مشکلات شایع مربوط به ناخن

  جمعه، 27 دی 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
مشکلات شایع مربوط به ناخن
اگر شما هم با لکه‌های ناخن و مشکلات مشابه دیگری درگیر هستید نگران نباشید ما در این مقاله انواع مختلف لکه‌های ناخن و مشکلات شایع دیگر مربوط به ناخن را به شما معرفی خواهیم کرد و علل به وجود آمدن آن‌ها و روش درمان هرکدام را بیان خواهیم نمود.

ناخن بخشی از دستگاه پوششی بدن است. بخش های دیگر این دستگاه شامل پوست، مو و غشاهای مخاطی هستند.صفحات حفاظتی که ناخن نامیده می شوند، انتهای انگشتان دست و پا را می پوشانند. ناخن ها اساسا از کراتین که یک پروتئین درشت مولکول در مو و پوست است، تشکیل شده اند.ناخن ها از ماتریکس که زیر یک چین پوستی به نام کوتیکول قرار دارد و از لانولا (ماهک) که منطقه ای هلالی شکل در قاعده ناخن است، رشد می کنند.

لکه های ناخن و علل به وجود آمدن آن ها

لکه های ناخن می توانند اشکال و رنگ های مختلفی داشته باشند و شما قبل از هر چیز باید این لکه ها را به دقت مشاهده کنید تا بتوانید تشخیص درستی از لکه های ناخن و نوع آن داشته باشید. پس از آن می توانید با شناخت عامل به وجود آورنده نسبت به درمان آن اقدام کنید.

  • لکه های سفید ناخن:

لکه های سفید روی ناخن دلایل متعددی دارند. اگر این لکه ها کوچک باشند معمولا نشانه ضربه به خود ناخن و یا کوتیکول ناخن هستند. اما اگر این لکه های ناخن متعدد باشند نشانه سوء تغذیه و کمبود آهن یا پروتئین در بدن است. اگر این لکه ها پایدار باشند معمولا نشانه عفونت قارچی هستند و نیاز به درمان دارند. به طور کلی اگر به تغذیه خود رسیدگی کنید و کاری با کوتیکول ناخن ها نداشته باشید این مشکل برطرف خواهد شد.

  • زردی ناخن:

زردی ناخن می تواند نشانه ای از عفونت قارچی باشد که در صورت تشدید آن به بافت اطراف هم سرایت کرده و ناخن ضخیم و برآمده خواهد شد. در موار نادری ممکن است زردی ناخن نشانه بیماری تیروئید یا بیماری قلبی باشد اما در بیشتر مواقع لکه زرد ناخن بر اثر استفاده مکرر و نادرست از لاک ناخن رخ می دهد.

  • تیره شدن و کبودی ناخن ها:

اگر لکه های ناخن به صورت تیره و کبود بخش زیادی از ناخن ها را دربربگیرد به معنای آن است که اکسیژن کافی به بافت ناخن نمی رسد و این مشکل می تواند ناشی از اختلال در عملکرد ریه و یا مشکلات قلبی باشد که نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

تصویر
  • ناخن های کم رنگ:

اگر ناخن های شما بسیار کم رنگ است ، احتمالاً دچار کمبود تغذیه ای یا مشکل گردش خون هستید که مانع از رسیدن خون به نوک انگشتان شما می شود. در موارد شدید ، این حتی ممکن است منجر به کم خونی یا فقر آهن در خون شما شود.

  • ناخن های قرمز تیره:

ناخن های قرمز تیره ممکن است نشان دهنده بیماری قلبی باشد. اگر قرمزی به طرف ناخن ها و کوتیکول های شما گسترش یابد، این ممکن است نشانه بیماری خود ایمنی به نام لوپوس باشد.

  • خطوط عمودی:

خطوط عمودی روی ناخن معمولا نشانه افزایش سن و کاملا طبیعی هستند اما اگر در جوانی به آن ها دچار شده اید احتمالا به سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی مثل ویتامین B12 و یا منیزیم دچار شده اید.

  • ناخن های سفید با خطوط صورتی:

اگر همه بافت ناخن سفید شود و مانند تصویر تنها لبه های آن صورتی باشد به معنای اختلال در عملکرد کبد و بیماری هپاتیت یا بیماری های مشابه آن است که نیاز به بررسی های بیشتر دارد. در این شرایط رنگ پوست دست هم زرد می شود که مهم ترین نشانه هپاتیت و بیماری های کبدی است.

تصویر

سایر مشکلات شایع در مورد ناخن ها

همان طور که گفتیم لکه های ناخن تنها مشکل مربوط به ناخن ها نیست و ناخن ها ممکن است به مشکلات و عوارض دیگری هم دچار شوند که هر یک معنای خاصی دارد و خبر از مشکل خاصی در بدن شما می دهد. در ادامه با تعدادی از شایع ترین مشکلات در ارتباط با ظاهر ناخن آشنا خواهید شد.

  • مسطح شدن ناخن ها:

اگر ناخن ها مسطح شوند و عرض آن ها بیشتر شده و به سمت بیرون قوس پیدا کنند نشانه این است که اکسیژن موجود در خون کاهش پیدا کرده است و این مساله می تواند مربوط به بیماری ریوی یا مشکل در کلیه و کبد و یا قلب باشد و یا به بیماری های التهابی مختلف از جمله ایدز مرتبط باشد.

  • خشکی و شکنندگی ناخن ها:

شکنندگی و ترک خوردن ناخن ها می تواند علامت اختلال در عملکرد تیروئید باشد. اگر این ترک ها با رنگ زرد هم همراه باشد می تواند نشانه عفونت قارچی در ناخن ها باشد که نیاز به درمان پزشکی و استفاده از داروهای مناسب دارد.

  • قاشقی شدن ناخن:

خم شدن ناخن ها به سمت داخل و به اصطلاح قاشقی شدن معمولا نشانه کم خونی فقط آهن و یا اختلال در جذب آهن است. اما می تواند نشانه ای از بیماری قلبی و یا تیروئید پرکار هم باشد.

  • گودی در ناخن ها:

اگر ناخن ها دچار یک گودی مختصر شده باشند معمولا مشکل جدی نیست اما اگر گودی ها متعدد و عمیق باشند می توانند نشانه ای از بیماری پسوریازیس باشند. البته این اختلال می تواند به مشکل اتصال در بافت های بدن مثل سندرم ریتر و یا آلوپسیا هم مرتبط باشد که معمولا با ریزش مو همراه است.

  • ناخن های رنگ پریده:

رنگ پریده شدن ناخن ها دلایل متعددی دارد که می تواند نشانه بیماری های جدی مثل کم خونی، مشکل قلبی، بیماری های کبدی و یا سوء تغذیه باشد که نیاز به بررسی بیشتر و درمان فوری دارد.

  • ناخن های جدا شده:

جدا شدن بخشی از ناخن از بافت زیرین آن می تواند یکی از نشانه های اولیه برای بیماری پسوریازیس یا التهاب مفاصل باشد. تغییر رنگ ناخن در این بیماری شایع است و پوست زیر آن ممکن است به رنگ قرمز یا قهوه ای درآید که در صورت ادامه یافتن این شرایط نیاز به درمان دارد.

  • التهاب در بافت اطراف ناخن:

اگر ناحیه اطراف ناخن ورم کرده و قرمز شده باشد نشانه ای از التهاب پوستی است که ممکن است بر اثر بیماری لوپوس و یا بیماری بافتی دیگری باشد. البته این امکان وجود دارد که التهاب و قرمزی اطراف ناخن بر اثر یا بر اثر عفونت به وجود آمده باشد که در صورت شدید بودن آن نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد.

  • ناخن های کوتاه شده:

اگر ناخن های شما به طور ژنتیکی کوتاه نباشد به احتمال زیاد عادت جویدن ناخن ها باعث این وضعیت شده است. کسانی که ناخن های خود را می جوند دچار استرس های شدید و یا اختلال وسواس هستند که باید به پزشک مراجعه کنند.

تصویر

سه روش برای پیشگیری از زردی ناخن

همان طور که گفتیم در بیشتر مواقع لکه های زرد ناخن بر اثر استفاده نادرست و بیش از حد از لاک ناخن به وجود می آیند و درمان آن ها کار ساده ای نیست اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این نوع لکه های ناخن هم به راحتی قابل پیشگیری هستند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که با لکه های زرد روی ناخن درگیر هستند بهتر است این سه نکته مهم را همیشه رعایت کنید تا از زرد شدن ناخن ها پیشگیری کنید.

  • هیچ وقت بیس کوت را فراموش نکنید:

بیس کوت تنها برای ماندگاری بیشتر و ظاهر حرفه ای تر لاک شما نیست که اگرچه این مزایا را هم دارد اما این پوشش بیرنگ از تماس لاک رنگی با ناخن های شما جلوگیری می کند و به این ترتیب احتمال تغییر رنگ و لک شدن ناخن ها بسیار کمتر می شود. پس حتما از دو لایه بیس کوت قبل از لاک زدن استفاده کنید و اگر به بیس کوت دسترسی ندارید با دو لایه برق ناخن بیرنگ، ناخن ها را پوشش دهید سپس لاک بزنید.

  • ناخن ها را خوب بسابید و تمیز کنید:

اگر همین الان هم ناخن های شما لکه زرد رنگ دارد نگران نباشید، شما می توانید با یک اسپراب خانگی ناخن ها را تمیز کنید و زردی آن را از بین ببرید. برای ساخت این اسکراب دو واحد جوش شیرین را با یک واحد آب مخلوط کنید و روی ناخن ها قرار دهید. این مخلوط خمیری را پس از سی ثانیه تا دو دقیقه محکم بسابید و با آب بشویید تا کالا تمیز شوند و لکه آن ها از بین برود.

  • به ناخن ها استراحت دهید:

علت اصلی لکه های زرد روی ناخن، استفاده طولانی و مکرر از لاک ناخن است که باعث تغییر رنگ آن ها می شود. فراموش نکنید که ناخن های شما بدون لاک هم می تواند زیبا باشد و با یک مانیکور ساده و سوهان و پولیش می توانید ناخن هایی براق و زیبا داشته باشید. پس سعی کنید از هر سه ماه، یک ماه را بدون لاک سپری کنید تا ناخن های شما تغییر رنگ ندهند و زرد نشوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز