موارد منع مصرف دارو و تداخل دارویی پیپراسیلین و تازوباکتام

  سه شنبه، 08 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
موارد منع مصرف دارو و تداخل دارویی پیپراسیلین و تازوباکتام
آمپول پیپراسیلین و تازوباکتام جهت درمان عفونت های باکتریایی در بسیاری از قسمت های بدن مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب پیپراسیلین و تازوباکتام، آنتی بیوتیکی از رده مهار کننده های پنیسیلین و بتالاکتماز محسوب می شود. عملکرد این دارو از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از رشد آنهاست.

پیپراسیلین / تازوباکتام برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این دارو نوعی آنتی بیوتیک پنی سیلین می باشد که رشد باکتری ها را متوقف می کند.

موارد منع مصرف دارو پیپراسیلین و تازوباکتام

در صورتیکه تصمیم به مصرف دارویی دارید همه جوانب آن باید بدقت بررسی گردد. این تصمیمی است که شما و پزشکتان میگیرید. درمورد مصرف این دارو موارد زیر باید درنظر گرفته شود:

  • آلرژی و حساسیت: در صورت داشتن حساسیت خاص به این دارو یا دیگر داروها مساله را با پزشک خود درمیان بگذارید. همچنین درصورتیکه نسبت به برخی مواد غذایی، رنگ مو، مواد نگهدارنده یا حیوانات حساسیت دارید پیش از مصرف این دارو، موضوع را با پزشک خود مطرح سازید. در صورتیکه بصورت آزاد و بدون تجویز پزشک قصد استفاده از این دارو را دارید حتما بروشور و یا توضیحات مندرج بر روی بسته را با دقت مطالعه فرمایید.
  • اطفال: مطالعات انجامشده تا کنون، بروز مشکلات خاصی را در کودکان نشان نداده است که مصرف ترکیب پیپراسیلین و تازوباکتام را در این گروه سنی محدود کند. با این حال، اطلاعات خاصی مبنی بر ایمنی و اثربخشی آن در کودکان زیر 2 ماه در دسترس نمی باشد.
  • سالمندان : بر اساس مطالعات انجام شده، هیچ مشکل خاصی در خصوص مصرف این دارو در سالمندان نشان داده نشده است. اما از آنجاییکه سالمندان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی، کبد یا قلب قرار دارند، این دارو در این افراد باید با احتیاط و طبق نظارت پزشک مصرف شود.
  • دوران بارداری : همه رده های بارداری. طبق مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته، اثرات سوء نشان داده شده است و هیچ مطالعات دقیقی بر روی زنان باردار صورت نگرفته است.
  • دوران شیردهی و مادران شیرده : تحقیقات خاصی بر روی زنان شیرده مبنی بر مصرف این دارو صورت نگرفته است. پیش از مصرف این دارو در زنان شیرده همه جوانب مثبت و منفی آن باید درنظر گرفته شود.

هشدار ها در مورد پیپراسیلین و تازوباکتام

  • واکنش های ازدیاد حساسیت شدید و گاهی کشنده ( آنافیلاکسی ) در بیماران تحت درمان با پنی سیلین گزارش شده است، بخصوص با سابقه ازدیاد حساسیت به بتالاکتام، ازدیاد حساسیت به آلرژن های مختلف یا واکنش های با واسطه IgE ( مثل آنافیلاکسی، آنژیوادم، کهیر )
  • بیماری های خونی بخصوص در افراد مبتلا به اختلالات کلیوی دیده شده است. در صورت بروز ترومبوسیتوپنی یا خونریزی، دارو بایستی قطع شود.
  • به علت تجمع سدیم و عوارض غلظت های بالای سرمی پنی سیلین ها، تنظیم دوز در بیماران با نقص کلیوی ضروری است.
  • در بیماران مبتلا به صرع با سابقه حساسیت به بتالاکتام با احتیاط مصرف شود.
  • میزان بروز راش پوستی و تب در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس را افزایش می دهد.
  • می تواند منجر به عفونت همراه قارچی یا باکتریایی شامل C.difficile ایجاد کننده ی اسهال « CDAD » و کولیت سودوممبران گردد. CDAD بعد از دو هفته از پایان درمان دیده شده است.

موارد احتیاطی در مورد پیپراسیلین و تازوباکتام

پیش از مصرف پیپراسیلین / تازوباکتام در صورت حساسیت به آن یا به دیگر آنتی بیوتیک ­ها (مانند پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها) و یا هر نوع حساسیت دیگری، پزشک خود یا پزشک داروخانه را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است دارای اجزای غیر فعالی باشد که موجب واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه صحبت کنید.همچنین قبل از مصرف این دارو، پزشک خود یا پزشک داروخانه را از سوابق پزشکی خود به خصوص: فیبروز کیستیک، بیماری کلیوی، اختلال تشنج مطلع سازید.

این دارو حاوی سدیم است. بنابراین اگر رژیم غذایی کم نمک دارید یا اگر دارای بیماری (مانند نارسایی قلبی، فشار خون بالا) هستید با افزایش مصرف نمک تشدید می­شود با پزشک خود یا پزشک داروخانه در مورد مصرف آن مشورت کنید.

پیپراسیلین / تازوباکتام ممکن است باعث عدم فعالیت برخی واکسن های زنده باکتریایی (مانند واکسن تیفوئید) شود. بنابراین در زمان مصرف این دارو بدون موافقت پزشک هیچگونه واکسیناسیونی انجام ندهید.

تمام داروهای مصرفی خود را (از جمله داروهای با نسخه، بی نسخه و محصولات گیاهی) پیش از جراحی به پزشک یا دندان پزشک خود اطلاع دهید.افراد مسن ممکن است نسبت به میزان بالای سدیم موجود در این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند.در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی ضروری استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید.این دارو به میزان کم به شیر مادر منتقل می شود. بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

پیپراسیلین و تازوباکتام 

تداخلات دارویی پیپراسیلین و تازوباکتام

  • تداخلات دارویی می تواند نحوه­ ی عملکرد دارو را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این یادداشت تمامی تداخلات دارویی این دارو را پوشش نمی­ دهد. بنابراین بهتر است نام تمام داروهایی که مصرف می کنید (از جمله داروهای با نسخه و بی نسخه و محصولات گیاهی) را با پزشک خود و پزشک داروخانه در میان بگذارید و بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا تمام نکنید، همچنین به هیچ وجه میزان دارو را تغییر ندهید.
  • متوترکسات، ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد.
  • این دارو ممکن است در برخی آزمایش های تشخیصی (از جمله برخی تست های گلوکز ادرار) تداخل ایجاد کند و باعث اختلال در پاسخ آزمایش شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.
  • در صورت مصرف بیش از حد دارو و بروز علائم جدی مانند غش کردن، تنگی نفس با مراکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.علائم مصرف بیش از حد می تواند شامل تشنج باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (37 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (27 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!