مراقبت های مهم تابستانی از پوست

  دوشنبه، 02 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مراقبت های مهم تابستانی از پوست
مراقبت از پوست مخصوصا در روزهای گرم تابستان که امواج فرابنفش خورشید می‌تواند آثار مخربی بر پوست محافظت‌نشده بگذارد، مهم و ضروری است. این اشعه‌ها ممکن است احساس خوب و هیجان‌انگیزی در شما ایجاد کنند، اما به یاد داشته باشید که اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مرور زمان ناخوشایند است.

مراقبت از پوست مخصوصا در روزهای گرم تابستان که امواج فرابنفش خورشید می تواند آثار مخربی بر پوست محافظت نشده بگذارد، مهم و ضروری است. این اشعه ها ممکن است احساس خوب و هیجان انگیزی در شما ایجاد کنند، اما به یاد داشته باشید که اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مرور زمان ناخوشایند است. بنا به گزارش آکادمی متخصصین پوست آمریکا، یک پنجم آمریکایی ها در طول زندگی خود به نوعی از سرطان پوست مبتلا می شوند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ی فرابنفش خورشید می تواند منجر به ابتلا به آب مراورید شود. طبق گزارش مؤسسه ی ملی بینایی (National Eye Institute)، ۲۰ میلیون آمریکایی بالای ۴۰ سال به آب مروارید دچارند. پیری زودرس پوست هم از عوارض اشعه ی فرابنفش خورشید روی پوست است. مؤسسه ی ملی کهنسالی آمریکا (The National Institute on Aging)، نور خورشید را عامل اصلی چروک، خشکی و لکه های پوستی می داند.

بهترین راه پیشگیری از بروز این مشکلات چیست؟ هنگامی که در طول روز بیرون هستید از پوست تان در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کنید، حتی در روزهای ابری؛ زیرا این اشعه ها از ابر، رطوبت و مه عبور می کنند. خطر اشعه ی آفتاب در تمام فصول وجود دارد و آسیب ناشی از آن هر ساله بیشتر می شود. دکتر ران شلتون (Ron Shelton)، عضو آکادمی پوست و جراحی زیبایی آمریکا، دارای بورد تخصصی پوست و استادیار مرکز پزشکی مونت سینای (Mount Sinai) در نیویورک می گوید: «حدود ۲۰ درصد از کل زمانی که ما در معرض اشعه های مضر آفتاب هستیم مربوط به فصل پاییز، زمستان و بهار است و بدون تردید بیشترین آسیب های ناشی از نور خورشید در فصل تابستان روی می دهد».

درک چگونگی تاثیر آفتاب بر پوست

مهم است که بدانید چگونه اشعه های خورشید بر پوست شما اثر می گذارند، بویژه برای انتخاب درست مواد آرایشی.

اشعه ماورا بنفش

بلندترین طول موج خورشید است که به عمیق ترین لایه پوست یعنی درم نفوذ می کند. این اشعه می تواند رادیکال های آزاد را فعال کند و باعث پیری پوست شود.

اشعه ماورا بنفش

این اشعه در بالاترین لایه پوست یعنی اپیدرم نفوذ می کند و باعث آفتاب سوختگی، واکنش های آلرژیک و سرطان پوست می شود. بعد از 6 بار آفتاب سوختگی، پوست دو برابر مستعد خطر ابتلا به ملانوم کشنده می شود.

اشعه ماورا بنفش

این اشعه خطرناک ترین نوع است ولی بطور کلی توسط لایه اوزون فیلتر می شود.

اشعهمادون قرمز

اشعه مادون قرمز در واقع گرمای ناشی از خورشید است و مقدار بیش از حد آن می تواند اثر منفی روی کلاژن، انعطاف پوست و سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

لباس

حتما از کلاه مناسب استفاده کنید تا اشعه های مضر آفتاب به پوست سر و گوش هایتان نرسد. کلاه هایی که لبه های پهن دارند و از گوش هایتان هم محافظت می کنند، انتخاب مناسبی هستند.

لباس هایی که ویژگی های زیر را دارند از رسیدن پرتوهای مضر آفتاب به پوست شما جلوگیری می کنند:

  • لباس هایی که از کتان غیررنگی، پلی استرهای بسیار براق و ابریشم نرم و نازک درست شده اند پرتوهای UV را جذب می کنند یا بازتاب می دهند و مانع رسیدن اشعه های مضر به پوست می شوند؛
  • پارچه های تیره تر پرتو UV را جذب می کنند و از بدن دور نگه می دارند؛
  • لباس هایی که بافت یا گره های فشرده دارند از نفوذ اشعه های مضر جلوگیری می کنند.

پاکسازی پوست در تابستان

یکی از اتفاقاتی که در روزهای سرد سال برای پوست می افتد، خشکی و تحریک پذیر شدن آن است. گاهی اوقات حساسیت بهاری، این مشکل را تشدید می کند و از این رو پوست برای ورود به تابستان نیاز به پاک سازی دارد. برخی افراد گمان می کنند پاک سازی پوست تنها از طریق لایه برداری های شیمیایی در کلینیک با لایه برداری با ترکیبات شیمیایی در منزل امکان پذیر است. این در حالی است که لایه برداری های شیمیایی باعث نازک تر و حساس تر شدن پوست در مواجهه با آفتاب سوزان تابستان می شود و می تواند پوست صورت را در معرض آفتاب سوختگی یا لکه های ناخواسته قرار دهد. به همین دلیل، پیشنهاد می شود برای پاک سازی پوست صورت به منظور ورود به فصل تابستان، از محصولات طبیعی مانند مخلوط نمک و عسل کمک بگیرید. ترکیب سفیده تخم مرغ و آبلیمو هم می تواند ترکیب مناسبی برای پاک سازی پوست باشد.

کرم ضدآفتاب تابستانی

شاید خیلی از افراد گمان کنند کرم ضدآفتاب، تابستانی و زمستانی ندارد، اما متخصصان پوست معتقدند نوع کرم ضدآفتاب شما باید همراه با تغییر فصل تغییر کند. به عبارت ساده تر، در فصل تابستان پوست بیشتر عرق می کند و کمتر حالت خشکی زمستان را به خود می گیرد. از این رو، بهتر است کرم ضدآفتاب تابستانی بدون روغن و مقاوم در برابر آب باشد (عبارت water- resistance روی آن درج شده باشد) تا تعریق پوست باعث کاهش اثربخش ترکیبات موجود در کرم نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان