ساعدنیوز
ساعدنیوز

میلوگرافی (myelography) چیست؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
میلوگرافی (myelography) چیست؟
میلوگرافی (myelography)، یک روش تصویربرداری پزشکی می باشد که برای تصویربرداری از نخاع درون کانال نخاعی استفاده می شود. از این روش، عموما برای بیمارانی استفاده می شود که ممنوعیت انجام ام آر آی دارند.

میلوگرافی چیست؟

به استفاده از اشعه ایکس و ماده حاجب، برای گرفتن تصویر از فضای بین استخوان های موجود در ستون مهره ها، میلوگرافی گفته می شود. استفاده از ماده حاجب، باعث می گردد ناحیه مورد نظر روشن شود و زیر اشعه ایکس به رنگ سفید دیده شود. به این ترتیب، رادیولوژیست می تواند نخاع، کانال ها و عصب ها را با جزئیات مشاهده نماید. در میلوگرافی، از تزریق ماده حاجب و فلوروسکوپی برای ارزیابی ریشه های عصبی، نخاع، پرده مغز و … استفاده می شود. فلوروسکوپی، شکلی از اشعه ایکس می باشد. اشعه ایکس، پرکاربرد ترین و قدیمی ترین شکل تصویربرداری پزشکی به حساب می آید. تصویر برداری با اشعه ایکس مستلزم قرارگیری قسمتی از بدن زیر دوز پایینی از پرتو یونیزه کننده، برای نشان دادن تصویری از درون بدن می باشد.

میلوگرافی

کاربرد میلوگرافی

  • بی حسی های دست یا پا، ضعف یا درد
  • تنگی کانال نخاعی (spinal stenosis)
  • تومور یا عفونت که مشکلاتی را در رابطه ی با طناب نخاعی یا ریشه های عصب ایجاد می کند.
  • دیسک نخاعی که پاره شده است (دیسک بیرون زده)
  • التهاب غشایی که مغز و طناب نخاعی را می پوشاند.
  • مشکلات مرتبط با عروق خونی طناب نخاعی
  • میلوگرافی ممکن است به یافتن علت درد که نمی تواند توسط تست های دیگر مثل ام ار ای یا سی تی اسکن مشخص شود کمک کند.

میلوگرافی 

قبل از انجام میلوگرافی موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید

  • سابقه ی مصرف دارو
  • مشکل صرع یا تشنج دارید.
  • باردار هستید یا ممکن است باشید.
  • به دارو, ماده کنتراست یا رنگ ید دار حساسیت دارید.
  • مشکلات خونریزی دهنده دارید یا داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین, کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا وارفارین (کومارین) مصرف می کنید.
  • آسم دارید
  • تاکنون واکنش آلرژیک شدید داشته اید
  • مشکلات کلیوی دارید
  • دیابت دارید به خصوص اگر مت فورمین (گلوکوفاژ) مصرف می کنید
  • از کسی بخواهید که بعد از تست شما را به خانه برساند و با شما بماند.

مراحل انجام روش بررسی میلوگرافی

روی شکم یا پهلو روی میز اشعه ایکس دراز خواهید کشید. پزشک ناحیه ی روی پایین کمر شما را تمیز می کند. داروی بی حس کننده به پوست شما تزریق می شود. بعد از اینکه ناحیه بی حس شد, سوزن کوچکی در کانال نخاعی قرار می گیرد و جریان اشعه های ایکس (فلوروسکوپی) برای کمک به پزشک در قرار دادن سوزن در جای درست استفاده می شود. نمونه مایع کانال نخاعی ممکن است قبل از اینکه رنگ در کانال وارد شود گرفته شود.

بعد از اینکه رنگ وارد می شود, شما بی حرکت دراز خواهید کشید تا عکس های اشعه ایکس گرفته شود.

بعد از اینکه عکس ها گرفته شد، باند کوچکی روی کمر شما قرار داده می شود که در آنجا سوزن وارد می شود. به شما گفته می شود که بعد از تست چه کار باید بکنید.

بعد از تست میلوگرافی

  • این تست معمولا ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می کشد.
  • ممکن است لازم باشد تا بعد از انجام تست در تخت دراز بکشید، در حالیکه سر شما برای ۴ تا ۲۴ ساعت بعد از تست بالا آورده می شود. برای پیشگیری از تشنج خم نشوید یا در حالیکه سر شما پایین تر از بدن شما است دراز نکشید.
  • از فعالیت شدید مثل دویدن یا بلند کردن وسیله سنگین برای حداقل ۱ روز بعد از تست اجتناب کنید.

موارد منع میلوگرافی

  • سابقه واکنش شدید به ماده حاجب
  • افزایش فشار داخل جمجمه ای: اگر فشار مایع مغزی-نخاعی به علت عفونت، تومور یا خونریزی زیاد باشد، بعد از اتمام میلوگرافی احتمال خطر نشت مایع مغزی-نخاعی از محل سوزن زدن وجود خواهد داشت.

اقدامات قبل از میلوگرافی

  • در کودکان ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی باشد.
  • قطع مصرف سیگار 48 ساعت قبل از میلوگرافی باید انجام شود.
  • جهت جلوگیری از خونریزی های خطرناک، مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین و ایبوبروفن و … باید قطع شود.
  • 6 ساعت قبل از انجام آزمایش نباید غذا مصرف کرد.
  • قبل از انجام آزمایش، باید از مایعات شفاف مانند آب، چای، آب میوه و آب قند استفاده کرد. این مایعات نباید حاوی الکل باشد. این رژیم را می توان در زمان بیداری از ظهر روز قبل از آزمایش تا 2 ساعت قبل از آن دنبال کرد.
  • دو روز قبل از میلوگرافی، مصرف داروهایی مانند آمی تریپتیلین ها و فنوتیازین ها بایستی قطع شود. در صورت مصرف این داروها باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • در صورت حساسیت به ماده حاجب، باید با پزشک در میان گذاشته شود. در این رابطه، چند روز قبل از انجام میلوگرافی این مسئله باید به رادیولوژیست مربوطه اطلاع داده شود.
  • در صورت سابقه مصرف داروهای خاص، مشکل صرع یا تشنج، بارداری یا احتمال آن، مشکلات خونریزی، بیماری آسم، مشکلات کلیوی، دیابت و مصرف داروی مت فورمین(گلوکوفاژ) حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

نحوه انجام میلوگرافی

در ابتدا برای انجام میلوگرافی، از بیمار خواسته می شود لباس مخصوص بپوشد. در طول زمان تصویر برداری جهت دریافت وریدی داروها و مایعات، به بیمار آنژیوکت وصل می شود و تا زمان مرخصی از مرکز، به همراه بیمار خواهد بود. معمولا رادیولوژیست، بیمار را بر روی تخت اشعه ایکس به شکم می خواباند و ستون فقرات او را در مانیتور مشاهده می کند. با این کار، بهترین محل برای تزریق انتخاب می شود.

پزشک، ابتدا موضع مورد نظر را ضد عفونی کرده و ماده بی حسی را در آن ناحیه تزریق می کند. بعد از بی حسی، ماده حاجب در محل خود تزریق می گردد. تخت اشعه ایکس کمی کج می شود تا ماده حاجب به قسمت مختلف ستون فقرات برسد. سپس رادیولوژیست مسیر ماده حاجب را در مانیتور دنبال می کند و در پوزیشن های مختلف، تصویر برداری می کند.

علائم حیاتی بیمار، در طول انجام آزمایش بررسی می شود و مشخص می شود بیمار نیاز به مسکن دارد یا خیر. پس از آن سی تی اسکن از ستون فقرات در اتاق دیگر از بیمار گرفته می شود. زمان تقریبی برای انجام میلوگرافی 2 ساعت می باشد اما امکان دارد بیشتر هم طول بکشد.

در حین و بعد از میلوگرام چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

هنگامی که بی حس کننده موضعی زیر پوست تزریق می شود، احساس سوزش مختصری خواهید داشت و در حین وارد شدن سوزن نخاعی، فشار خفیفی بر روی کمر خود احساس خواهید کرد. قرار دادن سوزن گاهی اوقات می تواند باعث درد شدید شود. در طول امتحان، از شما خواسته می شود تا جایی که ممکن است بی حرکت دراز بکشید در حالی که میز در زوایای مختلف کج شده است. تکیه گاه پا و تسمه یا تکیه گاه برای پاها و مچ پا شما را از سر خوردن از موقعیت خارج می کند. ممکن است حالت رو به پایین برای شما ناراحت کننده باشد، با این حال، نباید این وضعیت را برای مدت طولانی حفظ کنید. به ندرت، زمانی که میز رو به پایین کج می شود، بیمار ممکن است دچار مشکل در تنفس عمیق یا بلع شود. اگر این اتفاق افتاد، لطفاً به رادیولوژیست یا تکنسین اطلاع دهید تا میز در موقعیت راحت تری قرار گیرد.سردرد، برافروختگی یا حالت تهوع ممکن است به دنبال تزریق ماده حاجب باشد، اگرچه این امر نادر است. تشنج نیز ممکن است، اما زمانی که از مواد حاجب جدید استفاده می شود، بسیار نادر است.

چه کسی نتایج میلوگرام را تفسیر می کند؟

پس از پایان میلوگرام، بیمار به ناحیه بهبودی که در آن علائم حیاتی و شرایط عمومی بیمار به مدت یک تا دو ساعت مشاهده می شود، همراهی می شود. برخی از امکانات بیماران را مجبور می کند تا چهار ساعت در ناحیه بهبودی با سر بالا در زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه استراحت کنند. ممکن است برای کمک به حذف ماده حاجب از بدن و جلوگیری از سردرد در این زمان تشویق به مصرف مایعات شوید.پس از میلوگرام خود، باید از فعالیت بدنی شدید و خم شدن به مدت یک تا دو روز خودداری کنید. اگر تب بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت، تهوع یا استفراغ بیش از حد، سردرد شدید برای بیش از ۲۴ ساعت، سفتی گردن یا بی حسی در پاهای خود را تجربه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر در ادرار کردن یا حرکت روده خود مشکل دارید، باید گزارش دهید.

یک رادیولوژیست، یک دکتر باتجربه برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای مراقبت های اولیه یا پزشک ارجاع دهنده شما ارسال می کند تا نتایج را با شما در میان بگذارد.

ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین است، پزشک دلیل آن را توضیح خواهد داد. گاهی اوقات یک معاینه بعدی یک مشکل بالقوه را با تعداد بازدیدهای بیشتر یا یک تکنیک تصویربرداری خاص ارزیابی می کند. همچنین ممکن است ببیند آیا در طول زمان تغییری در یک موضوع ایجاد شده است یا خیر. معاینات بعدی اغلب بهترین راه برای دیدن اینکه آیا درمان موثر است یا مشکلی نیاز به توجه دارد.

میلوگرافی

مزایای میلوگرام در مقابل خطرات چیست؟

  • میلوگرافی نسبتا بی خطر و بدون درد است.
  • هنگامی که ماده حاجب به فضای زیر عنکبوتیه اطراف ریشه های عصبی و نخاع تزریق می شود، به رادیولوژیست این امکان را می دهد که خطوط کلی نواحی مختلف ستون فقرات را که معمولاً در اشعه ایکس قابل مشاهده یا تشخیص نیستند، مشاهده کند.
  • پس از معاینه اشعه ایکس هیچ تشعشعی در بدن بیمار باقی نمی ماند. اشعه ایکس معمولاً هنگامی که در محدوده تشخیصی لازم برای این روش استفاده می شود، عوارض جانبی ندارد.

همیشه احتمال کم خطر سرطان در اثر قرارگیری بیش از حد در معرض اشعه وجود دارد. با این حال، با توجه به مقدار کمی پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، مزایای تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطر مرتبط است.

عوارض به دوز تابش

دوز تابش برای این روش متفاوت است. از آنجایی که این یک روش تهاجمی است که نیاز به تزریق ماده حاجب از طریق یک سوزن در ستون فقرات شما دارد، خطراتی وجود دارد، از جمله:

  • عفونت مایع نخاعی (مننژیت)
  • سردرد نخاعی
  • خونریزی در اطراف ستون فقرات شما
  • واکنش آلرژیک به ماده کنتراست

اگر چه غیر معمول است، سردرد همراه با سوراخ سوزن یک خطر است. سردرد، زمانی که به دنبال میلوگرافی رخ می دهد، معمولاً زمانی شروع می شود که بیمار شروع به نشستن یا ایستادن می کند. یکی از ویژگی های رایج این نوع سردرد این است که زمانی که بیمار صاف دراز می کشد بهبود می یابد. در صورت وجود، سردرد معمولاً در عرض دو تا سه روز پس از عمل شروع می شود. استراحت در حالت دراز کشیدن به پشت و افزایش مصرف مایعات سردردهای خفیف را به راحتی تسکین می دهد، اما سردردهای شدیدتر ممکن است نیاز به دارو داشته باشد. در شرایط نادر، برخی از بیماران ممکن است همچنان سردرد را تجربه کنند، که ممکن است نیاز به یک روش خاص، اما ساده برای درمان به سردرد داشته باشد. این روش به عنوان چسب خون اپیدورال شناخته می شود.

عوارض به ماده حاجب

واکنش های نامطلوب به تزریق ماده حاجب در طول میلوگرام نادر و معمولاً خفیف از جمله خارش، بثورات پوستی، عطسه، حالت تهوع یا اضطراب است. ایجاد کهیر یا خس خس نادر است، اما ممکن است نیاز به درمان با دارو داشته باشد. واکنش های شدیدتر که قلب یا ریه ها را درگیر می کند نادر است.

سایر عوارض نادر میلوگرافی شامل آسیب عصبی ناشی از سوزن نخاعی و خونریزی در اطراف ریشه های عصبی در کانال نخاعی است. علاوه بر این، مننژهای پوشاننده نخاع ممکن است ملتهب یا عفونی شوند. تشنج یک عارضه بسیار نادر میلوگرافی است.

خطر بسیار کمی وجود دارد که تغییرات فشار در کانال نخاعی ناشی از وارد کردن یک سوزن در زیر محل انسداد، جریان مایع را در فضای زیر عنکبوتیه کانال نخاعی مسدود کند، که می تواند جراحی فوری را ضروری کند.

محدودیت های میلوگرافی چیست؟

اگر کمردرد مداوم دارید، پزشکان شما احتمالاً ابتدا سی تی اسکن یا ام آر آی را پیشنهاد می کنند. اگر هر دوی این تست ها نتوانند مشکل را نشان دهند، ممکن است یک میلوگرام را درخواست کنند، زیرا می تواند مشکلات خاصی را که با سی تی اسکن معمولی یا MRI قابل مشاهده نیستند، آشکار کند. میلوگرام به ویژه از نظر نمایش تصویر واضح تر از استخوان ها، فتق دیسک ها و سایر بافت های نرم اطراف کانال نخاعی که ممکن است اعصاب و یا نخاع شما را فشرده کنند مفید است. مواقعی وجود دارد که پزشک پس از جراحی اخیر، یک میلوگرام را پیشنهاد می کند، به خصوص اگر در نتیجه جراحی دچار درد یا ضعف جدید و طولانی مدت شده باشید.در مقایسه با ام آر آی، میلوگرام و سی تی اسکن پس از میلوگرام، می تواند جزئیات استخوانی را به روشی بهتر نشان دهد، اما توانایی کمتری در بررسی جزئیات بافت نرم در ستون فقرات شما دارد.

اما این روش محدودیت هایی را به همراه دارد. مهم ترین محدودیت میلوگرافی این است که فقط داخل کانال نخاعی و ریشه های عصبی نخاعی مجاور را بررسی می کند. ناهنجاری های خارج از این نواحی ممکن است با MRI یا CT بهتر تصویربرداری شوند. MR هنگام ارزیابی بیماری داخلی نخاع نسبت به میلوگرافی بهتر است.

میلوگرافی معمولاً در دوران بارداری به دلیل خطر بالقوه تشعشع برای نوزاد انجام نمی شود. ممکن است تزریق ماده حاجب در بیماران مبتلا به نقص ساختاری ستون فقرات یا به دنبال برخی از اشکال آسیب ستون فقرات دشوار باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (277 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (76 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (55 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (15 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (11 نظر) خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه (11 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود ظاهر متفاوت حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها وقتی دبیرستانی بود/ چقدر جوون و لاغر بود+عکس نگاهی به حلقه های نامزدی بازیگران معروف و ستاره های تیم ملی/ از سردار آزمون تا الهام حمیدی و بهاره رهنما+عکس گشت و گذار جذاب و دیدنی حامد آهنگی درکنار همسر و پسرش/ سفر خانوادگی کمدین محبوب همراه خانواده به کیش+عکس نگاهی به چهره دلنشین رهبر معظم انقلاب در دوره نوجوانی+عکس/ دستخط زیبای رهبری در کنار عکسی که به دوستشان هدیه دادند (فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم! سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی مجری بهش میگه فرض کن یه چوب کبریتی +ویدئو/فقط اونجاش که میگه مگه میشه یه تنه درختی چیزی...🤣 هنرنمایی های شگفت انگیز اُوستا نجار خوش ذوق در ساخت تخت خواب و کتابخانه برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 تصویری متفاوت از بن سلمان با یک عینک عجیب! +عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی (فیلم) غلغل کردن چشمه نفت خام در مزرعه برنج یک شالیکار خوش شانس خوزستانی/ شانس اگه تصویر بود... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 چیدمان بوفه شیک و خاص خانه مدرن نسرین مقانلو با ظروف دکوری قدیمی/ خونه اس یا آنتیک فروشی؟ (عکس) رونمایی از هدیه های خاص مینا مختاری، همسر بهرام رادان / وقتی مامان بشی جنس کادوهایی که میگیری کلا عوض میشه! دو نفره پدر و دختری جواد رضویان و دخترش در کنار دریا+عکس قابی جالب از «جومونگ» در کنار «سعید معروف»+عکس ذوق زدگی و خوشحالی علی ضیا از پذیرایی جالب هتل محل اقامتش در اصفهان؛ کاهو با سکنجبین+ ویدیو (فیلم) تقلید صدا و حرکات شکیب آوای باران در مقابل حمیدرضا پگاه، بایگر نقش طاها در این سریال / بنده خدا رو وسط خیابان نگه داشتن! ادعای وکیل زهره فکورصبور درباره دستگیری فردی مشکوک در پرونده خودکشی این بازیگر جوان و مطرح کشور+ویدیو (فیلم) پیمان معادی با دخترش در افعی تهران همبازی شد / ماشالا دخترش چقدر بزرگ شده ... صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: وقتی ازش علت سربازی نرفتن و میپرسن و میگه بخاطر تک پدری معاف شدم😅 +فیلم (فیلم) خواستگاری ایمان صفا در سریال اکازیون با گل های قبر مادرش! / تا کمیته رو دید فرار کرد آقای عاشق پیشه تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند! تدارک مسافرت 4 روزه از مبدا بلژیک به مقصدی نامشخص توسط سپیده بزمی پور با رونمایی از چمدان های بامزه و باکلاسشان+عکس/ خوش بگذره (فیلم) ارسطوی پایتخت و عمو حسن، املتی معروف به هم رسیدند! / به قول عمو حسن: عجب سوسیسیه، همش گوشته! خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای سیخ زدن مرغ حماسه ساز شد+عکس/ لامصب مُرغه یه قیافه ای گرفته انگار تقصیر منه😂 خلاقیت بی نظیر یک طراح در طراحی تخت خواب هایی با الهام از میوه ها و کیک/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری