معرفی و بررسی خودروی سایپا اطلس

  دوشنبه، 11 اسفند 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی سایپا اطلس
در بحث ایمنی نمی‌توان اطلس را هم‌چون سایر محصولات پلتفرم Q200 سایپا خیلی سرآمد دانست و احتمالا سطح ایمنی آن در حد کوییک خواهد بود. با این تفسیر، تنها می‌شود گفت که این محصول احتمالا خودرویی ایمن‌تر از پراید یا تیبا است؛ اما درکل، حرف چندانی در بحث ایمنی برای گفتن ندارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، طبق اطلاعات جدید منتشر شده از سایپا اطلس، ظاهرا این خودرو قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبودیافته تیبا یا همان موتور M15GSI بهره می برد.

پروژه توسعه موتور M15GSI از سال 97 در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال 98، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند. اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهم ترین بهبودهای انجام شده در این موتور، نسبت به موتورهای M15 معمولی که در خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از:

  • کاهش 6 الی 7 درصدی مصرف سوخت،
  • افزایش 7 درصدی قدرت،
  • افزایش 5 درصدی گشتاور،
  • استفاده از دریچه گاز برقی،
  • استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.

آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI می تواند قدرتی بین 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری بین 135 تا 138 نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخه های قوی تر این موتور که قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار دارند را نیز به تولید می رساند.

تصویر
طراحی ظاهری سایپا اطلس

مشخصات فنی سایپا اطلس

اگرچه در حال حاضر (زمان نگارش این مطلب) شرکت Saipa به طور رسمی مدل اطلس را معرفی نکرده است، اما بر اساس اطلاعات نسبتا موثق، ظاهرا اطلس از موتور به روزرسانی شده کوییک با کد شناسایی M15GSi استفاده خواهد کرد. این پیشرانه از سال ۹۷ توسط شرکت مگاموتور در دست توسعه قرار داشت و احتمالا همراه با سایپا اطلس، به بازار خودروی کشور معرفی خواهد شد.

بر اساس داده های ارائه شده از سوی شرکت مگاموتور، قدرت موتور Saipa Atlas در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار قرار می گیرد. نهایت گشتاور این پیشرانه نیز رقمی بین ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر ارزیابی شده است.

هم چنین اطلاعات به گوش رسیده حکایت از این دارند که نسخه قوی تر این موتور با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار نیز در آینده به طور رسمی معرفی خواهد شد و در صف خدمت به محصولات Saipa قرار خواهد گرفت. در مورد سامانه انتقال قدرت نیز باید گفت که به احتمال قوی، یک جعبه دنده ۵سرعته دستی یا یک گیربکس اتوماتیک برای سایپا اطلس در نظر گرفته شود.

با توجه به ارتقای جزئی توان پیشرانه اطلس نسبت به مدل کوییک، احتمالا باید شاهد توان فنی تقریبا مشابه این دو خودرو باشیم؛ بنابراین، گمان می رود Saipa Atlas از شتاب صفرتاصد معادل ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ ثانیه برخوردار باشد. حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت اطلس نیز احتمالا چیزی در حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

آپشن های رفاهی سایپا اطلس

انتظار می رود سایپا اطلس در فول آپشن ترین نسخه خود، با امکاناتی هم چون روکش صندلی چرمی، آینه های جانبی برقی با گرم کن، صندلی راننده با تنظیمات برقی، تهویه اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، بلوتوث و USB، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر، نمایشگر لمسی داشبورد، سامانه رهیاب، دوربین عقب، فرمان برقی با دکمه های کنترل، چراغ های مه شکن جلو و عقب، دی لایت، حس گر پارک عقب و کروزکنترل به مشتریان داخلی تحویل داده شود.

ایمنی سایپا اطلس

در بحث ایمنی نمی توان اطلس را هم چون سایر محصولات پلتفرم Q200 سایپا خیلی سرآمد دانست و احتمالا سطح ایمنی آن در حد کوییک خواهد بود. با این تفسیر، تنها می شود گفت که این محصول احتمالا خودرویی ایمن تر از پراید یا تیبا است؛ اما درکل، حرف چندانی در بحث ایمنی برای گفتن ندارد.

از جمله تجهیزات ایمنی که به احتمال قوی در Saipa Atlas به خدمت گرفته خواهند شد، می توان به دو یا چهار عدد کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (در نسخه فول آپشن)، ترمز ضدقفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، کمربند ایمنی پیش کشنده و… اشاره کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...