مواد غذایی موثر در کلاژن سازی پوست

  سه شنبه، 04 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
مواد غذایی موثر در کلاژن سازی پوست
رژیم غذایی و خوراکی ها کلاژن ساز ارتباط مستقیم با سلامتی و زیبایی پوست ما دارند. اگر میخواهید همیشه پوستی جوان داشته باشید باید منایع خوراکی کلاژن ساز را بشناسید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با این خوراکی ها بیشتر آشنا شوید.

برای افزایش تولید کلاژن باید غذاهایی بخورید که حاوی ویتامین C، آمینواسید های گلیسین و پرولین باشند. این که تصور می شود غذاهای حاوی کلاژن می توانند تولید کلاژن را افزایش دهند یک باور غلط رایج است. چون ساختار این ماده پس از هضم در بدن کاملا شکسته می شود و به اسیدهای آمینه سازنده آن تجزیه می شود.اگر می خواهید تولید کلاژن را در بدن خود افزایش دهید این کار با انتخاب غذاهای مناسبی که حاوی ترکیبات پایه این ماده هستند امکان پذیر است.

چرا بدن شما نیازمند کلاژن است؟

کلاژن پروتئین مهمی است که در سراسر بدن به وفور یافت می شود. اغلب به عنوان چسبی که بدن را با هم و منسجم نگه می دارد در نظر گرفته می شود. کلاژن مسئول تامین نرمی پوست، کند کردن علائم خاص پیری و کاهش درد مفاصل در بدن شماست. با این حال، با افزایش سن، تولید کلاژن شروع به کاهش یافتن می کند و باعث می شود که علائمی چون درد مفاصل، چین و چروک پوست و ضعیف شدن غضروف ها پدیدار گردد. عوامل دیگری مانند مثل سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و رژیم غذایی نامناسب نیز می توانند در تولید کلاژن نقش منفی داشته باشند و تولید آن را با اختلال مواجه می کنند.خوشبختانه، روش های زیادی وجود دارند که می توانند به افزایش سطح کلاژن کمک کنند. استفاده از یک مکمل کلاژن شاید موثرترین و بهترین راه برای افزایش سطوح کلاژن باشد، اما مصرف انواعی از غذاها که حاوی کلاژن هستند، گزینه دیگری برای افزایش سطح کلاژن است. برخی تحقیقات نشان می دهند که استفاده از یک مکمل کلاژن یا افزایش مصرف منابع غذایی کلاژن دار می تواند در موارد زیربه شما کمک کند:

  • ارتقا سلامت روده
  • کاهش درد مفاصل
  • کاهش ریزش مو
  • بهبود الاستیک پوست
  • افزایش توده عضلانی
  • جلوگیری از از دست دادن استخوان
  • بهبود سلامت قلب
مواد غذایی کلاژن ساز

کدام مواد غذایی برای تولید کلاژن موثر است؟

کلاژن از پروکلاژن تولید می شود. پروکلاژن هم از ترکیب آمینواسید های گلیسین و پرولین تشکیل می شود. با تأمین این مواد در بدن تان به اندازه ی کافی می توانید به تولید این پروتئین ارزشمند کمک کنید. در ادامه غذاهایی معرفی کردیم که برای تولید کلاژن به آنها نیاز دارید.

سبزیجات سبز تیره

سبزیجات سبز تیره مثل اسفناج و کلم و سبزی خوردن حاوی فیتوکمیکال ها هستند که حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب متعددی هستند. ویتامین C موجود در این سبزیجات تولید کلاژن را در بدن افزایش داده و پوست را تقویت می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در این سبزیجات نیز پوست و موها را تقویت کرده و از آن ها در مقابل آسیب و اشعه های مضر خورشید محافظت می کنند.

مرکبات

ویتامین C موجود در مرکبات علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان قوی است، برای پیوند آمینو اسیدهای این پروتئین ضروری بوده و به این ترتیب به تعمیر و بازسازی سلول های پوست کمک کند. به همین دلیل توصیه می شود که برای پیشگیری از چین و چروک پوست، مرکباتی مانند پرتقال، لیموترش، گریپ فروت و… به میزان کافی در برنامه غذایی گنجانده شود.

مرکبات

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل یکی از غنی ترین منابع عنصر روی است. روی به عنوان یک کوآفکتور برای سنتز کلاژن عمل می کند. مطالعات نشان داده است که مکمل های روی به کاهش سرعت تخریب کلاژن کمک می کنند. سایر منابع گیاهی شامل روی مانند اسفناج، گردو، بادام زمینی و بادام نیز خاصیتی مشابه دارند.

ماهی سالمون

سالمون یا قزل آلای وحشی، یک منبع غنی روی است که پروتئین مورد نیاز برای سنتز کلاژن را فعال می کند. همچنین یک منبع عالی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است که برای کاهش التهاب و ایجاد سلول های سالم پوست ضروری است. بدن ما نمی تواند امگا 3 تولید کند، بنابراین باید آنها را از منابع غذایی دریافت کنیم.

انواع توت

با اینکه وقتی حرف از ویتامین C می شود، مرکبات به عنوان مدعیان اصلی در میدان حاضر می شوند، باید گفت خانواده توت ها منبعی کم نظیر هستند که حتی در رقابت با مرکبات پیروز هم می شوند. ویتامین C موجود در توت فرنگی در واقع از میزان ویتامین C پرتقال در همان حجم بیشتر است. تمشک، زغال اخته و شاه توت نیز منابع سرشار ویتامین C هستند. انواع توت همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که از پوست در برابر آسیب محافظت می کنند.

گوشت مرغ

حتماً دلیلی دارد که بسیاری از مکمل های کلاژن از گوشت مرغ تهیه می شوند. این گوشت سفید و خوش طعم حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. اگر تا به حال یک مرغ کامل را برش زده باشید، حتماً متوجه بافت های پیوندی بسیاری در آن شده اید. این بافت های پیوندی گوشت مرغ را به یک منبع غنی از کلاژن خوراکی تبدیل کرده است.

سیر

سیر چیزی بیش از طعم و مزه به غذاهای سرخ کرده و پاستا اضافه می کند؛ با استفاده از سیر می توانید به افزایش تولید کلاژن در بدن خود کمک کنید. البته مهم است که بدانید کمک به تولید کلاژن به میزان مصرف شما هم بستگی دارد و اگر خیلی اهل سیر خوردن نیستید، زیاد نمی توانید روی خاصیت کلاژن سازی آن حساب کنید. سیر مزایای فراوان دیگری هم دارد که حضور آن را در رژیم غذایی شما ارزشمند می کند.

با این وجود ممکن است شما هم شنیده باشید که باید در مصرف سیر اندازه را نگه داشت و محتاط بود. واقعیت این است که مصرف سیر در مقدار متعارف بی خطر است، اما سیر بیش از حد (به خصوص خام) ممکن است باعث سوزش سر دل، ناراحتی معده یا افزایش خطر خونریزی به ویژه در صورت مصرف همزمان داروهای رقیق کننده خون شود.

گوجه فرنگی

یکی دیگر از منابع نه چندان مشهور ویتامین C گوجه فرنگی است. یک گوجه فرنگی متوسط ​​می تواند تا ۳۰ درصد از این ویتامین مهم برای تولید کلاژن را تامین کند. گوجه فرنگی همچنین دارای مقادیر زیادی لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از پوست به حساب می آيد.

گوجه فرنگی

تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از منابع طبیعی کلاژن است. پوست تخم مرغ و زرده آن حاوی کلاژن هستند. در حقیقت، استفاده از پوست تخم مرغ یک درمان طبیعی برای افزایش سلامت مفاصل به خاطر محتوای سلول های سازنده کلاژن است. علاوه بر این، تخم مرغ نیز دارای مقدار بالایی از گوگرد است که برای تولید کلاژن لازم است. گوگرد به حذف سموم از بدن کمک می کند.

هویج

نه تنها برای درمان آکنه، بلکه برای سنتز کلاژن به دلیل محتوای بالای ویتامین آ خوب هستند. در حقیقت، هویج کمک می کند تا کشش پوست افزایش یابد، کلاژن را احیا میکند و جریان خون به پوست را افزایش می دهد. مصرف هویج تولید چربی را کاهش می دهد.

اسپیرولینا

طبق مطالعه، اسپیرولین نوعی جلبک آبی - سبز است که می تواند به عنوان مکمل بهداشتی به کار رود. علاوه بر غنی بودن در آهن، یک قاشق چای خوری از اسپیرولین نیز حاوی محتویات بالایی از مشتقات گلایسین و پرولین است. اسپیرولین منبع بزرگی از مس نیز هست که یکی از مهم ترین مواد معدنی تولید کلاژن است.

غذاهای گوگردی

مطالعات نشان داده رژیم غنی از گوگرد - کلاژن بیشتری تولید کرده است. غذاهای حیوانی مثل تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ و محصولات لبنی، همه منابع بزرگی از گوگرد و برای تولید کلاژن مورد نیاز هستند. هم چنین مهم است گوگرد سبزیجات را مصرف کنید. برخی از منابع غنی سبزیجات، سیر، بروکلی، پیاز، کلم بروکسل، کلم و غیره هستند.

بذر کتان

بذر کتان منبع اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر هستند. از آنجا که سلول های پوست توسط یک لایه چربی پوشانده می شوند، لایه چربی قوی تر می شود و به کاهش خطوط و چروک کمک می کند. علاوه بر این اسیدهای چرب، امگا 3 به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ورشد مغز کمک می کنند.

با آسیب زدن به پوست، تابش بیش از حد اشعه یو وی جهش های ژنتیکی ایجاد شده که منجر به سرطان پوست می شود. باید غذاهایی را مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی امگا 3 هستند، و باعث افزایش تولید کلاژن، کاهش خطرات سرطان پوست شود. بذر کتان نیز غنی از گوگرد هستند، که برای تولید کلاژن نیز ضروری است.

کلم

انواع مختلفی کلم وجود دارد آنتی اکسیدان هایی مثل تیوسیانات، لئوتئین، زاگزانتین دارد الاستیسیته پوست را بهبود می بخشد. کلم حاوی اسید فولیک، فیبر، ویتامین ب، آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز نیز هست همچنین ویتامین ک موجود متابولیسم را افزایش و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

انواع کلم

آلو

یکی از علل اصلی سالخوردگی پوست، رادیکال های آزاد است که بافت های پوست را تجزیه می کند این آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند. آلو حاوی مقدار بالای آنتی اکسیدان ها هستند. بنابراین روزانه 5 تا 6 آلو بخورید. در واقع، آلو به عنوان یکی از بهترین منابع کلاژن شناخته می شود.

بوقلمون

بوقلمون علاوه بر بهبود پوست، کاهش خشکی و التهاب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و روی موجود در آن فشار خون بالا را کاهش و احتمال حمله قلبی وسکته را کاهش می دهد اگر می خواهید کلاژن بالا رود 2تا3 بار در هفته بوقلمون مصرف کنید.

لوبیا

لوبیا حاوی اسید است که به عنوان ماده ضد پیری شناخته شده این اسید می تواند آب را نگه دارد و چین و چروک را کم تر کند. علاوه بر این، اسید می تواند رطوبت پوست را افزایش دهد در نتیجه پوست را صاف و مرطوب نگه می دارد، کشش پوست، رشد سلول های پوست، سنتز کلاژن را افزایش داده و مفاصل سالم را حمایت می کند.

سخن پایانی

اگر می خواهید قدرت کلاژن سازی بدن را افزایش دهید باید غذاهای نامبرده را در برنامه غذایی داشته باشید. اگر به این مواد غذایی علاقه ندارید، به یاد داشته باشید که هیچ منبع دیگری وجود ندارد تا مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کند. در نتیجه یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و تهیه شده از منابع گیاهی یا حیوانی، می تواند به تولید آمینواسیدهای ضروری بدن کمک بسیاری کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (205 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان