موارد منع مصرف و تداخل دارویی سلکسی پگ

  یکشنبه، 02 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی سلکسی پگ
داروی سلکسی پگ (Uptravi) با اتساع (گشاد کردن) عروق خونی که خون را به ریه‌ها می‌رساند باعث کاهش فشارخون در ریه‌های شما می‌شود. از این دارو برای درمان بیماری فشارخون ریوی (PAH) استفاده می‌شود. این دارو کمک می‌کند تا شمارا از بدتر شدن این وضعیت رهایی یابید و به کاهش نیاز به بستری شدن ناشی از فشارخون ریوی کمک کند.

Selexipag برای تأخیر در پیشرفت بیماری و کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان ، در 22 دسامبر 2015 توسط FDA ایالات متحده برای درمان فشار خون شریانی ریوی (PAH) تأیید شد. PAH یک بیماری نسبتاً نادر است و معمولاً پیش آگهی ضعیفی دارد که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به گزینه های درمانی بیشتری نیاز دارد. توسط داروسازی Actelion با نام تجاری Uptravi ، selexipag و متابولیت فعال آن ، ACT-333679 (MRE-269) به بازار عرضه می شود ، به عنوان آگونیست گیرنده پروستاسیکلین عمل می کند تا باعث گشاد شدن عروق در گردش خون ریوی شود .

موارد منع مصرف سلکسی پگ

مصرف همزمان با مهارکننده های قوی CYP2C8 (به عنوان مثال ، جمفیبروزیل).

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

اگر شما به مصرف این دارو حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما خطری را به دنبال ندارد، اگر موارد زیر را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

• یک بیماری به نام بیماری انسدادی وریدی ریوی (مسدود شدن رگ هایی که خون را از ریه ها به قلب حمل می کنند)؛
• بیماری کبدی؛
• اختلالات تیروئید؛
• بیماری کلیوی (اگر شما دیالیزی هستید).

معلوم نیست که مصرف این دارو می تواند به جنین آسیب وارد کند یا نه . اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل می کند و ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در کودک شیرخوار شود. شما در حین استفاده از این دارو نباید کودک شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه کنید.

تصویر

هشدارها

نگرانی های مربوط به عوارض جانبی:

• ادم ریوی: در صورت بروز علائم یا نشانه های ادم ریوی ، احتمال بیماری انسداد ریوی همراه (PVOD) را در نظر بگیرید. در صورت تایید PVOD ، درمان را قطع کنید.

نگرانی های مربوط به بیماری

• اختلال کبدی: در بیماران با اختلال متوسط کبدی با احتیاط مصرف شود (اصلاح دوز توصیه می شود). از مصرف در بیماران با اختلال شدید کبدی اجتناب کنید (مطالعه نشده است).

چه داروهایی مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار می دهند؟

به پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی خود چه داروهایی که شروع یا مصرف آن را متوقف کرده اید، به ویژه موارد زیر اطلاع دهید:

• جم فیبروزیل

این لیست کامل نیست. مصرف هم زمان بسیاری از داروها می تواند با مصرف این دارو تداخل ایجاد کند. این داروها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات و داروهای گیاهی است. همه تداخلات احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

تداخلات دارویی سلکسی پگ

جم فیبروزیل , تری فلونوماید , کانابیدیول , لاسمیدیتان

مصرف در بارداری

گروه N ( طبقه بندی نشده )

در مطالعات تولید مثلی حیوانات عوارض جانبی مشاهده نشده است. زنان مبتلا به فشار خون شریانی ریوی (PAH) تشویق می شوند که از بارداری جلوگیری کنند (مک لاولین 2009).

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که سلکسی پگ در شیر مادر وجود دارد یا خیر. با توجه به احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزاد شیرخوار ، تولید کننده توصیه می کند با توجه به اهمیت درمان برای مادر ، تصمیم به قطع شیردهی یا قطع دارو گرفته شود.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر کنید تا ۳ روز یا بیشتر مصرف این دارو را مصرف کنید، قبل از مصرف دوز دیگر، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد دارو را با دوز پایین تری نسبت به قبل مصرف کنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

دستورالعمل های پزشک خود را در مورد هرگونه محدودیت در مصرف مواد غذایی، نوشیدنی ها یا فعالیت ها پیگیری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (71 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (42 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (38 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (31 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (23 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (19 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (17 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (11 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...
از ماجرای طلاق نیوشا ضیغمی تا اولین کنسرت عرفان طهماسبی در حواشی داغ امروز دوشنبه 28 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 28 خرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 28 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 28 خرداد 1403+فیلم
فاجعه در بیمارستان یاسوج: دو نوزاد دوقلو زنده کفن شدند!