اطلاعاتی درباره ی موارد منع مصرف و تداخل دارویی سفرادین

  پنجشنبه، 17 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
اطلاعاتی درباره ی موارد منع مصرف و تداخل دارویی سفرادین
سفرادین آنتی بیوتیکی از دسته سفالوسپورین ها است و با کشتن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آن ها کار می کند. این دارو برای درمان عفونت های باکتریال در بخش های مختلف بدن استفاده می شود‌ و گاهی قبل از جراحی های خاص برای جلوگیری از عفونت نیز به کار می رود.

سفرادین یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است، به این معنی که در برابر طیف گسترده ای از باکتری ها فعال است. از این دارو برای درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های قفسه سینه و گلو ، عفونت گوش ، سینوزیت و عفونت پوستی استفاده می شود. سفرادین با کشتن باکتری ، عفونت را از بین می برد.

سفرادین برای بزرگ سالان و کودکان مناسب است و در دوران بارداری نیز قابل استفاده است.

برخی از افرادی که به آنتی بیوتیک های گروه پنی سیلین حساسیت دارند، ممکن است قادر به مصرف سفرادین نباشند؛ بنابراین اگر به آنتی بیوتیکی حساسیت دارید، با پزشک خود در میان بگذارید.

تداخلات دارویی سفرادین

  • دارو های لوپ دیورتیک، سمیت کلیوی سفرادین را افزایش می دهد.
  • پروبنسید غلظت دارو را افزایش می دهد زیرا دفع دارو را کاهش می دهد.
  • این لیست تمام داروهایی که با این دارو تداخل دارند نیست و داروهای بدون نسخه و ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.

موارد منع مصرف سفرادین

  • حساسیت به دارو

این دارو و همه دارو ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنید. دارو را فقط برای کاربرد نسخه شده مصرف کنید.

عوارض جانبی سفرادین

همانند سفازولین تزریقات داخل عضلانی سفرادین می توانند دردناک باشند و متعاقب تجویز داخل وریدی ترومبوفلبیت رخ می دهد.
اسهال و دل پیچه از عوارض معمول سفرادین خوراکی است.
عوارض حساسیت شدید که ممکن است با علائم نفس تنگی٬ تورم گلو و قرمز و خارش سراسری بدن بروز کند باید جدی گرفته شود. علائم حساسیت شدید به ندرت اتفاق می افتد.

نکات قابل توصیه در مورد سفرادین

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف سفرادین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید. مخصوصاً اگر به پنی سیلین و یا سفالوسپورین حساسیت دارید حتماً به پزشک خود بگویید.
  • درصورتی که باردار هستید و یا به نوزاد خود شیر می دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • از تمام دستورالعمل های روی برچسب دارو پیروی کنید. از مصرف این دارو برای مقدار بیشتر یا مدت طولانی تر پرهیز کنید.
  • این دارو به صورت تزریق داخل عضلانی یا تزریق داخل عروقی توسط کادر درمان انجام می شود. کادر درمانی ممکن است نحوه تزریق دارو را به شما آموزش دهند. اگر نحوه تزریق و دفع درست دارو را به خوبی نمی دانید، از آن در خانه استفاده نکنید.
  • سفرادین باید قبل از مصرف با مایعی مخلوط شود. اگر نحوه آماده کردن صحیح دارو را نمی دانید از آن استفاده نکنید.
  • قبل از مصرف دارو را به خوبی تکان دهید. از دارویی که تغییر رنگ داده و یا اجسامی در آن است استفاده نکنید و داروی جدید تهیه کنید.
  • از هر سرنگ و سر سوزن، یک بار استفاده کنید و آن را در یک ظرف ضد سوراخ شدن مخصوص اجسام تیز بریزید و قوانین مربوط به دور ریختن آن را رعایت کنید. ظرف را دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید.
  • این دارو را به طور کامل برای مدت زمان تجویز شده مصرف کنید زیرا ممکن است علائم بیماری زودتر از درمان کامل عفونت از بین برود. در صورت قطع دارو عفونت شدید تر و مقاوم به دارو خواهد شد. این دارو برای درمان عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کاربردی ندارد.
  • سفرادین می تواند با تست قند در ادرار تداخل داشته باشد. به پزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می کند.
  • پودر خشک و ترکیب نشده این دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.
  • داروی ترکیب شده را در یخچال نگهداری کنید و ظرف ۱۰ روز مصرف کنید. از انجماد دارو جلوگیری کنید. از دستورالعمل های نگهداری دارو پیروی کنید.
  • می توانید دارو ترکیب شده را در دما اتاق نگهداری کنید و تا ۲۴ ساعت مصرف کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (129 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (110 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (77 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (63 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (62 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (55 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (51 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (41 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (39 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (38 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (37 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (35 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ حاشیه‌های ناتمام قهرمان المپیک/ قانون تکلیف تحصیلات "مبینا نعمت‌زاده" را مشخص کرد
فراخوان هنرمندان مرندی برای خلق مجسمه‌ بر تنه درختان خشکیده
برخورد شاخ به شاخ دو موتورسیکلت اورژانس را به محل کشاند
5 اتفاق بد که بعد از طلاق در بدن شما رخ می دهد!
نگاهی به 10 سفر خارجی رهبر معظم انقلاب/ از آمریکا تا چین از کره شمالی تا هند+عکس های دیدنی
رابطه عجیب گسترش انگور در زمین با انقراض دایناسور‌ها!
زندگی مخفیانه محمد اصفهانی به خاطر امضای جعلی و شکایت همسرش از او! / هاشمی رفسنجانی او را توصیه به پزشکی کرد!
نفرینی از زندان 1600 ساله در یونان باستان؛ «الهی به طرز وحشتناک بمیرند»!
زمان انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری مشخص شد/ جزئیات اعلام کارنامۀ رتبۀ متقاضیان کنکور
ویدیو/ شبیه‌سازی محل دقیق تاج‌گذاری پادشاهان ساسانی توسط هوش مصنوعی
ویدیو/ رونمایی از فرش دستبافتِ ابریشمی چند میلیاردی؛ با طرح سه‌بعدی و منقش به تاریخ پادشاهان ایران
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای تضمینی برای نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی؛ از کمپوت تا پوره
ویدیو/ داستان انگلیسی «پادشاه گوش‌دراز و کلاه جادویی» با زیرنویس فارسی چسبیده
ویدیو/ خطر انفجار! از زیر درخت بمب‌انداز رد نشوید/ میوه‌های دینامیتی درخت جعبه‌شنی را ببینید
غوغای جشن لاکچری زنوزی در کمپ تراکتور بعد از تساوی تیمش با تیم 10 نفره پرسپولیس در تبریز در حضور 100 هزار تماشاگر! +تصاویر/ به نظرتون اگه میبردن چه اتفاقی می افتاد؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی