میزان و نحوه مصرف داروی پریندوپریل

  چهارشنبه، 21 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی پریندوپریل
پریندوپریل (Perindopril) در یک دسته از داروها به نام مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا مهارکننده‌های ACE قرار دارد. این دارو برای پیشگیری از نارسایی قلبی یا کاهش فشارخون تجویز می‌شود. در این بخش به میزان و نحوه مصرف داروی پریندوپریل در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

پریندوپریل پیش ساز پریندوپریلات است ، که به عنوان یک مهار کننده رقابتی ACE عمل می کند واز تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II که یک تنگ کننده قوی عروق است جلوگیری می کند. این دارو در درمان پرفشاری خون وکاهش میزان مرگ و میر قلبی عروقی و کاهش انقباض میوکارد غیر کشنده در بیماران مبتلا به آنژین پایدار قلبی به کار می رود .

کاربردهای بالینی قرص پریندوپریل

موارد مصرف آن مانند سایر داروهای مهارکننده ACE است، از جمله در درمان فشارخون بالا، آنژین صدری پایدار، درمان نارسایی یا بیماری های علامت دار قلب. بررسی ها نشان داده اند که خطر سکته مغزی را در افراد دارای سابقه سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا (TIA) کاهش می دهد.

نحوه و زمان مصرف قرص پریندوپریل

  • مصرف پریندوپریل در درمان نارسایی قلبی و فشار خون برای یک مرتبه در روز و در هنگام صبح (قبل از صبحانه) متداول است.ممکن است به شما توصیه شود که اولین دوز داروی پریندوپریل خود را قبل از خواب مصرف کنید زیرا می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود.پس از مصرف اولین دوز و در صورت عدم بروز سرگیجه، مصرف آن در هنگام صبح و 30 تا 60 دقیقه قبل از صرف صبحانه ایده آل است.قرص پریندوپریل را به همراه نوشیدن آب و به صورت کامل میل کنید.
  • میزان مصرف قرص پریندوپریل به دلیل نیاز به مصرف آن بستگی دارد. پریندوپریل را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.پزشک برای تصمیم گیری در مورد میزان مصرف قرص پریندوپریل برای شما، فشار خون و بروز عوارض جانبی را بررسی می کند.همچنین ممکن است انجام آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه ها و میزان پتاسیم خون انجام شود.پریندوپریل به صورت اربومین پریندوپریل (یا ترت بوتیل آمین پریندوپریل) و یا آرژنین پریندوپریل عرضه می شود.هر دو مورد فوق به یک روش عمل می کنند اما دوز مصرفی آنها متفاوت است.

فارماکوکینتیک پریندوپریل

  • شروع اثر ( پیک اثر ): 2-1 ساعت
  • اتصال به پروتئین: پریندوپریل ( 60% )، پریندوپریلات ( 20-10 % )
  • متابولیسم: در کبد به متابولیت فعال پریندوپریلات ( حدود 17 تا 20 % یک دوز ) و سایر متابولیت های غیر فعال تبدیل می شود.
  • زیست دست یابی: پریندوپریل 15%، پریندوپریلات حدود 25% ( همراه با غذا 16%)
  • نیمه عمر: داروی مادر ( 3-5/1 ساعت )، متابولیت ها ( موثر:10-3 ساعت، نهایی: 120-30 ساعت )
  • زمان رسیدن به پیک: درمان مزمن ( پریندوپریل 1 ساعت، پریندوپریلات 7-3 ساعت). سطوح ماکزیمم پریندوپریلات 3-2 برابر بیشتر و Tmax کمتر است ). در CHF :پریندوپریلات 6 ساعت
  • دفع: ادرار ( 75%، 12-4 % بصورت داروی تغییر نیافته )

داروی پریندوپریل

مکانیسم اثر داروی پریندوپریل

پریندوپریل پیش ساز پریندوپریلات است ، که به عنوان یک مهار کننده رقابتی ACE عمل می کند و از تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II که یک تنگ کننده قوی عروق است جلوگیری می کندو منجر به کاهش سطح آنژیوتانسین II که باعث افزایش فعالیت رنین پلاسما و کاهش ترشح آلدوسترون می شود,می گردد.

هشدار ها برای مصرف داروی پریندوپریل

بعضی دارو ها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی پریندوپریل، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.
  • اگر شما مشکل کلیوی یا کبدی دارید.
  • اگر بدنتان هیدراته شده است (کم آب شدن بدن) برای مثال اگر اخیراً دچار اسهال بوده اید و یا کسالتی داشته اید.
  • اگر دچار آترواسکلروزیس هستید (تصلب شرایین-رسوب چربی ها در دیواره عروق خونی).
  • اگر دچار بیماری های عروق محیطی هستید (نوعی از گردش خون ضعیف).
  • اگر بیماری های عروقی وابسته به کلاژن دارید، نظیر لوپوس اریتروماتوز سیستمیک (SLE) و یا اسکرودرم.
  • اگر دچار بیماری کاردیومیوپاتی هستید (بیماری ماهیچه های قلبی)، و یا دچار استنوزیس آئورت (گرفتگی رگ اصلی قلب) هستید.
  • اگر تابه حال دچار آنژیوادم شده اید (در این بیماری صورت، زبان و حلق دچار ورم می شود)
  • اگر برای محافظت از نیش زنبور و پشه ها تحت درمان حساسیت زدایی هستید.
  • اگر تابه حال درمان دیالیزی داشته اید، و یا درمانی که در آن از طریق دستگاه، کلسترول خونتان را برداشته باشند (آفرزیس LDL).
  • اگر هرگونه مشکلی مرتبط با دریچه های قلب و یا عضله قلب دارید.
  • اگر شما مشکل کبدی و یا بیماری بنام کلستاز (انسداد جریان صفرا از کبد) دارید.
  • اگر تابه حال به هر نوع از مهارکننده های ACE حساسیت و یا واکنش غیرمعمول داشته اید (نظیر داروهای رامیپریل، لینزوپریل و پریندوپریل)

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان