در مورد بی‌حسی موضعی چه می دانید؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
در مورد بی‌حسی موضعی چه می دانید؟
بی‌حسی موضعی با بی‌حس کردن قسمت خاصی از بدن، از بروز درد در طی عمل‌های پزشکی جلوگیری می‌کند. اثرات آن کوتاه مدت است، بنابراین تیم های مراقبت های بهداشتی در درجه اول از آن برای اقدامات سرپایی جزئی استفاده می کنند.

بی حسی موضعی نوعی کنترل درد است که در طی اعمال جزئی برای بی حس کردن ناحیه کوچکی که احتمال بروز درد در آن وجود دارد استفاده می شود. این درمان بر هوشیاری بیمار تأثیر نمی گذارد. بی حس کننده های موضعی برای عمل های دندانپزشکی یا برای بی حس کردن نواحی کوچک روی پوست که نیاز به بخیه دارند، استفاده می شود. ما سعی کرده ایم در این مقاله نحوه عملکرد بی حسی موضعی، داروهای مورد استفاده و روش هایی را که ممکن است برای آن استفاده شود، مورد بررسی قرار دهیم.

بی حسی موضعی

چرا از بی حسی موضعی استفاده می شود؟

بی حسی موضعی معمولاً برای جراحی جزئی استفاده می شود که می توانند در زمان کوتاهی تکمیل شوند و زمانی که فرد بتواند در همان روز به خانه بازگردد. برخلاف بیهوشی عمومی که تمام بدن فلج می شود و شما بیهوش هستید، بی حسی موضعی به شما این امکان را می دهد که در طول یک عمل بیدار و هوشیار بمانید. نوع متفاوتی از کنترل درد، بی حسی منطقه ای ، کل دست، پا یا ناحیه دیگری را بی حس می کند. بی حسی موضعی مزایای زیادی نسبت به بیهوشی عمومی دارد، اما این بدان معنا نیست که یکی بهتر از دیگری است.

بی حسی موضعی در کل:

  • برای جلوگیری از درد، فقط قسمت کوچکی از بدن را بی حس می کند.
  • برای اعمال جزئی مانند برداشتن خال یا کانال ریشه تجویز می شود.
  • معمولاً به صورت یک تزریق، اسپری یا کرم موضعی تجویز می شود.
  • ماهیچه های تنفسی فلج نمی شوند. بیمار بدون کمک نفس می کشد.
  • خطر بسیار کم عوارض جانبی، اگرچه ممکن است رخ دهد.
  • اثر بی حسی می تواند تا هشت ساعت ادامه داشته باشد.

بیهوشی عمومی در کل:

  • کل بدن را فلج می کند و فرد را بیهوش می کند.
  • برای روش های بزرگ مانند جراحی قلب باز داده می شود.
  • از طریق انفوزیون IV مداوم، معمولاً در بازو داده می شود.
  • یک دستگاه تنفس خارجی به طور کلی ضروری است.
  • خطر عوارض جانبی شدید در طول عمل و بعد از آن، اما همچنان بی خطر است.
  • اثر بی حسی می تواند تا ۲۴ ساعت باقی بماند.

نحوه عملکرد بی حس کننده های موضعی

بی حس کننده های موضعی اعصاب بخشی از بدن را متوقف می کنند و سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند. بعد از تزریق بی حس کننده های موضعی دردی احساس نمی شود، اگرچه ممکن است هنوز مقداری فشار یا حرکت را احساس کنید.معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد تا احساس خود را در ناحیه ای که بی حسی موضعی داده می شود از دست بدهید. پس از چند ساعت از بین رفتن دارو، احساس کامل باید برگردد.

بی حس کننده های موضعی معمولا توسط دندانپزشک، جراح، متخصص بیهوشی، پزشک عمومی و سایر پزشکان تجویز می شود. برخی از داروهای حاوی بی حس کننده موضعی خفیف نیز با نسخه یا بدون نسخه از داروخانه ها در دسترس هستند.بسته به اینکه برای چه چیزی استفاده می شود، بی حس کننده های موضعی می توانند به صورت تزریق، کرم، ژل، اسپری یا پماد استفاده شوند.

داروهای مورد استفاده برای بی حسی موضعی

داروهایی که به عنوان بی حس کننده موضعی استفاده می شوند، گیرنده های درد معروف به گیرنده های درد را سرکوب می کنند و مانع از ارسال تکانه های درد به مغز شما می شوند. برخی از داروهای بی حس کننده موضعی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • بنزوکائین
  • لیدوکائین
  • نووکائین
  • تتراکائین

توجه کنید که چگونه هر یک از اینها به -caine ختم می شود. داروهای بی حس کننده موضعی از نظر ساختار با کوکائین مرتبط هستند که بین سال های 1884 و 1914 به عنوان بی حس کننده استفاده می شد. اما داروهای بی حس کننده امروزی با کوکائین تفاوت دارند زیرا اعتیاد آور یا ایجاد عادت نیستند و فشار خون را افزایش نمی دهند. اینکه کدام دارو ممکن است به شما داده شود و در چه دوزی بستگی به سن، قد و وزن شما و اینکه آیا شما آلرژی دارید، اینکه آیا شما یا اعضای خانواده تان واکنش های قبلی به بیهوشی، سایر داروهایی که مصرف می کنید و طول مدت جراحی شما بستگی دارد.

از بی حسی موضعی در چه مواردی استفاده می شود؟

متخصصان مراقبت های بهداشتی هنگام تعیین اینکه آیا از بیهوشی موضعی، منطقه ای یا عمومی استفاده کنند، چندین فاکتور را در نظر می گیرند. بی حسی موضعی به طور کلی در شرایط زیر مناسب است:

  • این روش جزئی است و نیازی به بیهوشی عمومی یا منطقه ای ندارد.
  • این روش بسیار سریع است و فرد نیازی به ماندن در طول شب نخواهد داشت.
  • نیازی به شل کردن عضلات یا بیهوشی فرد نیست.
  • نمونه هایی از روش های بی حسی موضعی شامل جراحی دندان، بیوپسی، و برداشتن خال، زگیل یا آب مروارید است.

تکنیک های تزریق برای ایجاد بی حسی موضعی

  • انفیلتراسیون – در این روش ماده بی حسی به داخل غشاء مخاطی یا زیر پوست تزریق می شود. عمل آن به یک ناحبه کوچک محدود می شود
  • تزریق زیر مخاطی یا زیر پوستی – بیشتر برای بی حسی نسج نرم پوست با مخاط به کار می رود.
  • تزریق سوپرا پریوستئال – تا حد امکان محلول بالای پریوستئوم تزریق می شود. ۴- ترزیق اینترسپتال – تزریق به داخل سپتوم دندان و PDL انجام می شود.
  • تزریق ساب پریوستئال – تزریق روی استخوان و زیر پوست صورت می گیرد. پس از تزریق و رفتن اثر بیحسی درد در محل تزریق خواهد بود. عمق بیحسی و نفوذ بهتری در استخوان می دهد.
  • تزریق داخل استخوانی – سوزن را وارد استخوان اسفنجی می کنند و تزریق می کنند. این روش در بچه ها عملی است.
  • بیحسی بلاک با انتقالی – مناسب ترین روش برای بیحسی فک پایین بوده و در جراحی های وسیع نیز بکار می رود.

بی حسی موضعی

عوارض بی حسی موضعی چیست؟

اگر از قواعد استفاده صحیح از داروها مطلع باشیم می توانیم از بیشتر عوارض و واکنش ها پیشگیری کنیم. در صورتیکه کار کردن با سلیقه خودی و استفاده از تکنیک های نامناسب احتمال خطر را افزایش خواهد داد.عوارض بی حسی موضعی که به دو دسته موضعی و سیستمیک تقسیم می شوند این عوارض شامل آن دسته از عوارض است که در محل تزریق اتفاق می افتند.این عوارض را می توان در دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

  • تشکیل هماتوم Haematoma : اگر چه در طی هر تزریقی ممکن است هماتوم ایجاد شود ولی بیشتر در تزریق سوراخ منتال، اینفواربیتال و توبروزینه دیده می شود. هماتوم به ندرت به درمان خاصی نیاز دارد ولی در بیمارانی که مقاومت بدن شان کاهش یافته باشد زمینه را برای بروز عفونت مستعد می سازد.
  • شکستن سوزن: شکستن سوزن در استفاده از سوزنهای یکبار مصرف کمتر اتفاق می افتند ولی با حرکات تند بیمار با خم و راست کردن سوزن می تواند رخ دهد. بیشتر سوزن ها در محل Hub می شکنند بنابراین بهتر است سوزن را تا انتها فرو بندیم و همیشه یک چهارم آن خارج باشد.
  • آنستزی با پاراستزی دائمی یا گذرا: پاراستزی اصطلاحا به یک حس غیر طبیعی گفته می شود و می تواند در موارد قطع با تروما به عصب یا قطع ناکامل عصب ایجاد شود. ترومای ناشی از یک سوزن که سر آن در اثر برخورد با استخوان خم شده است از عوامل ایجادکننده پاراستزی است.
  • عفونت: هرگاه مواد غیر استریل در نسج وارد شوند عفونت می تواند اتفاق بی افتد که معمولا در طی ۲۴ ساعت پس از تزریق علائم آن آشکار می شود. با عدم استفاده از باقیمانده کار پول ها، جلوگیری از آلودگی سوزن و تمیز کردن دیافراگم کارپول با الکل می توان تا حد زیادی از بروز عفونت جلوگیری کرد.
  • درد ناشی از تزریق: بیشتر به علت خروج سریع مایع و وارد شدن سریع آن به فضای زیر پوست و مخاط می باشد ، برخورد سوزن با استخوان پریوستئوم و انتهای رشته های عصبی نیز دردناک می باشد. آلوده بودن کارپول تزریق دردناکی را ایجاد می کند. کج شدن سر سوزن از دیگر علل درد تزریق است. با تزریق آهسته دارو و نیز دقت در محل تزریق تا حدودی می توان از درد تزریق جلوگیری نمود ولی بسیاری از موارد فوق اجتناب ناپذیر است.
  • درد بعد از تزریق: معمول ترین علت درد طولانی پس از تزریق عبارتند از: تزریق مایع در زیر پریوست یا پاره شدن پوست بوسیله نوک سوزن و نیز عبور سوزن از میان الیاف عضلات. پاره شدن الیاف عضلات در اثر عبور سوزن از مبان الیاف عضلات باعث تریسموس دهان پس از تزریق می شود که شایع ترین محل بروز آن عضله تریگوئید داخلی در بلاک عقب دندان تحتانی است
  • هریس پس از تزریق: بیشتر در بیماران با تاریخچه هریس عودکننده روی لب ها دیده می شود و بیشتر در مسیر انتهایی اعصاب بی حس شده بخصوص عصب دندانی تحتانی با شاخه لب فوقانی عصب تری جمینال مشاهده می شود. در واقع ترومای تزریق باعث عود آن می شود.
  • زخم ایسکمیک یا نکروز بافت Ischacmic Lesion or Tissue Necrosis: این عارضه بعلت ایسکمی خونی در ناحیه و تکروز بافت تغذیه نشده رخ می دهد که علت آن انقباض عروق اطراف محل تزریق و نیز سمیت ماده بیحسی برای بافت می باشد. بیش از همه در کام که مخاط سفت و چسبنده است رخ می دهد.

بی حسی موضعی

آیا بی حسی موضعی برای زنان باردار بی خطر است؟

بله، در موارد خاص، بی حسی های موضعی برای زنان باردار بی خطر است. با این حال، برخی از ملاحظات وجود دارد؛ از جمله نوع بی حسی که استفاده می شود، مقدار مورد نیاز و مرحله بارداری. به خاطر داشته باشید که بارداری اندام های مختلفی از جمله سیستم قلبی عروقی، کبد و کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهد و این ممکن است بر واکنش بدن در برابر بی حسی تأثیر بگذارد. همچنین ماده بیهوشی به گردش خون جنین وارد می شود، این به این معنی است که به کودک می رسد. در سه ماهه اول بارداری یا ۱۳ هفته بارداری، اندام های کودک در حال تشکیل است و ممکن است ماده بی حسی باعث نقص مادرزادی شود. با توجه به این ممکن است عاقلانه باشد که هر روش انتخابی را تا بعد از بارداری متوقف کنید. اگر به روشی با بی حسی موضعی نیاز دارید، با پزشک خود در مورد ایمنی و هر گزینه ای برای وضعیت منحصر به فرد خود صحبت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (450 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (69 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (45 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس