معرفی انواع قورمه و قورمه سبزی

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی انواع قورمه و قورمه سبزی
قورمه سبزی، یک خوراک ملی ایرانی به شمار می‌آید و در همه نقاط ایران از محبوبیت بسیاری برخوردار است. قدمت این خورش به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

قورمه سبزی بوی وطن می دهد، بوی ایران، بوی کوچه پس کوچه های کاهگلی و درشکه و کوچه باغ های قدیمی. از قورمه سبزی صدای تار درویش خان و شعر کلاسیک منظوم به گوش می رسد. یعنی قورمه سبزی تا این حد نوستالژی است؟ بله، اگر باور نمی کنید، از کسانی بپرسید که دور از وطن زندگی می کنند. قورمه سبزی در بین غذاهای ایرانی ویژگی های منحصربه فردی دارد. تنها غذایی است که تغییری نکرده است. به عنوان مثال آبگوشتی که در حال حاضر تهیه می شود، با آنچه 100سال پیش پخته می شد، متفاوت است چون در آن زمان خبری از سیب زمینی و گوجه فرنگی نبود. کباب کوبیده هم همین طور. در زمان های دور کباب با گوجه همراه نبود، خورش قیمه نیز چنین راهی را پیموده است اما قورمه سبزی اصالت ذاتی خودش را طی سال ها به طور کامل حفظ کرده است.

از سوی دیگر قورمه سبزی تنها غذایی است که همزمان مسیر مدرنیته را هم طی کرده است، آن هم چه جور! پیتزای قورمه سبزی که معرف حضورتان هست. درحقیقت قورمه سبزی به نوعی یک غذای پست مدرن محسوب می شود. شاید نه مثل تار درویش خان، که مثل تار حسین علیزاده و کمانچه کیهان کلهر.

تاریخچه قرمه سبزی

قورمه سبزی از معدود غذاهایی است که در طول تاریخ به شکل دست نخورده ای از مادر به دختر و از نسل به نسل دیگر منتقل شده است.یعنی قورمه سبزی که صد سال پیش طبخ می شد با قورمه سبزی که این روزها در خانه های ایرانیان طبخ می شود تفاوت چندانی ندارد . می توان گفت این خورشت ابتدا در بین عشایری که به کار دامپروری مشغول بودند شکل گرفت ؛ آنها با ذبح گوسفندان و خرد کردن گوشت و جداسازی چربی آن (برای تهیه روغن حیوانی) مراحل اولیه پخت قرمه سبزی را طی میکردند و با اضافه کردن سبزیجات کوهی و گرد لیمو آن غذا را تهیه می کردند.

محتویات :

لوبیا قرمز ، سبزیجات سرخ شده ، گوشت ، روغن گیاهی ، آب لیمو ، پیاز ، لیمو ، نمک و ادویه جات مخصوص
قرمه سبزی یا قُورمه سبزی از نامی ترین و مردم پسندترین خورش های ایرانیان و یکی از خوراک های ملی ایران است. این خورش با سبزی قرمه (دربرگیرندهٔ: تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر – زمستان که فصل اسفناج است از اسفناج و هنگامی که برگ چغندر فراهم است، برگ چغندر بکار می رود)، لوبیا (قرمز یا چیتی یا چشم بلبلی) و گوشت قرمز پخته می شود. مزهٔ این خورش باید کمی ترش باشد، از این رو، به آن کمی لیمو عمانی خشک یا آب لیموی تازه می افزایند که پوست لیمو عمانی، اندکی مزهٔ تلخ خوشایندی به خورش می دهد. برای جا افتادن قرمه سبزی زمان زیادی نیاز است.

انواع قورمه و قورمه سبزی

۱. قورمه سبزی سنتی و اصیل تهرانی

در تهیه قرمه سبزی سنتی و اصیل معمولا از لوبیا قرمز، گوشت سردست با مغز ران بدون استخوان گوسفندی، روغن حیوانی یا نباتی و سبزی خورش تهیه می شود. سبزی خورش متشکل از تره و جعفری به نسبت برابر و مقدار کمی شنبلیله است. برای طبخ این خورش، در ابتدا پیاز و گوشت با هم تفت داده می شوند. پس از نیم پز کردن گوشت و لوبیا، سبزی کاملا خردشده و سرخ شده به آن افزوده می شود و خورش روی حرارت ملایم گاز، جا می افتد.

۲. قورمه سبزی بوشهری

تفاوت قرمه سبزی بوشهری با نسخه تهرانی آن در سبزی قورمه است. سبزی قورمه بوشهری متشکل از تره، جعفری، گشنیز و کمی شوید و مقدار کمی شنبلیله است. در طبخ این نسخه از قورمه سبزی از گرد لیمو امانی استفاده می شود تا خورش رنگ تیره تری به خود بگیرد.

۳. قورما شورباسی آذری

قورما شورباسی یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است. این غذا از ترکیب موادی چون گوشت قورمه شده گوسفند، پیاز، دنبه و چربی گوسفند، تخم مرغ، سیب زمینی، فلفل قرمز، لپه، زعفران، نمک، رب گوجه فرنگی و ادویه بومی طبخ می شود. آشپزهای این استان از نوعی سبزی محلی به نام کالش نیز در طبخ این غذای اصیل ایرانی نیز استفاده می کنند. سبزی کالش شبیه به پیازچه است و حالت روغنی دارد. این نوع سبزی معمولا در فصل سرما در این منطقه یافت می شود.

قورما شورباسی آذری بیشتر شبیه به آبگوشت است. برای سرو، آب آن را داخل کاسه می ریزند و در آن، نان تیلیت می کنند و خود خوراک را نیز با نان می خورند.

۴. قورمه سبزی آذربایجان

سبزی قورمه سبزی آذربایجانی متشکل از جعفری، گشنیز، برگ اسفناج و ترخون است و شنبلیله از آن حذف شده است. در طبخ این نسخه از قرمه سبزی از گوشت گوسفندی، لوبیا چشم بلبلی، آبغوره و پیاز استفاده می کنند. همچنین در بعضی مناطق آذربایجان، سبزی قورمه را سرخ نمی ​کنند.

۵. قورمه سبزی خراسانی

در قورمه سبزی خراسانی، حضور لوبیای چشم بلبلی بسیار بیشتر از گوشت به چشم می خورد و بقیه مواد داخل آن با قورمه سبزی سنتی یکی است.

۶. قورمه سبزی دامغانی

در قورمه سبزی دامغانی به جای لوبیا از لپه استفاده می شود و اهالی دامغان به این غذا «قورمه لپه» می گویند و اگر گوشت در خانه نباشد از مرغ استفاده می کنند. این نسخه از قورمه سبزی، ترش تر از دیگر نسخه ها است. در طبخ قرمه سبزی دامغانی از آبغوره استفاده می شود و حضور لیمو امانی، واجب به نظر نمی رسد.

محلی های قدیمی این منطقه می گویند در گذشته، لوبیا در دامغان در دسترس نبوده است و به همین علت برای پخت قورمه سبزی از لپه استفاده می شده است.

۷. قورمه سبزی گیلکی

اگر فکر می کنید قورمه سبزی گیلکی شبیه به دیگر نسخه های این غذا است، اشتباه می کنید. گیلانی ها معتقد هستند که قورمه سبزی بدون چند تکه بادمجان سرخ شده، نباید سر سفره آورده شود. بادمجان معمولا در چند دقیقه آخر به خورش اضافه می شود و همراه با قورمه سبزی چند غل می خورد. در واقع، ذائقه مردم گیلان و علاقه آن ها به طعم بادمجان، سبب شده است تا به قورمه سبزی، بادمجان اضافه کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (509 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (63 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد