مواد غذایی مضر برای کودکان زیر دو سال

  شنبه، 08 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مواد غذایی مضر برای کودکان  زیر دو سال
برخی خوراکی ها و مواد غذایی از نظر والدین مفید است اما مصرف این خوراکی ها مضراتی را برای کودکان به همراه دارد

مادران برای تربیت بهتر فرزندان بهتر است ابتدا با اصول تغذیه ای آشنا شوند. با اینکه اغلب کودکان در سنین پایین از خوردن غذاهای کمکی خودداری می کنند و یا بی اشتها هستند اما خوردن هر غذایی هم برای آنها مناسب نیست و از دادن هله هوله به آنها باید خودداری نمود. مادران باد به این نکته توجه داشته باشند که کودکشان هر چقدر هم که به خوردن غذا بی علاقه باشد، جایگزین کردن مواد دیگر به جای غذای اصلی آنها کار صحیحی نیست و باید با ترفندهای مختلفی غذای سالم و طبیعی را به کودک خود بخورانند.

تصویر

مواد غذایی مضر برای کودکان زیر دو سال شامل موارد زیر می باشد:

1– سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی از منابع غنی پروتئین است و مزایای فراوانی دارد، اما برای کودکانی که کمتر از یک سال دارند ممکن است خطرناک باشد. باکتری های موجود در سفیده تخم مرغ ممکن است باعث ناراحتی معده و تحریک دیگر مشکلات در کودک شود.

2– کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از پتاسیم، پروتئین و فیبر است. با این حال چسبندگی آن می تواند باعث رسوبات و مشکلات دهان و دندان برای کودک شود.

3– سبزیجات خام

سبزیجات منبع غنی مواد مغذی هستند و استفاده از آنها مانع بروز بسیاری از بیماری های مزمن می شود. با این حال، سبزیجاتی مانند هویج می توانند باعث خفگی کودک شوند، و باید از آنها پرهیز کرد.

4– آجیل های کامل

آجیل ها سرشار از فیبر، ویتامین E، و ال-آرژینین هستند. با این حال اندازه آجیل ها می تواند باعث انسداد مری، و در نهایت خفگی کودک شود. پس از دادن آجیل های کامل به کودک خودداری کنید.

5- غذاهای کنسرو شده

خوردن غذاهای کنسرو شده شاید راحت باشد اما برای کودک بسیار خطرناک است. ممکن است کودک دچار عفونت بوتولیسم یا دیگر باکتری ها شود.

6- چیپس ها

نمک فراوان موجود در چیبس نه تنها موجب از دست دادن آب بدن می شود بلکه چیبس حاوی مقادیر بالایی از چربی نیز می باشد. همچنین باعث تشنگی و عطش کودک می شود.

7- پفک

مصرف پفک ها به علت داشتن رنگدانه های مصنوعی به کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی شود. استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه پفک باعث افزایش وزن، چربی خون ، آسیب دیدن کلیه ها، تجمع آب در بدن، تورم بافت ها و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود.

8- نوشابه های گاز دار

همانطور که می دانید پزشکان تأکید زیادی روی عدم مصرف نوشابه ها برای بزرگترها دارند چه رسد به کودکان و نوزادان که آنها را در آینده با مشکلات گوارشی مواجه خواهد نمود. پس هرگز به نوزاد خود نوشیدنی های مصنوعی و فرآوری شده ندهید.

9- ماهی

ماهی برای پوست، قلب، و موی یک فرد بالغ مفید است. با این حال، ماهی می تواند باعث تحریک آلرژی و آثار منفی روی کودکان شود. غذاهای دریای که مقدار بالایی جیوه دارند نیز برای سلامت کودک بسیار خطرناک هستند.

10- عسل

عسل یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین شیرین کننده های طبیعی است. مهم نیست تا چه حد به خواص درمانی عسل معتقد هستید، این غذا برای کودک خطرناک است. عسل حاوی اسپور و دیگر مواردی است که می تواند باعث ایجاد عفونت در کودک شود.

11- آبمیوه

آبمیوه سرشار از مزیت برای سلامتی است، و مزه اش نیز عالیست. با این حال آبمیوه به خصوص نوع بسته بندی شده اش حاوی مواد نگه دارنده ایست که سیستم گوارش کودک قادر به هضم آنها نیست. پس به کودک خود آبمیوه ندهید، و قبل از وارد کردن آبمیوه طبیعی به برنامه غذایی کودک حتما با پزشک هماهنگ کنید.

12- انگور

انگور حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودکان است اما دلیلی وجود دارد که نباید به کودکان اجازه خوردن آن ها را داد:آنها بزرگ و لغزنده هستند و ممکن است در گلوی کودک گیر کرده و منجر به خفگی او شوند. همچنین، هضم و گوارش آن برای کودک بسیار دشواراست. موز جایگزینی بسیار عالی برای کودکان زیر 2 سال است.

13- شیر کامل

به شکل طبیعی کودک با خوردن شیر هیچ مشکلی ندارد چون خود شیرخوار است. اما شیر گاو با آن همه پروتئین و مواد معدنی که دارد برای کودکان زیر 12 ماه مناسب نیست.

14- میوه های خانواده مرکبات

میوه هایی مانند پرتقال، لیمو و دیگر مرکبات سالم هستند و حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C، کلسیم، و پتاسیم هستند. با این وجود این میوه ها بسیار اسیدی هستند و می توانند منجر به انواع مشکلات معده برای بچه شوند. پس تا یک سالگی کودک سعی کنید از دادن مرکبات به او پرهیز کنید. به خاطر بسپارید اصول غذا دادن به کودک را رعایت کنید. ابتدا با غذاهای پوره شده شروع کنید و کم کم دیگر انواع غذا را به برنامه غذایی او بیاورید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت