مشخصات فنی خودروی پیکان جوانان

  چهارشنبه، 29 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مشخصات فنی خودروی پیکان جوانان
جوانان بدون هیچ تردیدی، محبوب‌ترین ماشین اسپرت تولید داخل در گذشته است. با اینکه این تیپ، گران‌ترین نسخه پیکان بود؛ اما فروش قابل توجهی را تجربه کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، پیکان؛ مشهورترین خودروی تاریخ ایران محسوب می شود . در این مطلب، با بررسی داستان تولید این محصول دوست داشتنی، یادی از آن نیز می کنیم.

در مهر ماه سال ۱۳۴۱ شمسی و پس از تأسیس شرکت خودروسازی مرتب و مونتاژ لندرور، دو برادر مشهدی به نام احمد و محمود خیامی، شرکت ایران ناسیونال را برای تولید اتوبوس و با سرمایه ی ۱۰ میلیون تومانی بنا نهادند. آن ها برای تأسیس کارخانه، قطعه زمینی در جاده ی مخصوص کرج به قیمت متری ده ریال خریداری و کار ساخت کارخانه را آغاز کردند. در انتهای سال ۱۳۴۲، بنای کارخانه به اتمام رسید و خط تولید کارخانه به منظور تولید اتوبوس افتتاح شد. برادران خیامی برای تولید اتوبوس، با شرکت مرسدس بنز آلمان قراردادی منعقد کرده بودند تا موتور، جعبه دنده و شاسی از اروپا وارد و اتاق در شرکت ایران ناسیونال ساخته شود. شرکت ایران ناسیونال، در ابتدا ظرفیت تولید یک اتوبوس در هفته را داشت.

تاریخچه

بعد از شروع تولید اتوبوس، احمد خیامی به عنوان برادر بزرگتر و یکی از مالکان شرکت ایران ناسیونال، با هدف توسعه ی شرکت و تولید محصولات جدید، همواره در نمایشگاه های خارجی شرکت می کرد. او در وهله ی اول خواستار تولید محصولی برای پاسخگویی نیاز قشر متوسط جامعه بود، چون نیاز قشر ضعیف را شرکت ایرانی تولید سیتروئن (سایپا)، با تولید خودروی دوسیلندر ژیان (Dyane6) پاسخ داده بود و همچنین قشر متوسط توانایی خرید خودروهای گران قیمت و لوکس وارداتی از آلمان و آمریکا را نداشتند. بدین منظور، او با شرکت هایی مثل فولکس واگن، مرسدس بنز، فیات، پژو، رنو و فورد مذاکره کرد. درنهایت او با شرکت انگلیسی تالبوت که زیر مجموعه ی روتس بود، به توافق رسید.

تصویر
پیکان جوانان

تالبوت که در آن زمان در آستانه ی ورشکستگی قرار داشت، خودرویی سدان در محصولات خود داشت که با نام های هیلمن هانتر و روتس آرو به بازار عرضه می شد. این نام ها برای بازار ایران مناسب نبود، به همین دلیل احمد خیامی که با بستن این قرارداد توانسته بود قدمی در جهت پیشرفت کارخانه و فعالیتش بردارد، بعد از کمی بررسی به کلمه ی پیکان رسید. در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶، خط تولید پیکان افتتاح گردید. در این سال دو مدل پیکان روی خط تولید قرار داشتند که یکی لوکس و دیگری دولوکس نام داشت. هر دوی این مدل ها از موتور ۱۷۲۵ سی سی بهره می بردند و با قیمت ۱۷ هزار تومان به بازار عرضه می شدند.

پیکان در چند تیپ و مدل مختلف قبل و بعد از انقلاب تولید شد:

  • کارلوکس
  • دولوکس
  • جوانان
  • استیشن
  • کار
  • وانت
  • خودکار
  • تاکسی
  • سپرجوشن

بیشترین مدل پیکان های تولید شده تا به حال از مدل کارلوکس و دولوکس است که بررسی تغییر و تحولات این دو تیپ پیکان در دوران تولید مقاله ی جداگانه ای را می طلبد.

ویژگی های ظاهری پیکان جوانان

پیکان جوانان با هدف تولید محصولی جوان پسند، مردمی و با ظاهری اسپرت در دهه 50 تولید شد. اگر بخواهیم از تفاوت های ظاهری این مدل با نسخه های قبلی تولیدشده یعنی کارلوکس و دولوکس نام ببریم؛ باید اشاره کنیم که بیشتر تغییرات در نمای جلویی خودرو است. از نمونه این تغییرات می توان به جلو پنجره جدید و چراغ ها اشاره کرد.

چراغ های جلو که در دو مدل قبلی، مستطیلی و یک پارچه بود؛ حالا در قالب دو چراغ گرد در دو طرف ماشین (به صورت کلی چهار چراغ) خودنمایی می کرد. البته در کنار همه این موارد نمی شود از رنگ های اختصاصی که برای بدنه استفاده می شد، چشم پوشی کرد.

در داخل کابین هم آپشن هایی شامل دور سنج موتور، آمپر باتری و نشانگر فشار روغن در بخش جلوی داشبورد اضافه شد تا در کنار امکانات قبلی و صندلی های بلند جدید، رفاه رانندگان خود را بیشتر تامین کند. تمام ویژگی هایی که در این بخش گفتیم؛ باعث شدند تا پیکان جوانان، لقب گران ترین محصول این مدل را برای خود کند.

مشخصات فنی خودرو پیکان جوانان

پیشرانه این تیپ، همانی است که در دو نسخه قبلی (دولوکس و کارلوکس) استفاده شده بود؛ تنها با این تفاوت که موتور پیکان جوانان از دو کابراتور کمک می گرفت. ماشین محبوب قدیمی ایران مجهز به حجم موتور 1725 سی سی بود و 4 سیلندر آلومینیومی 8 سوپاپه داشت. حداکثر قدرت پیشرانه آن، 48 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن، 110 نیوتون متر در 3200 دور در دقیقه بود.

شتاب صفر تا صد پیکان جوانان 14.8 ثانیه و مخزن سوخت آن دارای گنجایشی معادل 45 لیتر در هر باک است. سیستم گیربکس آن 4 دنده و البته دستی بوده و در نهایت، سرعت 140 کیلومتر بر ساعت را پشتیبانی می کند.

نکته مهم: پیشرانه 1725 سی سی تنها در نسخه های ساخته شده اولیه خط تولید روی پیکان جوانان استفاده می شد و پس از آن با حجم موتور 1600 سی سی به فروش رسید.

دلایل محبوبیت پیکان جوانان

همانطور که پیش تر گفتیم؛ جوانان بدون هیچ تردیدی، محبوب ترین ماشین اسپرت تولید داخل در گذشته است. با اینکه این تیپ، گران ترین نسخه پیکان بود؛ اما فروش قابل توجهی را تجربه کرد. در ادامه دلایلی را برای شما می گوییم که از این تیپ، محصولی پرطرفدار ساخت:

  • رفع نیاز قشر متوسط جامعه: پیکان جوانان به دلیل اینکه تنها خودرو تولیدی اسپرت، ارزان و دارای مشخصات فنی خوب در آن زمان بود؛ توانست بخش زیادی از نیاز و خواسته افرادی که علاقمند به ماشین های اسپرت بودند را تامین کند.
  • انتخاب نام جوانان: باید بگوییم که نام گذاری این تیپ از سری مدل های پیکان، بسیار هوشمندانه بود. زیرا ایران خودرو دقیقا همان چیزی را ارائه کرد که جوانان خواستار آن بودند. متقاضیانی که به دلیل سن پایین و نداشتن پولی در حد افراد میانسال، توانایی خرید ماشین های لوکس اروپایی را نداشتند؛ اما همچنان طرفدار اتومبیل های اسپرت بودند.
  • قیمت مناسب: پیکان جوانان در میان تمام خودروهای اسپرت آن زمان که همه وارداتی از آمریکا و آلمان بودند و قیمت بسیار بالایی هم داشتند؛ دارای قیمت بسیار خوبی بود.
  • دو کابراتور در پیشرانه: این ویژگی منجر به افزایش راندمان، سرعت، شتاب و قدرت خروجی از موتور می شد و در آن زمان، رده فنی خودروهای تولیدی را تا سطح زیادی بالا برد.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
hmn
2 سال پیش

من خودم جوانان مدل ۵۴ دارم کلا همه چیزشو فابریک جم کردم ۱۷۵ تا هم با جی پی اس پر کردم باهاش
مهدی
3 سال پیش

احتمالا منظور شما چهل و پنج کیلووات بوده
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان