معرفی و بررسی خودروی تارا ، محصول جدید ایران خودرو

  دوشنبه، 22 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی تارا ، محصول جدید ایران خودرو
اگر ایران خودرو یک برچسب قیمت منطقی را بر پشت شیشه تارا بچسباند، آن‌گاه می‌توان نمره قبولی به این سدان جمع‌وجور خانوادگی اعطا کرد؛ به‌خصوص که بخش فنی آن اشتراکات فراوانی با انواع پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ دارد و درنتیجه خیال مشتریان از بابت خدمات پس‌زفروش، قطعات یدکی و هزینه نگه‌داری تارا تا حد زیادی راحت خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تارا ایران خودرو قرار است تا 10 سال آینده، تحت برنامه توسعه بازار ایران خودرو باشد؛ پس تارا حداقل تا سال 1410 روی خط تولید خواهد ماند. همچنین ظرفیت تولید سالانه تارا، در سال های آینده حداکثر به 120 هزار دستگاه خواهد رسید. البته برای سال 1400 داستان فرق می کند چراکه ایران خودرو فقط 50 هزار دستگاه تارا به مشتریانش تحویل می دهد.

اما نکته بسیار جالب اینجاست که تولید تارا دنده ای با موتور TU5 پلاس و گیربکس 5 دنده دستی، در آینده ای نزدیک متوقف خواهد شد. می پرسید چرا؟! چون که ایران خودرو می خواهد تارا دنده ای را با موتور EF7 پلاس به همراه گیربکس 6 دنده دستی جدیدش، به تولید برساند. اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، واضح است که موتور تارا اتومات هم تغییر کرده و با موتور EF7 پلاس، جایگزین می شود.

تصویر
طراحی ظاهری تارا

مشخصات فنی تارا ایران خودرو

شرکت ایران خودرو علاقه فراوانی به پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ موسوم به TU5 دارد؛ بنابراین به جهت کاهش هزینه های تولید و قیمت خودرو تمام شده تارا، مسیر را بر خود و مشتریانش دشوار نکرده و با به روزرسانی این پیشرانه و اضافه کردن پسوند پلاس به انتهای نام آن، این موتور تنفس طبیعی را به خدمت ایکو تارا درآورده است.
پیشرانه تیو ۵ پلاس (EC5) قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است و جهت انتقال نیروی آن به چرخ های جلو، از یک گیربکس ۵دنده دستی یا جعبه دنده اتوماتیک ۶سرعته استفاده شده است.

تارا MT مجهز به گیربکس دستی، قادر است ظرف مدت زمان ۹.۵ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به طور ترکیبی معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت بسوزاند . این در حالی است که تارا اتوماتیک AT فرایند شتاب گیری صفرتاصد را طی مدت زمان ۱۱.۵ ثانیه به انجام خواهد رساند که نشان از کندی قابل توجه عملکرد نسخه اتوماتیک در قیاس با مدل دنده ای تارا دارد. میانگین مصرف سوخت تارا اتوماتیک نیز حدود ۷.۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

تصویر
طراحی ظاهری تارا

در صورت صحت ارقام ارائه شده از سوی شرکت سازنده، به نظر می رسد تارا اتوماتیک توان فنی متقاعدکننده و چالاکی قابل قبولی جهت رفع احتیاجات خانواده های ایرانی را ارائه خواهد داد؛ اما نسخه دستی تارا، بسیار چابک تر عمل می کند و میزان شتاب آن، فراتر از اکثر خودروهای هم کلاس تولید داخل ارزیابی می شود. بدین ترتیب، احتمالا مشتریان جوان و جویای هیجان از توان فنی تارا MT رضایت بیشتری خواهند داشت. مطالعه جدول زیر، به شما این امکان را می دهد که به تمامی اطلاعات فنی پیرامون خودروی تارا آگاهی پیدا کنید:

مدل خودرو

تارا

پیشرانه

چهارسیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

1.6 لیتر

حداکثر قدرت

110 اسب بخار

حداکثر گشتاور

150 نیوتن متر

گیربکس

پنج دنده دستی – اتوماتیک شش سرعته

مصرف سوخت(ترکیبی)

7.15 – 6.7 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد

9.5 – 11.5ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

آپشن ها و امکانات رفاهی تارا

سدان ایکو تارا در دو تیپ MT دستی و AT اتوماتیک در لیست فروش ایران خودرو قرار گرفته است. تفاوت امکانات رفاهی این دو نسخه از تارا، به مواردی هم چون نوع روکش صندلی، تنظیم برقی صندلی های جلو، سنسور نور و باران، رینگ های آلومینیومی و آینه تاشونده برقی در مدل اتوماتیک خلاصه می شود.

به نظر می رسد خودروی تارا حداقل آپشن های رفاهی لازم را برای یک سدان میان قیمت اقتصادی در اختیار کاربران خود خواهد گذاشت؛ اما به طور کلی، نمی توان بابت امکانات رفاهی تارای ایران خودرو ذوق زدگی بیش ازحد نشان داد. مطالعه جدول زیر، به شما کمک خواهد کرد تا امکانات موجود در سدان تارا کی ۱۳۲ را به نحوی مطلوب تر بشناسید:

مدل خودرو

تارا

چراغ

چراغ روز ، مه شکن هاي جلو وعقب، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو

سیستم های مالتی مدیا

سیستم مالتی مدیا پورت USB، بلوتوث، میرورلينك ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب

رینگ

فولادی 15 اینچی(MT)- رینگ آلومینومی 16اینچی(AT)

صفحه نمایش

لمسی 7 اینچی

آینه

آینه های جانبی تاشونده برقی راهنمادار (نسخه اتوماتیک)- آینه جانبی برقی (نسخه دستی)

سیستم هشداردهنده

سيستم هشداردهنده مركزي ورود غيرمجاز – هشداردهنده موانع عقب

تهویه مطبوع

برقی

صندلی

نسخه اتوماتیک: روكش چرم و پارچه اي، راننده 6حرکته (4 حركت برقي 2 حركت دستي)، سرنشين جلو 4حرکته (2 حرکت برقي و2 حرکت دستي)، صندلي هاي عقب تاشو

نسخه دستی: روكش پارچه اي ، 6 حركته دستي (صندلي راننده ) ، 4 حركته دستي (صندلي سرنشين جلو)، صندلي هاي عقب تاشو

شیشه

شیشه بالابرهای برقی، سانروف (اتوماتیک)

سایر امکانات

سيستم پايش فشار باد تايرها (TPMS)،كروزكنترل، سنسور نور و باران (AT) ، ورود بدون كليد و دكمه خاموش/روشن (AT)، سانروف((AT ، ايزوفيكس ، ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده)، نمايش گر دماي محيط، بازكن قفل درب صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين، دوربین عقب (AT).

ایمنی تارا k132

خودروی تارا با نام سابق کی ۱۳۲ نمونه فیس لیفت و ایرانیزه پژو ۳۰۱ به شمار می رود. پلتفرم تارا با سدان فرانسوی یکسان است و ازآن جاکه پژو ۳۰۱ در آزمون های موسسه یورو انکپ موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است، بنابراین می توان به استحکام مناسب شاسی و پلتفرم تارا امید بست.

وجود امکاناتی هم چون سامانه های کنترل پایداری، ۴ عدد کیسه هوا در نسخه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و ترمز کمکیف موجب ارائه سطحی مناسب از ایمنی جهت حفاظت از سرنشینان این خودرو شده است. در ادامه مطلبف جزئیات بیشتری از تجهیزات ایمنی تارا ایران خودرو کی ۱۳۲ به دست خواهید آورد:

مدل خودرو

تارا

تجهیزات ایمنی و حفاظت

قفل مرکزی، ایموبیلایزر، کنترل پایداری، کنترل توقف در سربالایی،

کیسه هوا

چهار کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی(AT) – دو عدد کیسه هوا (MT)

سیستم ترمز

ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS، HSA، ESC، EBA


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان