موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی اوزمپیک

  شنبه، 01 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی اوزمپیک
داروی اوزمپیک (سما گلوتاید) یکی از داروهای کاهنده میزان قند خون در بدن است که ساختاری شبیه به هورمون دارد (که به طورطبیعی در بدن آزاد می‌شود) و مکانیسم این دارو کنترل میزان قند خون، سطوح انسولین بدن و کمک به بهبود فرایند هضم است.

موارد منع مصرف

-حساسیت به سماگلوتید یا هر مؤلفه دیگر در فرمولاسیون
-سابقه شخصی یا خانوادگی کارسینوم تیروئید مدولاری (MTC)
-بیماران مبتلا به سندرم نئوپلازی غدد درون ریز چندگانه نوع 2 (MEN2)
- طبق اعلام کانادا (در اتحادیه اروپا تایید نشده است) در دوران بارداری وشیردهی نیز منع مصرف دارد.

چه داروهایی مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار می دهند؟

مصرف این داروها می تواند باعث کندی در فعالیت های گوارشی بدن شما شود از این دارو ممکن است جذب داروهای دیگری که مصرف می کنید، زمانطولانی تری را به خود اختصاص دهد.

به پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی خود چه داروهایی که شروع یا مصرف آن را متوقف کرده اید، به ویژه موارد زیر اطلاع دهید:

  • انسولین یا
  • داروهای خوراکی مصرفی برای درمان بیماری دیابت نظیر گلوترول، متلاگلیپ، آماریل، آونداریل، دوئتاکت، دیابتا، میکروناز، گلوکوونس و …

این لیست کامل نیست. مصرف هم زمان بسیاری از داروها می تواند با مصرف این دارو تداخل ایجاد کند. این داروها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین هاو محصولات و داروهای گیاهی است. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

در حال پردازشحتی زمانی که سوزن قلم های تزریقی را هم تعویض می کنید، نباید آن را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. این استفاده نادرست از قلم تزریقی می تواند زمینهساز انتقال بیماری و یا عفونت از شخصی به شخص دیگر شود.

تصویر

هشدارها

در مطالعات حیوانی ، سمگلوتید باعث تومورهای تیروئید یا سرطان تیروئید شد. مشخص نیست که آیا این عوارض در افرادی که از دوزهای منظم استفاده می کنند رخ می دهد یا خیر. از پزشک خود در مورد خطرمصرف این دارو سوال کنید.

این دارو ممکن است به یک نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید.

سماگلوتاید می تواند اثرات طولانی مدت بر روی بدن شما داشته باشد. حداقل 2 ماه پس از قطع مصرف سماگلوتید از بارداری خودداری کنید.

در ضمن استفاده از این دارو نباید به نوزادتان شیر بدهید.

این دارو برای استفاده توسط افراد جوانتر از 18 سال مورد تأیید نیست.

قبل از مصرف این دارو در صورت وجود هر یک از موارد زیراز مصرف دارو پرهیز نمایید :

  • اگر به آن حساسیت دارید
  • نئوپلازی متعدد غدد درون ریز نوع 2 (تومور در غدد شما).
  • سابقه شخصی یا خانوادگی کارسینوم تیروئید مدولاری (نوعی سرطان تیروئید)
  • کتواسیدوز دیابتی (برای معالجه با پزشک خود تماس بگیرید).

اگر تا به حال هر کدام از موارد زیر را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

- اختلال معده یا روده.

-پانکراتیت؛

-بیماری کلیوی

-مشکلات چشم ناشی از دیابت (رتینوپاتی).

نکات قابل توصیه

فرم خوراکی دارو را حداقل 30 دقیقه قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی در روز( با معده خالی ) و با حداکثر 4 اونس آب در روز مصرف نمایید. قرص را به طور کامل ببلعید و آن را خرد نکنید و نجوید.

فرم تزریقی سماگلوتاید در زیر پوست تزریق می شود. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی نحوه استفاده از آن را به شما آموزش می دهد. .

اگر دارو کدر به نظر می رسد یا ذرات در آن وجود دارد ، از آن استفاده نکنید. برای داروی جدید با داروساز خود تماس بگیرید.

این دارو معمولاً یک بار در هفته و در یک ساعت مشخص از روز ، همراه باغذا یا بدون وعده غذایی مصرف می شود. اگر می خواهید روز تزریق هفتگی خود را تغییر دهید ، حداقل 2 روز پس از آخرین تزریق خود قبل از تزریق بعدی صبر کنید.

ارائه دهنده خدمات درمانی شما را در مورد مکان های مناسب جهت تزریق دارو راهنمایی میکند. هر بار که دارو را تزریق می نمایید از مکان دیگری جهت تزریق استفاده نمایید. دو بار پشت سر هم به همان محل تزریق نکنید.

در هنگام مصرف داروی سماگلوتاید ممکن است افت قند خون (هیپوگلیسمی) رخ دهد و احساس گرسنگی ، سرگیجه ، تحریک پذیری ، گیجی ، اضطراب یا لرزش کنید. برای درمان سریع هیپوگلیسمی ، یک منبع سریع قند (آب میوه ، آب نبات ، کراکر ، کشمش یا نوشابه غیر رژیمی) بخورید یا بنوشید.

همچنین مراقب علائم قند خون بالا (هایپرگلایسمی) مانند افزایش تشنگی یا ادرار باشید.

سطح قند خون می تواند تحت تأثیر استرس ، بیماری ، جراحی ، ورزش ، مصرف الکل یا وعده های غذایی باشد. قبل از تغییر دوز یا برنامه دارو از پزشک خود بپرسید.

در صورت ادامه استفراغ یا اسهال یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید ، با پزشک خود تماس بگیرید. هنگام مصرف سماگلوتید احتمال بروز کم آبی وجود دارد که این می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

سماگلوتاید تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که ممکن است شامل رژیم ، ورزش ، کنترل وزن ، آزمایش منظم قند خون و مراقبت های ویژه پزشکی نیز باشد. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

قرص را در بسته اصلی خود در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

قلم های استفاده نشده را در یخچال نگهداری کنید. مراقب باشید که سماگلوتید یخ نزند و اگر یخ زده است ، دارو را دور بریزید. اگر تاریخ انقضای روی برچسب گذشت ، نیز از قلم تزریق نشده استفاده نکنید.

نگه داری بعد از اولین استفاده: ممکن است یک قلم تزریق "در حال استفاده" در یخچال یا در دمای اتاق نگه داری شود. قلم را دور از گرما و نور خورشید محافظت کنید. قلم تزریق را 56 روز پس از اولین استفاده دور بیندازید..

درصورت فراموشی یک دوز در اسرع وقت می توانید از دارو استفاده کنید ، اما اگر بیش از 5 روز تأخیر در دوز دارید ، دوز از دست رفته را رد کنید. در طی 5 روز از دو دوز استفاده نکنید.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان