دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

مصرف چه مواد غذایی در بیماری لوپوس مفید و چه مواد غذایی مضر است؟ 

سه شنبه، 28 بهمن 1399
لوپوس یا (Systemic Lupus Erythematosus (SLE یک بیماری خودایمنی است که در آن سلول های ایمنی به بافت های سالم حمله کرده و سبب بروز التهاب و آسیب بافتی می شوند. هیچ ماده غذایی سبب ابتلا به لوپوس نشده و هیچ ماده غذایی نیز نمی تواند این بیماری را درمان کند. اما تغذیه مناسب بخش مهمی از درمان بیماری را شامل می شود.

لوپوس یکی از بیماری های خودایمنی بسیار شایع است و بیش از ۱.۵ میلیون آمریکایی مبتلا به این بیماری هستند. در بیماری های خود ایمنی دستگاه ایمنی بدن به خود بدن و سلول های سالم حمله می کند. نتیجه این حمله شبیه به زخم ها و بیماری های پوستی است. درمان لوپوس زمان بر است و این بیماری در زنان بیش تر از مردان رخ می دهد. تشخیص نشانه های اولیه این بیماری دشوار است چرا که علائم لوپوس بسیار شبیه به سایر بیماری های شایع مانند رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی آلرژیک)، اختلال تیروئید، زگیل و آکنه ی کیستیک است. در این نوشتار با درمان لوپوس با رژیم غذایی آشنا می شوید با ما همراه باشید.

لوپوس چه علائمی دارد؟

بیماران مبتلا به لوپوس می توانند طیفی از یک بیماری خیلی ملایم تا یک وضعیت خطرناک و کشنده را تجربه کنند. فرد مبتلا به لوپوس باید هر چه سریع تر تشخیص داده و درمان شود. امروزه وجود دارو های کنترل کننده سیستم ایمنی و همچنین مسکن های کارآمد برای درد های مفصلی، موجب شده است که بیماری لوپوس بر خلاف گذشته سیر خوش خیم تر و قابل کنترلی داشته باشد. علائم بیماری لوپوس شامل موارد زیر است:

  • خستگی، که شایع ترین علامت است.
  • راش پروانه ای یا malar rash که به صورت قرمز رنگ و دو طرفه در اثر تماس با نور خورشید بر روی صورت ظاهر می شود.
  • ایجاد ضایعات قرمز و دیسک مانند بر روی ساعد و بازو
  • زخم های دهانی
  • درد مفاصل
  • تب یا کاهش وزن
  • کم خونی
    با این حال تشخیص قطعی بیماری لوپوس بر اساس یافته های بالینی و آزمایشات خونی بیمار تائید می شود.

مصرف چه مواد غذایی در بیماری لوپوس مضر است؟

1. نوشابه نخورید

نوشابه های گازداراز نوشیدنی های اسیدی که پر از قند و مواد شیمیایی است دور بمانید نوشابه و یا مشروبات گازدار مفید نیستند آنها پر از کالری بی ارزش هستند و می تواند باعث التهاب و نفخ شود.

2. گوشت قرمز نخورید

گوشت قرمزخوردن گوشت قرمز می تواند سبب شعله ور شدن لوپوس شود. گوشت قرمز پر چرب و می تواند سبب التهاب شود گوشت قرمز دارای سطوح بالایی از آهن است که بدن شما به آن نیاز دارد بنابراین با دکتر خود در مورد این مکمل صحبت کنید.

3. کربوهیدرات های تصفیه شده نخورید

کربوهیدرات تصفیه شدهکربوهیدرات های تصفیه شده شامل نان سفید، ماکارونی سفید، برنج پردازش شده و بیشتر غذاهای سرپایی بسته بندی شده می باشد. آنها می توانند سبب احتباس آب شوند که نشانه های لوپوس را بدتر می کند.

4. از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید

شیرین کننده های مصنوعیهر نام تجاری از شیرین کننده های مصنوعی دارای اشکالاتی است. در حالی که هیچ مطالعه ای رابطه لوپوس و شیرین کننده های مصنوعی را نشان نداده است بسیاری بر این باورند که آن ها به هم متصل هستند. از این محصولات اجتناب کنید.

5. فست فود نخورید

فست فودفست فودها با چربی های تک اشباع، چربی های ترانس و غیره بسته بندی می شوند آنها همچنین دارای نمک و شکر هستند. سعی کنید برای سالم نگه داشتن بدن از این غذاها اجتناب کنید.

مصرف چه مواد غذایی در بیماران لوپوس مفید است؟

نقش میوه ها و سبزی ها در درمان بیماری لوپوس:

این مواد غذایی دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، ویتامین C، سلنیوم و روی هستند.نه تنها این مواد برای لوپوس مفید هستند، و باعث مقاومت فرد در برابر بیماری قلبی می شوند. افراد مبتلا به عارضه لوپوس در بیشتر مواقع دچار افزایش میزان کلسترول در خون می شوند.این مشکل با مصرف داروهای استروئیدی بدتر می شود. در بعضی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که لوپوس با بالا رفتن مقدار چربی های اکسید شده خون و کاهش میزان ویتامین E در جریان خون همراه است.براساس مطالعات بررسی شده بر روی حیوانات دریافتند که ویتامین E می تواند پیشرفت بیماری لوپوس را کندتر کند.

بهترین منابع غذایی دارای ویتامین E شامل: دانه ها، مغزها، روغن ها و جوانه گندم.
مصرف سبزی ها، بیوفلاوونوئیدها و ماهی چرب را افزایش دهید. بروکلی و دیگر گیاهان خانواده آن دارای ایندول ها هستند که سوخت و ساز استروژن را در مسیری که نتیجه مثبت روی لوپوس بگذارد راهنمایی می کند. میوه های آبدار تازه حاوی مقدار زیادی از بیوفلاوونوئیدها هستند که کمک کننده برای بیماران مبتلا به لوپوس است.

از آنجایی که اغلب بیماران لوپوسی نیاز به دور بودن از نورخورشید را دارند، باید مطمئن شد در رژیم غذایی آنها به مقدار کافی ویتامین D وجود داشته باشد.

منابع ویتامین D:

شیر، نوشیدنی های غنی شده از سویا، برنج، ماهی آزاد و دیگر ماهی های چرب.
براساس تحقیقات به دست آمده به این نتیجه رسیده اند که روغن ماهی دارای اثرات ضد التهابی است. این روغن می تواند به درد مفصلی و سفتی مفاصل که همراه بیماران لوپوسی است کمک کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل اکسپت مقاله
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
سابمیت مقاله چیست؟
گام به گام مراحل چاپ کتاب