رزماری برای تقویت اعصاب و رفع استرس

  پنجشنبه، 17 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رزماری برای تقویت اعصاب و رفع استرس
استفاده از گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی در سراسر جهان افزایش یافته است. داروهای گیاهی و طبیعی برای بهبود و تقویت سلامت جسمی و روانی به اثبات رسیده است. گیاهان و ادویه هایی وجود دارد که می توانید در خانه پیدا کنید که می تواند به درمان علائم سرماخوردگی و فشار خون بالا کمک کند و حتی می تواند از پیری سریع جلوگیری کند.

زماری یکی از قدیمی ترین گیاهان درمانی به حساب می آید. در قرن های گذشته برای مقابله با طاعون در اروپا رزماری سوزانده می شد تا هوا از این بیماری مسری پاک شود.مصری ها در گذشته از این گیاه برای درمان و پاک سازی استفاده می کردند. این گیاه(رزماری) حافظه را تقویت می کند، درد عضله را تسکین می دهد و اضطراب را کاهش می دهد. خستگی عصبی، افسردگی و سردردهای میگرنی بر اثر استرس را درمان می کند. با بهبود گردش خون در سراسر بدن، میزان خون رسانی به پوست را افزایش می دهد و باعث شادابی پوست می شود. شست و شوی موی سر با دم کرده آن باعث تمیز شدن پیازهای مو و رشد مو می شود.باعث تقویت مویرگ ها می شود. آنتی اکسیدان موجود در رزماری نقش موثری در حفاظت سلول های بدن از آسیب رادیکال های آزاد دارد. با بهبود گردش خون، حافظه را تقویت می کند و روند بیماری آلزایمر را کند می سازد. به کیسه صفرا کمک می کند تا صفرا را از بدن خارج کند.سندروم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد.

خلق و خو و استرس

یکی از نخستین موارد گزارش شده یا مستند در زمینه استفاده از رزماری برای بهبود سلامت به عنوان محرک شناختی بوده است. این گونه گفته شده بود که رزماری حافظه را تقویت می کند و به افزایش هوش و تمرکز کمک می کند. در شرایطی که همچنان پژوهش و مطالعه درباره درستی بسیاری از این ادعاها ادامه دارد، اما آثار رزماری بر مغز از بهبود قدرت حافظه حکایت دارند. در همین راستا، رزماری با تحریک فعالیت شناختی در افراد مسن، و همچنین آنهایی که از اختلالات حاد شناختی مانند آلزایمر یا زوال عقل رنج می برند، مرتبط شده است.

عطر رزماری به تنهایی با بهبود خلق و خوی انسان، پاکسازی ذهن، و کاهش استرس در افرادی که مبتلا به اضطراب و استرس مزمن ناشی از عدم تعادل هورمونی پیوند خورده است. هنگامی که این گیاه مصرف می شود یا به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند آثاری مشابه داشته باشد. رایحه درمانی با استفاده از روغن عصاره ای رزماری نیز چنین هدفی را دنبال می کند.

بهبود عملکرد مغز

در یونان و روم باستان رزماری به عنوان تقویت کننده حافظه استفاده می شد. تحقیقات نشان می دهد که استنشاق روغن این گیاه به جلوگیری از تجزیه استیل کولین (یک ماده شیمیایی در مغز برای تفکر، تمرکز و حافظه) کمک می کند. هنگامی که از ۲۰ بزرگسال جوان در یک اتاق سرشار از روغن رزماری در هوا سوالات ریاضی پرسیده شده، سرعت و دقت آن ها به نسبت مستقیم با زمان پخش روغن در هوا افزایش یافت، علاوه بر این جریان خون آنان نیز افزایش پیدا کرد.

تحقیقات دیگری نشان داد که تنفس رزماری رقیق شده ممکن است عملکرد مغز را در مبتلایان به بیماری های زوال عقل از جمله آلزایمر بهبود بخشد.

فرآورده های گیاه رزماری

رزماری به علت خواص ضد میکروبی، ضد جهش زایی و عامل پیشگیری کننده شیمیایی، در صنعت دارویی و پزشکی به عنوان یک گیاه دارویی با ارزش شناخت شده است. از فرآورده های اصلی این گیاه می توان به اسانس و روغن اشاره کرد. همچنین فرآورده های دیگری مانند شامپوها، کرم و پماند رزماری نیز تولید شده اند.

اسانس رزماری: از تقطیر سرشاخه های گلدار گیاه تازه، با بخار آب به دست می آید و مایعی بی رنگ یا زرد کم رنگ و دارای بوی مشخص و طعم گرم کافوری است. اسانس این گیاه ماده ای است معطر که در صنایع عطرسازی به ویژه ادکلن های مردانه استفاده می شود. اسانس رزماری موجب اتساع عروق پوست و افزایش خون رسانی و در نتیجه تغذیه بهتر فولیکول های مو شده، منجر به رشد و تبدیل موه های نازک به ضخیم می گردد. فرآورده های حاوی این اسانس سبب رفع شوره سر می شود. اسانس در واقع یک روغن محرک است، که اثر آن روی سیستم اعصاب مرکزی بسیار برجسته است. از اسانس رزماری در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می کنند.

روغن رزماری: روغن رزماری که با عصاره گیری از برگ های تازه و گل های این گیاه به دست می آید، دارای خاصیت آنتی باکتریایی، ضد قارچی، آنتی اکسیدانی، ضد میکروب و ضد سرطانی است. اثر درمانی رزماری بر بسیاری از بیماری های انسانی نظیر روماتیسم، تصلب شرائین، بیماری های عروق کرونر، مسمومیت کبدی، سرطان، زخم روده، آب مروارید، آسم تنفسی، زخم معده و عدم تحرک اسپرم به اثبات رسیده است. روغن فرار رزماری را می توان به عنوان تثبیت کننده چربی ها، روغن ها و غذا های حاوی چربی و کره در برابراکسیداسیون و تند شدگی و در گوشت های تخمیری به کار گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان