میزان و نحوه مصرف داروی کلیندامایسین

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی کلیندامایسین
کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک است که در بدن با باکتری ها مقابله می کند. این دارو معمولا برای درمان عفونت های بی هوازی و سایر عفونت های جدی استفاده می شود. در این بخش به میزان و نحوه مصرف داروی کلیندامایسین در ساعد نیوز اشاره می کنیم . با ما همراه باشید .

داروی کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است که مانع از تکثیر باکتری ها می شود.این دارو از خانواده لینکوزامیدها می باشد که این نوع آنتی بیوتیک ها با ایجاد اختلال در تولید پروتئین در باکتری ها باعث مهار آنها می شوند و رشد آنها را متوقف می کنند و بدین گونه باعث درمان عفونت باکتریایی می شوند.

کپسول کلیندامایسین برای عفونت های شدید باکتریایی تجویز می شود و از آن برای درمان عفونت شدید سینوسی، ذات الریه، عفونت واژن، بیماری التهاب لگن، جوش صورت تجویز می شود. همچنین برای عفونت ناشی از ارگانیسم های حساس، عفونت شدید گوش میانی، مالاریا، فارنژیت، عفونت استخوان و مفصل، سیاه زخم، تونسیلیت مورد استفاده قرار می گیرد. درمان عفونت دندان (در صورتی که دیگر داروها برای درمان عفونت مؤثر نبوده اند) و عفونت های پس از جراحی نیز از دیگر کاربردهای این دارو است.

موارد مصرف کلیندامایسین

  1. درمان عفونت های مزمن مفصلی یا استخوانی
  2. درمان عفونت های ناحیه لگن در بانوان
  3. عفونت های داخل شکمی
  4. درمان پنومونی ناشی از میکروارگانیسم های بی هوازی
  5. سپتی سمی های ناشی از باکتری های بی هوازی.
  6. عفونت های شدید پوست و بافت نرم ، عفونت های شدید مجاری تنفسی.
  7. درمان اکتینومایکوزیس، اوتیت مدیای مزمن ، سینوزیت و همراه با پریماکین در درمان پنوموسیستن کارینی بکار میرود.

مقدار مصرف کپسول کلیندامایسین

  • قبل از شروع درمان با کپسول کلیندامایسین (Clindamycin Capsule)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی کلیندامایسین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • دوره درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است، کامل کنید زیرا ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و کامل نکردن دوره درمان، احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.
  • از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید زیرا مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث مقاومت میکروبی شود.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچگاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • کپسول کلیندامایسین را همراه با غذا یا یک لیوان آب میل کنید تا موجب تحریک مری نشود.
  • در صورت بروز علائم عفونت ثانویه، به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه مصرف کلیندامایسین و دوز مصرفی

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود.
  • داروی کلیندامایسین ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک معمولا ۴ نوبت در روز (هر ۶ ساعت یکبار) مصرف شود. این دارو را با آب زیاد (یک لیوان کامل حدود ۲۴۰ میلی لیتر) مصرف کنید مگر این که پزشکتان تجویز دیگری کرده باشد. پس از مصرف این دارو به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید.
  • دوز مصرف داروی کلیندامایسین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد و در کودکان عامل وزن نیر تاثیر گذار است. برای اثر بهتر داروی کلیندامایسین آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا میزانی که دکتر عفونی تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل ساز شود.

کلیندامایسین

هشدارها در مورد مصرف کلیندامایسین

  • جهت کاهش گسترش باکتری های مقاوم به دارو و حفظ اثربخشی کلیندامایسین و سایر داروهای آنتی بیوتیکی ، کلیندامایسین باید تنها در درمان و پیشگیری از عفونت هایی که قویا اطمینان به باکتری بودن عامل بیماری زا داریم استفاده شود.
  • از آن جایی که درمان با کلیندامایسین مرتبط با کولیت شدید است که می تواند کشنده باشد ؛ استفاده از آن باید محدود به عفونت های جدی که توسط سایر آنتی بیوتیک هایی با سمیت کمتر درمان نمی شوند باشد.
  • این دارو نباید در بیمارانی که عفونت های غیر باکتریال دارند (مانند اکثر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی) تجویز شود.
  • تجارب بالینی نشان داده است اسهال و کولیت مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل که در ارتباط با آنتی بیوتیک ها دیده می شود در بیماران سالمند بالای 60 سال بیشتر و شدیدتر رخ می دهد. این بیماران باید از نظر بروز اسهال مورد پایش دقیق قرار بگیرند.
  • در بیماران با سابقه بیماری های گوارشی و مخصوصا کولیت با احتیاط مصرف شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (131 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (124 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (78 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (75 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (69 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (63 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (60 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (54 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (46 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (44 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (43 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حامد بهداد، بازیگر معروف ایرانی +عکس/ یکی از یکی معروف تر و جذاب تر و خوشتیپ تر (41 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر)
تیتر امروز   
درخشش دانشجوی شریف با کسب مدال نقره رتبۀ دوم چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراع
شایعه برقراری رابطه با آمریکا در حوالی اتاق عراقچی!
ویدیو/ 7 خورشید در آسمان چین ظاهر شد/ پدیدۀ شکست نور یا نشانه‌های آخرالزمانی!؟
99 درصد افراد در 7 ثانیه پاسخی نمی‌دهند! چند تخم‌مرغ باقی مانده است؟
ویدیو/ خاص‌ترین سلفی گرفته شده در جهان با دستگاه فتوکپی/ شیطنت حماسه‌ساز یک دانش‌آموز برای کشف ناشناخته‌ها
ویدیو/ علم بهتر است یا ثروت؟ این بار ادبیات پاسخ می‌دهد...
ویدیو/ اثرات درمانی کلمات بیشتر از غذا است/ مراقب گرمی و سردی جملات ماندگارتان باشید
عکس/ لاک‌پشت یا پشت‌لاک؟ مسئله این است
ویدیو/ بازی شطرنج 4 نفری فرانسوی به بازار آمد/ منچ بود یا شطرنج، خدا می‌دونه
ویدیو/ تکنولوژی فوق پیشرفتۀ اتومبیل‌های آلمانی/ فقط تماشا کنید، عملکرد سیستم ضد‌حریق مرسدس بنز رو 20 سال پیش!
رکوردشکنی عجیب مهر سلطنتی امپراطور چین در حراجی فروش آثار تاریخی فرانسه
اگر ادعا می‌کنید سرعت و دقت زیادی در کشف ریزترین موجودات دارید، پس ثابت کنید/ فقط 1 درصد از افراد تیزبین توانسته‌اند "مورچه‌" را در بین "زغال‌اخته‌ها" ببینند
(تصاویر) رقابت در عکاسی برای فتح علم؛ بهترین‌های مسابقه عکاسی علمی 2024 را از دست ندهید
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 5 ثانیه کلمۀ "dunk" را در "زمین بسکتبال" پیدا کنند
ناخن‌کاری 800 هزارتومانی در شمال تهران با خانم مانیکوریست پرحرف!
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی