میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی پنجه شیطان

  پنجشنبه، 24 فروردین 1402   زمان مطالعه 2 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی پنجه شیطان
پنجه شیطان برای درمان روماتیسم، آتریت، درد ماهیچه‌ای، التهاب تاندون‌ها، مشکلات معده‌ای- روده‌ای، بیماری‌های کبدی و صفرا استفاده می‌شود. در این مطلب میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی پنجه شیطان بررسی می‌شود. همراه ساعدنیوز باشید.

گیاه پنجه شیطان (Devil’s claw) با نام علمی Harpagophytum یک دارو‌ی گیاهی با خواص سلامت و تسکین دهنده برخی بیماری ها است. نام این گیاه بواسطه ظاهر قلاب دار آن است. نام گیاهشناسی ذکر شده نیز در زبان یونانی به معنی گیاه قلاب است. پنجه شیطان گیاهی از خانواده کنجد است که در جنوب آفریقا رشد می کند. مردم برای قرن ها از محصولات گیاهی حاوی پنجه شیطان برای درمان دردهای عضلانی، آرتریت و انواع بیماری های مختلف پوستی استفاده می کردند. داروی گیاهی پنجه شیطان دارای چندین ترکیب فعال است که اغلب در ریشه آن وجود داشته و از آنها به عنوان مکمل گیاهی استفاده می شود. پنجه شیطان به طور خاص حاوی گلیکوزیدهای ایریدوئیدی بوده که ترکیبی با اثرات ضد التهابی است.

پنجه شیطان

میزان مصرف داروی پنجه شیطان


  • دوز مناسب ریشه پنجه شیطان به عوامل مختلفی از جمله سن، وضعیت سلامتی و دلیل استفاده بستگی دارد.

  • به طور کلی، 500-1000 میلی گرم ریشه پنجه شیطان را می توان سه بار در روز مصرف کرد.

مکانیزم اثر داروی پنجه شیطان


تحقیقات ثابت کرده است که ریشه های این گیاه دارای اثر ضد التهابی بوده که مربوط به گلیکوزیدهای ایریدوئیدی آن است. همچنین مشخص شده است که این ترکیب از سنتز لوکوترین ها جلوگیری می کند. در تحقیق دیگری ثابت شده است که این گیاه به میزان 960 میلی گرم عصاره حاوی 30 میلی گرم هارپاگوزید جدا شده از گیاه سبب بهبود بیماران با التهاب مفاصل زانو و ران می شود. ماده اصلی این گیاه با اثرات درمانی مربوط به ترکیب هارپاگوساید است. تحقیقات ثابت کرده است که اثر ضد التهاب این گیاه از طریق مهار ساخت عامل نکروز تومور آلفا ناشی از لیپو پلی ساکارید به وسیله مونوسیت ها است. همچنین ثابت شده است که عصاره این گیاه تولید میلوپراکسیداز از نوتروفیل های تحریک شده را کاهش می دهد و مسیر التهابی پروستاگلاندین E2 را از طریق مهار فعالیت سیکلواکسیژناز 2 مسدود می کند. بنابراین ترکیب هارپاگوساید با مهار متابولیسم اسید آراشیدونیک اثر ضد التهاب خود را اعمال می کند.در پژوهش های مختلف اثرات ضد آرتروزی این گیاه به اثبات رسیده است و مشخص شده که مصرف این گیاه باعث کاهش کمر درد می شود.

اثر فارماکوکینتیک داروی پنجه شیطان


  • ریشه این گیاه حاوی گلیکوزیدهای ایریدوئیدی از جمله هارپاگوزید است.

  • همچنین حاوی فلاونوئیدها از جمله کامفرول، آپی ژنین، تری ترپن ها، فیتواسترول ها، اسیدهای فنولیک و قندها است.

سخن آخر

مصرف گیاه پنجه شیطان در موارد التهاب معده، زخم معده و زخم دوازده به دلیل ترکیبات تلخ ایریدوئیدی مانند هارپاگوزید (Harpagosid) و پروکومبید (Procumbid) که محرک ترشح اسید معده هستند منع مصرف دارد. همچنین این گیاه به دلیل اثرات صفرازایی در افراد با سنگ صفرا منع مصرف دارد. استفاده از این گیاه در دوران حاملگی و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (553 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (299 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (242 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (104 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (43 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (22 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (12 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس