موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آزیترومایسین

  چهارشنبه، 14 آذر 1397   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آزیترومایسین
آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک معروف و پراستفاده است که در درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری استفاده می شود . از جمه : عفونت های تنفسی ، عفونت های پوستی ، عفونت گوش و برخی از بیماری های جنسی و …

در صورتی که به داروی آزیترومایسین و یا داروهای مشابه مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین یا تلیتررومایسین آلرژی دارید نباید از آزیترومایسین استفاده کنید . همچنین در صورتی که مشکلات زیر را دارید ، قبل از تجویز آزیترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید

توجه : در صورتی که دچار بیماری زردی و بیماری های کبدی هستید نباید از آزیترومایسین استفاده کنید

موارد منع مصرف:


از داروی آزیترومایسین در موارد زیر نباید استفاده کرد و یا باید طبق تجویز و نظر پزشک متخصص باشد :

  • در صورتی که بیماری کبدی دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری کلیوی
  • در صورت ابتلا به اختلالات ریتم قلب
  • اگر سطح پتاسیم در خون شما پایین است
  • در صورت ابتلا به بیماری میاستنی گراویس
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید

( به نظر نمیرسد آزیترومایسین برای جنین و یا نوزاد مشکلی ایجاد کند ولی در هر صورت ، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید )

آزیترومایسین را همراه با غذا ، بعد و یا قبل از غذا میتواند مصرف کرده . در صورتی که از سوسپانسیون ، قطره ویا شربت آزیترومایسین استفاده میکنید باید حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا مصرف شود .

در صورتی که بیماری شما بهبود یافت ، دوره درمان را کامل کنید و مصرف دارو را قطع نکنید . قطع مصرف آزیترومایسین قبل از پایان دوره درمان میتواند باعث ایجاد مقاومت  بدن در مقابل تاثیرات دارو شود . آزیترومایسین بیماری های ویروسی مانند انواع انفولانزا و سرماخوردگی را درمان نمی کند .

مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری

این دارو در گروه B قرار دارد و عوارض مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . مصرف این دارو در دوران حاملگی باید با تجویز پزشک باشد . برخی از پزشکان معتقد هستند مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری باعث تغییر رنگ دندان جنین تا آخر عمر خواهد شد . (این مورد هنوز به صورت کامل مشخص نیست )

مصرف آزیترومایسین در دوران شیردهی :

اثرات این دارو در دوران شیردهی بر روی نوزاد به صورت کامل بررسی نشده است . در دوران شیردهی ، قبل از مصرف دارو و یا شیردادن به نوزاد ، با پزشک خود مشورت نمایید .

در صورتی که یک وعده مصرف آزیترومایسین را فراموش کنم چه کار باید بکنم ؟

در صورتی که مصرف داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری داروی خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک میشوید ، دوز فراموش شده را رها کرده و دوز بعدی را در زمان مورد نظر مصرف کنید .

تداخل دارویی آزیترومایسین و توصیه هایی درباره مصرف این دارو


حداقل 2 ساعت قبل و بعد از مصرف آزیترومایسین نباید از داروهای ضد انسداد که حاوی آلومینیوم ویا منیزیم هستند استفاده کنید . همچنین مصرف آزیترومایسین میتواند باعث اسهال شود .در صورتی که اسهال خونی دارید حتما با پزشک تماس بگیرید . بدون مشورت پزشک در زمان مصرف آزیترومایسین از داروی ضد اسهال استفاده نکنید . در زمان مصرف آزیترومایسین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و از برنزه کردن پوست و سولاریوم دوری کنید . در صورتی که به مدت طولانی در بیرون از خانه هستید پیشنهاد میشود از کرم ضدآفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

 

برخی از داروهایی که با آزیترومایسین تداخل دارند عبارتند از :

کاربامازپین، ترفنادین، سیکلوسپورین، ضدانعقادها (رقیق کننده‌های خون مثل وارفارین)، تئوفیلین، و آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم/ منیزیم

منبع: سایت مجله پاموه


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
ازاده
1 سال پیش

سلام قرص ازیترمایسین برای کسی ک فشار خون داره ضررنداره یا قلبی؟
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (616 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (559 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...