و سرخ شده

مصرف مواد غذایی پرچرب از جمله مواد غذایی سرخ شده، با مخاطراتی همراه است، چون این مواد غذایی اجازه می دهند اسید بیشتری از معده به درون مری بازگردد. مواد غذایی ای که باید از آن ها دوری کنید عبارتند از:

  • مواد غذایی تمام سرخ شده: سیب زمینی سرخ شده، حلقه های پیاز و چیپس
  • محصولات لبنی پرچرب: پنیر (pH 5/1 تا ۵/۹)، شیر خالص (شیری که چربی آن گرفته نشده، pH 4/1 تا ۵/۳)، کره (pH 6/7 تا ۶/۹) و ماست (pH 4/4 تا ۴/۶)
  • گوشت پرچرب: گوشت پرچرب گاو، گوسفند و بره (pH 5/8)
  • آجیل: بادام هندی (pH 5/9) و گردو (pH 5/4)
  • مواد غذایی روغنی

این چربی می تواند باعث سوزش معده شود، چون کاردیا (نقطه ی اتصال مری به معده) را آرام می کند و باعث تولید هورمون کوله سیستوکینین می شود. به جای سرخ کردن کامل مواد غذایی بهتر است آن ها را بپزید یا کباب کنید.

8- نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های کربناته مثل کوکا کولا، اسپرایت و فانتا شما را در معرض خطر بروز رفلاکس اسید معده قرار می دهند.حباب های درون این نوشیدنی ها درون معده ی شما گسترش می یابند، به کاردیا (نقطه ی اتصال مری به معده) فشار می آورند و اسید معده را وادار به برگشت به مری می کنند.
pH کوکا کولا: ۲/۳۷
pH فانتای پرتقالی: ۲/۸۲
pH اسپرایت: ۳/۲۴

9- سیر و پیاز

مصرف سیر به کسانی که خود از مشکل رفلاکس اسید معده رنج می برند، توصیه نمی شود. به علاوه، سیر می تواند باعث سوزش و ناراحتی معده هم شود. پیاز (به ویژه خام آن) هم در فهرست مواد غذایی خطرناک جای دارد. اگر خود دچار سوزش معده هستید و علاقه ی زیادی به ساندویچ های برگر دارید، بهتر است پیاز ساندویچ را حذف کنید.
pH سیر: ۵/۸
pH پیاز قرمز: ۵/۳۰ تا ۵/۸

10- دیگر مواد غذایی اسیدی

دیگر مواد غذایی اسیدی ای که اگر مایل نیستید سلامتی شما را تحت تأثیر قرار دهند، باید مصرف آن ها را محدود کنید، عبارتند از:


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (206 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (83 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت