میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی باکلوفن

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی باکلوفن
داروی باکلوفن برای درمان گرفتگی عضلانی ناشی از گرفتگی عضلانی و آسیب‌ها و بیماری‌های ستون فقرات به‌کار می‌رود.

باکلوفن از دسته داروهای شل کنندۀ عضلانی می باشد که با اثر بر اعصاب نخاعی می تواند مقدار و شدت گرفتگی عضلانی را در بیماران “ام اس” و سایر بیماری های عصبی مربوط به نخاع کاهش دهد.این دارو همچنین می تواند گرفتگی ها و دردهای عضلانی را تسکین دهد و فعالیت ماهیچه ها را بهبود بخشد.

نحوه مصرف باکلوفن و دوز مصرفی

این دارو را می توان همراه با غذا یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولاً سه بار در روز مصرف کرد. برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد. مطابق تجویز دکتر عمل کنید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و طولانی تر از مدتی که پزشک تجویز کرده از این دارو استفاده نکنید. قطع مصرف یک باره این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند توهم و تشنج را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این عوارض ممکن است قطع دارو به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی در طول یک دوره انجام گیرد.

مصرف باکلوفن در زمان های منظم باعث می شود بیشترین بهره از آن را ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید و اگر بهبودی در شرایطتان حس نکردید با متخصص ارتوپدی تماس بگیرید.

در صورت مصرف بیش از حد باکلوفن

مصرف بیشتر از ۸۰ میلی گرم این دارو می تواند عوارض مسمومیت با آن را در برداشته باشد.در صورت مصرف بیش از حد درمانی، امکان مشکلات تنفسی شدید وجود دارد لذا حتماً با مرکز مسمومیت دارویی و یا مرکز اورژانس تماس بگیرید. در افراد دیابتی مصرف باکلوفن ممکن است منجر به افزایش قندخون شود.در افرادی که سابقه ی سکته ی مغزی و سایر بیماری های مغزی دارند،احتمال بروز عوارض دارویی باکلوفن بیشتر می باشد.

موارد مصرف باکلوفن

باكلوفن در درمان اسپاسم شديد و مزمن عضله ارادي و به منظور كاهش تعداد و شدت حملات درد عصب سه قلو در بيماراني كه قادر به تحمل كاربامازپين نيستند يا به اثرات آن مقاوم مي باشند، مصرف مي شود.

مکانیسم اثر باکلوفن

باكلوفن احتمالاً در سطح نخاع عمل كرده و عبور بازتاب تك سيناپسي را مهار مي كند و به وسيله هيپرپولاريزه كردن انتهاي رشته عصبي آوران مانع از آزاد شدن واسطه هاي محرك احتمالي(اسيد گلوتاميك و اسيد آسپارتيك)مي گردد. اين دارو بر نواحي فوق نخاعي نيز ممكن است اثر بگذارد.

فارماکوکینتیک باکلوفن

جذب باكلوفن سريع و زياد است. سرعت و ميزان جذب با افزايش مقدار مصرف ممكن است كاهش يابد. متابوليسم آن كبدي است و فقط حدود 15 درصد مقدار مصرف متابوليزه مي شود. دفع آن كليوي است. حدود 40 درصد مقدار مصرف معمولاً طي 6 ساعت و كل دارو طي 3 روز از بدن دفع مي گردد.

عوارض جانبی داروی باکلوفن

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه ای بروز نمی دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می روند.

عوارض این دارو بر قسمت های مختلف بدن، عبارتند از:

  • سیستم اعصاب مرکزی: هیپوتونی (ضعف عضلانی)، خواب آلودگی، گیجی، سردرد، صرع، سرگیجه، بی خوابی، خواب رفتگی اندام، هایپرتونی، درد، اختلال تکلم، افسردگی، اغما، تفکرات نامعقول، آژیتاسیون، لرز
  • گوارشی: تهوع، استفراغ، یبوست، ریزش غیرارادی بزاق (سیالوره)، خشکی دهان، اسهال
  • قلبی، عروقی: افت فشارخون، ادم محیطی
  • پوستی: خارش، کهیر
  • ادراری، تناسلی: احتباس ادرار، تکرر ادرار، سختی در دفع ادرار، ضعف جنسی، بی اختیاری ادراری.
  • عصبی، عضلانی و اسکلتی: سستی، کمردرد، لرزش
  • چشمی: تنبلی چشم
  • تنفسی: هیپوونتیلاسیون (کاهش تعداد تنفس)، نیومونی، تنگی نفس
  • متفرقه: صدمات غیرمترقبه

اما شایع ترین عارضۀ این دارو خواب آلودگی، گیجی و ضعف می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان