موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی ابیلیفای

  یکشنبه، 09 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی ابیلیفای
ابیلیفای دارویی برای درمان اختلالات روانی است و نحوه‌ی کارکرد آن بدین‌گونه است که تغییراتی در فعالیت های شیمیایی در مغز می‌دهد. این دارو برای از بین بردن علائم برخی از وضعیت های روحی-روانی مانند اسکیزوفرنی (جنون جوانی) و اختلال دو قطبی نوع یک استفاده می‌شود.

از چه مواردی در حین مصرف این دارو باید اجتناب کرد؟

  • ابیلیفای ممکن است بر فکر کردن یا واکنش نشان دادن شما اختلال ایجاد کند. بنابراین در صورتی که رانندگی می کنید و یا قصد انجام کاری دارید که به تمرکز نیاز دارد، مواظب باشید.
  • در حالتی که نشسته اید یا دراز کشیده اید، به طور ناگهانی برنخیزید؛ چون ممکن است دچار سرگیجه شوید. سرگیجه یا خواب آلودگی شدید می تواند منجر به افتادن شما، شکستگی و آسیب های دیگر شود.
  • از مصرف الکل در حین مصرف ابیلیفای اجتناب کنید؛ چرا که ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناکی شود.
  • در معرض گرمای شدید و بی آبی شدید قرار نگیرید. در هنگام انجام تمرین های بدنی و خصوصاً هوای گرم، به میزان زیادی مایعات بنوشید. در طول دوره ای که ابیلیفای مصرف می کنید، احتمال گرما زده شدن و از دست دادن آب بدن شما (کم آبی شدید) بیشتر است.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

نوبتی که فراموش کردید را به محض به یادآوردن مصرف کنید. اگر به مصرف نوبت بعدی نزدیک هستید لازم نیست نوبت فراموش شده را مصرف کنید.

در صورت بروز مصرف بیش از حد (اووردوز)

مراقبت های فوری پزشکی دریافت کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید.

نشانه های مصرف بیش از حد میتواند شامل خواب آلودگی، استفراغ، پرخاشگری، سردرگمی، لرزش، ضربان قلب سریع یا کند، تشنج، مشکل تنفس و غش باشد.

نکات مهمی که قبل از مصرف ابیلیفای باید رعایت کرد

چنانچه نسبت به آریپیپرازول آلرژی دارید، این دارو را مصرف نکنید. همچنین برای این که از بی خطر بودن این دارو بر روی خود مطمئن شوید، اگر موارد زیر را دارید قبل از مصرف ابیلیفای با دکتر خود در میان گذارید:

  • مشکلات کبدی یا کلیوی؛
  • مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا پایین، مشکلات در ضربان قلب؛
  • تری گلیسیرید (نوعی چربی در خون است) یا کلسترول بالا؛
  • سابقه ی کم بودن تعداد گلبول های سفید خون (Low WBC)؛
  • سابقه ی حمله ی قلبی یا ضربه به قلب؛
  • تشنج یا صرع؛
  • مشکلات در قورت دادن؛
  • سابقه ی دیابت در خود یا خانواده تان؛
  • سابقه ی اختلال وسواس فکری و عملی، رفتارهای اعتیاد آور.

ابیلیفای ممکن است باعث افزایش قند خون در شما شود. چنانچه شما دیابت دارید، سطح قند خون خود را در مدتی که از این دارو استفاده می کنید، مرتباً بررسی و کنترل کنید.

استفاده از داروهای ضد اختلالات روانی، در سه ماهه ی آخر بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در نوزاد شما مانند مشکلات تنفسی، مشکلات در شیر دادن به نوزاد، نق نق کردن زیاد نوزاد، لرزش و ماهیچه های شل یا سفت شود. توجه کنید که چنانچه مصرف این دارو را در حین بارداریتان قطع کنید نیز ممکن است مشمول تعدادی از این موارد بشوید. بنابراین چنانچه در حین مصرف ابیلیفای باردار می شوید، بدون توصیه ی پزشکتان مصرف آن را قطع نکنید.

ابیلیفای یا آریپیپرازول ممکن است در شیر مادر نفوذ کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. بنابراین در طول دوره ای که این دارو را مصرف می کنید، بهتر است از شیردهی به نوزاد خودداری نمائید.

تصویر

تداخل های دارویی

استفاده ی همزمان از ابیلیفای با داروهای خواب آور یا داروهایی که تنفس شما را آرام می کنند، می تواند منجر به عوارض جانبی بسیار خطرناکی شود. قبل از استفاده از داروهای خواب آور، داروهای ضد درد مخدر، داروی سرفه، شل کننده های عضلات، یا داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج به طور همزمان با ابیلیفای، با دکتر خود مشورت نمائید.

داروهای زیاد دیگری نیز ممکن است با آریپیپرازول تداخل داشته باشند که در این مطلب ذکر نشده است. مثلاً می توان به ویتامین ها و محصولات گیاهی اشاره کرد. در مورد تمام داروهایی که در حین مصرف ابیلیفای استفاده می کنید و یا قصد شروع یا توقف مصرف آن ها را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

توصیه های دارویی

۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر ها و رسپتور ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صرف وجود یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می تواند سرنوشت خلق و رفتار و شخصیت شما را به سمت یک زندگی سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (37 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (30 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (21 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (16 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (15 نظر) تور عروس و آرایش شب عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (13 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (12 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (10 نظر)
تیتر امروز   
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲
علت خودداری رهبر معظم انقلاب از درمان دست راست شان با طب سوزنی در چین!
لیلا زیباکلام: حال عمومی بابا خوب است و اختلالی در روند درمان اتفاق نیفتاده است
زد و خورد شدید در سخنرانی ظریف برای پزشکیان/ بزارید نشون بدن مخالف شهید رئیسی هستند!+فیلم
ادامه تبلیغات نامزدها در صداوسیما بعد از مناظره سوم
در مناظره سوم چه گذشت؟
شوخی زشت با آبدوغ‌خیار/ چه کشوری غذای محبوب ایرانی ها را قاپیده است؟
اجازه نمی دهم تو رئیس جمهور شوی! رقابت شدید بین پزشکیان و زاکانی در حواشی داغ امروز شنبه 2 تیر 1403
عیدی جالب بازاری‌ها به مردم / از تخفیف میوه تا تخفیف بدلیجات برای خانم‌های محجبه + عکس
زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...
دفاع تمام قد پورمحمدی از شبکه نمایش خانگی /اختلافات و بدبینی های ما مانع دیده شدن دستاوردهای ما شده است