موارد عزل مدیر ساختمان

  پنجشنبه، 31 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
موارد عزل مدیر ساختمان
موارد عزل مدیر ساختمان موضوع این محتوا است که با توجه به اهمیت قوانین آپارتمان نشینی قطعاً می‌تواند به شما در شرایط مختلف کمک کند. با توجه به اهمیت انتخاب مدیر ساختمان در کاهش دعاوی مربوط به ساختمان‌ها مثل عدم پرداخت حق شارژ یا تعمیرات شاید برای شما هم سؤال باشد که در چه شرایطی می‌توان مدیر ساختمان را عزل نمود در ادامه به سوالات شما پاسخ داده میشود

با افزایش آمار آپارتمان نشینی قانونگذار قوانین مختلفی را برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و مسائل آپارتمان نشینی و حفظ آرامش و قانون مداری پیرامون این موضوع وضع کرده است به دلیل آن که زندگی آپارتمان نشینی مجموعه کوچکی از جامعه می باشد که باید با اصول و ضوابط قانونی شکل بگیرد و ساکنین این آپارتمان ها نیز موظف به رعایت قوانین هستند . اما امروزه پرونده های زیادی در خصوص آپارتمان ها در مراجع قضایی مطرح می باشد مانند عدم پرداخت شارژ ساختمان و یا تغییر در ظاهر ساختمان و تعمیرات ساختمان و موضوعاتی از این قبیل که با توافق میان ساکنین قابل حل می باشد . راهکاری که برای پیشگیری این قبیل مشکلات اندیشیده شده است انتخاب مدیر ساختمان می باشد که با توجه به تعداد ساکن و بزرگی ساختمان ها یک مدیر یا چند مدیر انتخاب می شوند تا قوانین و مقررات را اعمال کنند . به عبارت دیگر مالکان یا ساکنین فرد یا افرادی را برای مدت محدود تحت عنوان مدیر ساختمان یا هیات مدیره انتخاب می کنند تا به نمایندگی از اعضا بتوانند بهتری تصمیم را اتخاذ کنند . اما گاهی قبل از پایان یافتن مدت مدیریت ساختمان مدیر یا هیات مدیره مایل و یا قادر به ادامه وظیفه خود نیستند و یا توسط مالکین عزل می گردند . به همین دلیل در این محتوا به بررسی موارد و نحوه پایان یافتن کار مدیر ساختمان و یا هیات مدیره ساختمان و پایان یافتن ماموریت هیات مدیره می پردازیم .

خانه

مدیر ساختمان به چه کسی گفته می شود ؟

امروزه به دلیل اینکه تعداد ساختمان های چند طبقه بسیار زیاد شده است می بایست برای هر ساختمان یک مدیر لایق انتخاب کرد تا او ساکنین ساختمان را ملزم به انجام قوانین ساختمان نماید. مدیر ساختمان کسی است که تمام امور ساختمان مانند تعمیرات، پرداخت شارژ و … را انجام می دهد و هزینه این کار ها را از ساکنین دریافت خواهد نمود. مدیر ساختمان دارای اختیارات بیشتری نسبت به ساکنین می باشد و می بایست به وظایف خود در قبال ساختمان به خوبی عمل نماید.

موارد پایان یافتن کار و یا عزل مدیر ساختمان و یا هیات مدیره ساختمان

موارد پایان ماموریت مدیر یا هیات مدیره ساختمان در قانون تملک آپارتمان ها بیان شده است بر طبق ماده 16 این قانون " در صورت استعفا ، فوت ، عزل و حجر مدیر یا مدیران قبل از انقضای مدت ، مجمع عمومی فوق العاده به منظور انتخاب جانشین تشکیل خواهد شد . " در ذیل به بررسی هریک از عوامل پایان ماموریت مدیر می پردازیم .

  • استعفای مدیر اگر فردی که به عنوان مدیر یا یکی از اعضای هیات مدیره انتخاب شده و به هر دلیل نتواند به ماموریت خود ادامه دهد می تواند استعفای خود اعلام نماید و از سمت خود در ساختمان کناره گیری کند بدین ترتیب قبل از پایان یافتن مدت مدیریت می تواند استعفا دهد .
  • عزل مدیر اگر مالکین به هر دلیلی قبل از پایان مدت مدیریت مدیر قصد برکناری مدیر را از مدیریت ساختمان داشته باشند براساس ماده 16 قانون تملک آپارتمان ها می توانند در مجمع عمومی مدیر یا هیات مدیره را منعزل کنند البته باید تقصیر و کوتاهی مدیر احراز گردد تا این اختیار را داشته باشند و پس از منعزل کردن وی انتخاب دوباره انجام می شود .
  • فوت مدیر ، فوت یا مرگ واقعه ای است که آثار و تبعات حقوقی دارد و قوانین مختلفی در این مورد تصویب شده است . بدیهی است که اگر مدیر فوت نماید سمت و ماموریت وی به عنوان مدیر ساختمان خاتمه می یابد و مجمع عمومی فرد دیگری را برای مدیریت ساختمان انتخاب می کند .
  • حجر مدیر یا محجور شدن مدیر یکی دیگر از عوامل برکناری وی می باشد . که در واقع حجر در حقوق به این معنی است که کسی به حکم قانون از این که بتواند امور خود را به طور مستقل و بدون دخالت دیگری ، اداره کند ، منع شده باشد و قانونا اجازه انجام این کار نداشته باشد و به کسی که در انجام برخی از امور خود چه مالی و چه غیر مالی منع شده باشد ، محجور می گویند . بر همین اساس مشخص است که اگر فردی در طول مدت مدیریت محجور گردد از سمت مدیریت خود برکنار می شود .

لازم به ذکر است که در صورت وقوع هر یک از عوامل فوق مجمع عمومی به صورت فوق العاده تشکیل می گردد و مدیر جدید انتخاب می شود به دلیل اهمیت داشتن مدیر در ساختمان مجمع عمومی متشکل از مالکین به صورت فوق العاده و سریع انجام می شود .

پایان یافتن ماموریت هیات مدیره یکی از عواملی که باعث می شود کل اعضا هیات مدیره برکنار شوند و ماموریت آنها پایان بیابد و دوباره انتخابات انجام شود ، این حالت مانند سایر موارد بیان شده در بالا نمی باشد و فقط یک نفر برکنار نشده و کلیه اعضا هیات مدیره برکنار می گردند . پایان یافتن ماموریت هیات مدیره حالتی است که سه نفر از اعضا هیات مدیره به دلایل مختلف از جمله فوت و عزل و استعفا و غیره از هیات مدیره خارج شود در این صورت مجمع عمومی تشکیل می گردد و دوباره کلیه اعضا هیات مدیره انتخاب می شوند . ممکن است همان اعضای هیات مدیره سابق دوباره انتخاب شوند که مانعی در این خصوص وجود ندارد و قانونی می باشد. به عنوان مثال : اگر هیات مدیره یک ساختمان 10 نفر باشند و سه نفر از آن ها به دلیل استعفا از سمت مدیر ساختمان کناره گیری کند سایر اعضا و هفت نفر باقی مانده نیز برکنار می شود و انتخابات دوباره انجام می شود .

عزل مدیر ساختمان توسط هیئت مدیره ساختمان

در موارد عزل مدیر ساختمان، می توان مهم ترین مورد را تصمیم هیئت مدیره مبنی به عزل مدیر ساختمان دانست که سخت تر از موارد قبلی بوده و برای این امر نیاز به شرایط ویژه ای است. به بیان بهتر برای عزل مدیر ساختمان در این شرایط باید تخلفات مدیر ساختمان احراز شده و بتوان ثابت نمود که مدیر ساختمان فرد شایسته ای برای مدیریت ساختمان نمی باشد. بد نیست بدانید در صورتی که نتوان بی کفایت بودن مدیر ساختمان را ثابت نمود، نمی توان اقدام به عزل مدیر ساختمان نمود.

بنابراین در صورت استعفاء، فوت، عزل و يا حجر … مجمع عمومي فوق العاده بايد به منظور تجديد انتخاب هيأت مديره تشكيل گردد. … زمان تشكيل مجمع عمومي مالكين اعم از عادي يا فوق العاده در مواردي كه توافق نامه … که ساختمان مجمع عمومی و هئیت مدیره قانونی و مدیر قانونی تعیین کند و مکتوب باشد صورت می پذیرد. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (186 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (51 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (46 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (21 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
ماجرای ضرب المثل معروف «ماست را کیسه کردن» چیست؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم