دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

مصرف زیاد کاهو چه عوارضی دارد؟ 

پنجشنبه، 18 دی 1399
کاهو يکي از قديمي ترين سبزيجات دنيا به شمار مي آيد که منشأ آن در هندوستان و آسياي مرکزي است. پيشينه ي مصرف کاهو در ايران شش قرن قبل از ميلاد است. اين سبزي يک قرن قبل از ميلاد به روم راه يافت و جزو غذاهاي مهم روميان شد.

کاهو از سبزی های بسیار مفیدی است که علاوه بر خواص درمانی، مصرف غذایی نیز دارد و در میان سبزی ها، تاریخی کهن دارد. كاهو یكی از قدیمی ترین سبزیجات دنیا است که منشاء آن در هندوستان و آسیای مركزی می باشد. كاهو طبق مداركی كه بدست آمده از شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است و یك قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است. كاهو گیاهی است یك ساله كه دارای برگ های پهن و دراز و سبز، با طعم كمی شیرین می باشد.

چقدر در مورد کاهو اطلاعات دارید؟

کاهو از دسته خانواده آفتابگردان و بر خلاف آن، دارای رنگ غالب سبز است. کاهو دارای قدمت طولانی در صنعت غذا و خوراک است. مصریان قدیم از دانه های کاهو برای روغن گیری استفاده می کردند. این سبزی اغلب در سالاد و سوپ یا به عنوان تزئین در کنار سایر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در برخی از کشورها، برگ های کباب شده کاهو نیز خورده می شود. کاهو، جمله سبزی است که در دماهای پایین و بدون داشتن شرایط خاص رشد و نمو پیدا می کند و آماده خوردن می گردد. این دمای پایین و شرایط راحت برای کشت، باعث شده است که کاهو منبع غنی برای جذب ویتامین های K، A باشد. از سوی دیگر با توجه به ریشه زمینی گیاه، ترکیبات آهن و مواد معدنی نیز در حد متوسط در کاهو وجود دارد. برخی از افراد کاهو و کلم را از یک خانواده می دانند، در حالی که تنها شباهت این دو در شکل ظاهری است و کاهو بر خلاف کلم دارای آب زیاد و خواص مفیدتری است. کاهو با وجود اینکه در طی سال های اخیر تبدیل به یک سبزی کاملاً عادی در میان مردم شده است، دارای تاریخچه طولانی و جذابی است. همان طور که اشاره شد، مصریان باستان، ۲۶۸۰ سال قبل از میلاد مسیح این گیاه را برای روغن گیری استفاده می کردند. آثاری از این گیاه در طول سال های ۱۰۹۸ تا ۱۱۷۹ نیز دیده شده که عمدتاً به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شده است. اواخر قرن ۱۵ میلادی، کاهو توسط کاشفان امریکا از اروپا به این قاره برده شد. بعد از ورود کاهو به امریکا، انواع مختلفی از کاهو در طول قرن های آتی کشت و ثبت شد. کاهو علاوه بر تاریخچه طولانی دارای فواید زیادی برای سلامتی، پوست و مو است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

ارزش غذایی کاهو:

یک فنجان کاهو (36 گرم) حاوی فقط 5 کالری و 10 گرم سدیم است. کلسترول و یا هرگونه چربی ندارد.

دیگر مواد مغذی مهم کاهو، عبارتند از:

_5 گرم فیبر(2 درصد از نیاز روزانه)

_5 میکروگرم ویتامین K و ( 78 درصد از ارزش روزانه )

_2665 واحد ویتامین A و ( 53 درصد از ارزش روزانه)

_5 میلی گرم ویتامین C و ( 11 درصد از ارزش روزانه)

_7 میکرو گرم فولات ( 3 درصد ارزش روزانه)

_3 میلی گرم آهن (2 درصد ارزش روزانه )

_1 میلی گرم منگنز ( 5 درصد ارزش روزانه )

مزایای کاهو برای سلامتی

پیشگیری از سرطان
درمان بی خوابی
درمان اضطراب و افسردگی
درمان دیابت
پوست و مو

عوارض مصرف زیاد کاهو بدون در نظر گرفتن مزاج بدن

بسیاری از افراد نا دانسته رژیم های لاغری غیر اصولی می گیرند که به سلامتی شان ضرر می رساند. متخصصان طب سنتی بر این باورند که رعایت رژیم های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج عوارض جدی در پی دارد وباعث می شود که پس از گذشت مدتی چاقی آن ها برمی گردد و حتی چاق تر از گذشته شوند.
بدن انسان و همه موجودات، از ۴ خلط:خلط صفرا با مزاج گرم و خشک، خلط بلغم با مزاج سرد و تر، خلط سودا با مزاج سرد و خشک، و خلط دم با مزاج گرم و تر تشکیل شده است. هر کدام از اعضای بدن دارای مزاج خاص خود هستند، مثلاً قلب، گرم و خشک، استخوان، سردترین عضو بدن و چربی مرطوب ترین عضو بدن می باشد.
برخی از افراد، برای لاغرشدن مداوم از سالاد گوجه و خیار یا کاهو که دارای آب فراوان هستند، استفاده می کنند که همه این مواد غذایی موجب افزایش رطوبت بدن می شود. این افراد، در ابتدا کاهش وزن سریعی دارند، اما به مرور زمان وزنشان ثابت می ماند، زیرا با خوردن کاهو و گوجه و خیار رطوبت بدن افزایش یافته و این رطوبت در قالب بافت چربی، که دارای طبیعت سرد و تر است، در بدن ذخیره می شود. از عوارض مصرف موادغذایی سرد به طور مداوم و زیاد در رژیم های لاغری می توان به:کبد چرب، ریزش مو، مشکلات رحمی، بروز چربی خون بالا، ضعف بدنی و روحی و ... اشاره نمود.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن