دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

مصرف چای ترش برای لاغری 

یکشنبه، 20 آذر 1401
چای ترش خاصیت چربی سوزی داشته و به لاغری کمک می کند. می خواهیم در این مقاله با این گیاه مفید آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

در سال های اخیر مطالعات متعددی بر روی انواع چای توسط متخصصان تغذیه انجام گرفته است. این پژوهش ها نشان داده اند که برخی انواع چای مانند چای ترش که به آن چای قرمز یا چای مکه نیز گفته می شود، خاصیت چربی سوزی دارند و به کاهش وزن و مبارزه با چربی شکم و پهلو کمک می کند. همچنین به افرادی که اضافه وزن آنچنانی ندارند اما رژیم غذایی مصرفی شان حاوی چربی و قند است، توصیه می شود از این چای به عنوان کنترل کننده وزن استفاده کنند.

چای ترش چیست؟

چای ترش یک چای گیاهی است که از خیساندن قسمت هایی از گیاه هیبیسکوس در آب جوش تهیه می شود. این چای طعم تارتی شبیه به کِرَن بری دارد و می توان آن را هم به صورت گرم و هم سرد میل کرد. صدها گونه از هیبیسکوس وجود دارد که بر اساس مکان و آب و هوای آن ها متفاوت است، اما هیبیسکوس سابداریفا بیشتر برای تهیه چای ترش استفاده می شود. قرن هاست که مردم از دانه ها، گل ها، برگ ها و ساقه های هیبیسکوس در غذا و طب سنتی استفاده می کنند. امروزه می توانید مربا، ژله، سس، شربت و چای با طعم هیبیسکوس را در سراسر جهان پیدا کنید. این ماده به ویژه در غرب آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی و دریای کارائیب محبوب است. همچنین به عنوان گل سرخ شناخته می شود، برای درمان همه چیز از فشارخون بالا تا سوء هاضمه استفاده می شود. علم مدرن معتقد است که این گیاه آزمایش شده دارای مزایای سلامتی متنوعی است. اما مرکز Czerwony هشدار می دهد که ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا دقیقا بدانیم مکمل های هیبیسکوس چگونه می توانند به درمان برخی شرایط کمک کنند. تحقیقات زیادی روی مزایای نوشیدن چای ترش صورت گرفته و کشف کرده اند که از این چای می توان برای کاهش فشار خون، از بین بردن باکتری ها و حتی کمک به کاهش وزن استفاده کرد.

طبع چای ترش سرد و خشک است بنابراین در طب سنتی به افراد سرد مزاج به ویژه در فصول سرد سال توصیه نمی شود و افراد گرم مزاج از آن استفاده می کنند. با این حال چای ترش خواص بسیاری دارد و از نظر طب نوین هر کسی می تواند از آن استفاده کند.

ارزش غذایی چای ترش

میزان کالری برای غذاهای تهیه شده از هیبیسکوس (گیاهی که چای ترش از آن درست می شود) به دستور العمل آن بستگی دارد. چای ها هیچ کالری و تقریباً هیچ ارزش غذایی ندارند. کالری چای ها مانند شربت ها، از شیرین کننده آن هاست. اگرچه تعداد کمی از مردم هیبیسکوس را به شکل طبیعی آن می خورند اما این دقیق ترین راه برای ارزیابی ارزش غذایی آن است. ارزش غذایی یک لیوان چای ترش در حالت معمولی برابر است با: کالری: 28 پروتئین: 0.5 گرم چربی: 0 گرم کربوهیدرات: 6 گرم فیبر: 0 گرم قند: 0 گرم چای ترش بسته به نوع و محل رشد، مواد مغذی متفاوتی دارد اما اگر به صورت تازه استفاده شود معمولا حاوی کلسیم، آهن، فسفر، نیاسین، ویتامین C و ریبوفلاوین است.

ارزش غذایی یک لیوان چای ترش در حالت معمولی برابر است با:

  • کالری: 28
  • پروتئین: 0.5 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 6 گرم
  • فیبر: 0 گرم قند: 0 گرم

چای ترش بسته به نوع و محل رشد، مواد مغذی متفاوتی دارد اما اگر به صورت تازه استفاده شود معمولا حاوی کلسیم، آهن، فسفر، نیاسین، ویتامین C و ریبوفلاوین است.

اثر چای ترش بر کاهش وزن

  • مصرف چای ترش باعث پاک سازی بدن شده و با بیش تر کردن حجم ادرار و دفع باعث بهبود دستگاه گوارش می شود و به طور مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و باعث کاهش وزن و لاغری می شود.
  • چای ترش حاوی انواع آنتی اکسیدان ها است که این مواد تاثیر زیادی روی دفع چربی ها، بافت های مرده و آسیب دیده دارند.
  • چای ترش متابولیسم و سوخت وساز بدن را افزایش داده و باعث لاغری می گردد.
  • مصرف چای ترش باعث سرعت بخشیدن به دفع غذای مصرفی شده و در نتیجه، چربی موجود در آن را برای جذب، غیرقابل دسترس می کند.
  • چای قرمز، حاوی ماده ای است که می تواند از جذب کربوهیدرات بکاهد.
  • جالب است بدانید علی رغم ارتباط مصرف چای ترش و لاغری، این دمنوش علاوه بر این که باعث دفع چربی ها می شود، به تقویت عضلات نیز کمک بسیار می کند.

کاهش چربی خون با چای ترش

چای ترش ممکن است به کاهش سطح چربی خون نیز کمک کند که یکی دیگر از عوامل خطر برای بیماری قلبی است. در یک مطالعه، به 60 فرد مبتلا به دیابت، چای ترش یا چای سیاه داده شد. پس از یک ماه، کسانی که چای ترش مصرف کردند، شاهد افزایش HDL (کلسترول خوب) بودند و از سوی دیگر سطح LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید در آن ها کاهش پیدا کرد. مطالعه دیگری در افراد مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که مصرف روزانه 100 میلی گرم عصاره هیبیسکوس با کاهش کلسترول تام و افزایش کلسترول HDL “خوب” مرتبط است. با این حال، مطالعات دیگر نتایج متناقضی را در مورد اثرات چای ترش بر کلسترول خون ارائه کرده اند. در واقع، مروری بر شش مطالعه شامل 474 شرکت کننده به این نتیجه رسید که چای ترش به میزان قابل توجهی سطح کلسترول یا تری گلیسیرید خون را کاهش نمی دهد. در نتیجه به مطالعات گسترده تری برای بررسی اثرات چای ترش بر کلسترول و تری گلیسیرید خون مورد نیاز است.

روش تهیه چای ترش برای لاغری

مقداری چای ترش را به همراه مقداری آب و مقداری شکر در ظرف شیرجوش بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید و مراقب باشید که آب سر نرود تا زمانی که این آب به جوش آید. بعد از اینکه این آب به جوش آمد حرارت زیر ظرف را کم کنید و اجازه دهید که به مدت یک ربع این چای با حرارت ملایم به جوش آید بعد از اینن مدت چای را از یک صافی رد نمایید و در یک فنجان سرو کنید. با توجه به علاقه ی خود به صورت سرد یا گرم بنوشید. چای ترش را می توان در طول روز دوبار مصرف نمود یک بار صبح و یک بار شب قابل استفاده است این شیوه مصرف را به مدت 10 روز استفاده نمایید و سپس چند روز قطع کرده و فاصله دهید بعد از این مدت دوباره شروع کنید. در مصرف چای ترش دقت نمایید چون دارای طبع سرد و همچنین خشک می باشد اگر در مصرف آن ازدیاد کنید معمولا باعث کاهش فشار خون بدن و همچنین باعث سستی بدن نیز می شود پس بهتر است که در مصرف کردن آن زیاده روی نکنیم.

سخن آخر

مصرف چای ترش به تنهایی، نمی تواند سبب لاغری شود. این چای در کنار رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک کافی می تواند به فرایند لاغری شما سرعت بخشیده و همزمان به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل سابمیت مقاله
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC