موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص تافنوکین

  جمعه، 30 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص تافنوکین
تافنوکین یک داروی ضد مالاریایی از دسته 8 آمینوکینولین ها می باشد که علیه اشکال قبل از گلبولهای قرمز (کبدی) (از جمله هیپنوزوئیت [فاز خفته]) و فرمهای گلبولهای قرمز (غیر جنسی) مانند گامتوسیت گونه های پلاسمودیوم فالسیپاروم و پلاسمودیوم ویواکیس فعال است.

موارد منع مصرف تافنوکین

حساسیت به تافنوکین یا هر داروی دیگر از دسته 8 آمینوکینولین ها ر یا هر ترکیب دیگر از فرمولاسیون. نقص G6PD یا وضعیت نامشخص از G6PD . دوران شیر دهی زمانی که متوجه مشکلاتی در G6PD شیرخوار م شوید یا وضعیت G6PD نوزاد ناشناخته باشد و تغذیه با شیر مادر انجام می شود. بیمارانی که سابقه اختلالات روانی یا علائم روانی روانی را دارند (مثلاً توهمات ، توهمات ، رفتارهای نامتعارف)

به تاریخ انقضای داروی تافنوکین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است،از آن مصرف نکنید.

هرگز داروی قرص تافنوکین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی تافنوکین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

تداخلات دارویی تافنوکین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی تافنوکین می تواند باعث تسریع حذف سایر داروها از بدن شما شود و ممکن است بر نحوه عملکرد آن ها تأثیر بگذارد. نمونه هایی از داروهای متاثر عبارتند از: دوفتیلید.

تصویر

هشدارها

کم خونی همولیتیک ممکن است در بیماران مبتلا به کمبود G6PD رخ دهد. کاهش هموگلوبین نیز در برخی از بیماران G6PD طبیعی گزارش شده است.

واکنش های ازدیاد حساسیت: واکنش های حساسیت جدی (به عنوان مثال ، آنژیوادمیا ، کهیر) گزارش شده است. واکنشها ممکن است در شروع درمان یا با تأخیر اتفاق بیافتد. (به دلیل نیمه عمر طولانی تافنوکین). در صورت بروزواکنش های ازدیاد حساسیت ، استفاده از مصرف را قطع کرده و درمان مناسب را انجام دهید.

Methemoglobinemia: بیماران با نقص ردوکتاز وابسته به نیکوتین آمید آدنین دینوکلئوتید (NADH) به دقت نظارت کنید.

آثار روانی: اثرات روانی (به عنوان مثال ، رویاهای غیر طبیعی ، اضطراب ، افسردگی ، بی خوابی) با این دارو گزارش شده است و ممکن است در شروع و یا مدت زمان (به دلیل نیمه عمر طولانی تافنوکین) به تأخیر بیفتد. پس از دریافت دوز بالاتر از دوزهای تأیید شده ، روانپریشی در بیماران با سابقه اختلالات روانپزشکی گزارش شده است.

با احتیاط در بیماران با سابقه روانی استفاده شود. استفاده از شیمی درمانی در بیماران با سابقه اختلالات روانی یا علائم روانی روانی منع مصرف دارد. در صورت بروز علائم روانی ، قطع و ارزیابی سریع را در نظر بگیرید. سایر علائم روانپزشکی (به عنوان مثال اضطراب ، تغییر در خلقی ، بی خوابی ، کابوس ها) باید در صورت متوسط ​​و ماندن بیش از 3 روز یا در صورت شدید فوراً ارزیابی شوند.

مصرف تافنوکین در دوران بارداری و شیردهی

در دورانی که تصمیم به بچه دار شدن دارید و همچنین در دوران بارداری و شیردهی، نباید آن را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

تاثیر مصرف داروی قرص تافنوکین بر رانندگی

تافنوکین باعث علائمی مانند خواب آلودگی و سرگیجه در شما می شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.

نکات قابل توصیه

دارو را همراه با غذا مصرف نمایید.. اگر 1 ساعت پس از دوز جلوگیری از عود مالاریا P. vivax استفراغ اتفاق افتاد ، یک بار دوز دارو را تکرار نمایید (بیش از یک بار دوز مصرف را تکرارنکنید).

هنگامی که برای پروفیلاکسی استفاده می شود ، اطمینان حاصل کنید که دوره کامل انجام شده است ، از جمله رژیم بارگیری و دوز پایانی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (541 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (514 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (126 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (24 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...