میزان و نحوه مصرف داروی ریفاپنتین

  دوشنبه، 14 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی ریفاپنتین
ریفاپنتین یک داروی آنتی بیوتیک برای درمان سل است. موجب مهار فعالیت وابسته به DNA، RNA پلیمراز در باکتری می شود ولی بر آنزیم های پستانداران اثر نمی گذارد. در این مطلب از ساعد نیوز به میزان و نحوه مصرف داروی ریفاپنتین اشاره می کنیم .

از این دارو به همراه موارد دیگر به منظور درمان سل فعال در بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا مصرف میشود .همچنین میتواتن با این دارو نوع نهان سل را در بزرگسالان و کودکان 2 سال به بالا درمان نمود .ریفاپنتین نوعی انتی بیوتیک است و باکتری های را نابود کرده و یا از رشد انها پیشگیری میکند .این دارو تاثیری در نابودی ویروس ها ندارد .

مقدار مصرف ریفاپنتین

ریفاپنتین یک داروی آنتی بیوتیک برای درمان سل است. موجب مهار فعالیت وابسته به DNA، RNA پلیمراز در باکتری می گردد و بر آنزیم های پستانداران اثر نمی گذارد. باکتری کش است و طیف اثر وسیعی در برابر گرم مثبت ها و گرم منفی ها (از جمله پسودوموناس آئروژینوزا) و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس دارد .به خاطر بروز سریع مقاومت باکتریایی فقط برای عفونت های مایکوباکتریوم و تعدادی از عفونت های دیگر استفاده می شود. ریفاپنتین به خوبی از راه خوراکی جذب و در مایعات و بافت های بدن از جمله مایع مغزی-نخاعی توزیع می شود.در کبد متابولیزه می شود و از طریق صفرا و به مقدار کمتری از ادرار دفع می شود اما در نارسایی کلیوی نیاز به تنظیم دوز دارد.

ریفاپنتین برای سل ریوی

  • دوز آغازی(2 ماه):600 میلی گرم خوراکی دوبار در هفته.فاصله دوزها نباید کمتر از سه روز باشد(در همراهی با دارو های دیگر) .
  • دوز نگهدارنده(4 ماه):600 میلی گرم یک بار در هفته همراه با داروهای ضد سل دیگر
  • سل نهفته (دوره درمانی 12 هفته)
  • بالای 12 سال با وزن بیشتر از 50 کیلوگرم:900 میلی گرم یک بار در هفته
  • بالای 12 سال با وزن بین 32.1-50 کیلوگرم:750 میلی گرم یک بار در هفته
  • ایزونیازید :15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تا حداکثر 900 میلی گرم یک بار در هفته

ریفاپنتین برای کودکان

  • 10-14 کیلوگرم:300 میلی گرم
  • 14-25 کیلوگرم:450 میلی گرم
  • 25-32 کیلوگرم:600 میلی گرم
  • 32-49.9 کیلوگرم:750 میلی گرم
  • بالای 50 کیلوگرم:حداکثر 900 میلی گرم
  • همراه با 25 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ایزونیازید یک بار در هفته

نحوه مصرف ریفاپنتین

این دارو را فقط با تجویز پزشکتان مصرف کنید .دوز مصرفی و تناوب مصرفی و یا طول مصرف ان را تغییر ندهید .این اقدامات میتوانند احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهند .
این دار و با راهنمای مصرفی برای بیمار همراه است .حتما پیش از مصرف دارو ان را بخوانید و در صورت ابهام با پزشکتان مشورت نمایید. قرص را به صورت کامل قورت دهید و از جویدن و خرد کردن و ان بپرهیزید و ان را با غذا میل کنید .در صورتی که نمیتوانید قرص را به صورت کامل قورت دهید ،ان را خرد کرده و به وعده های غذایی کوچک بیفزایید .سپس ان را بلافاصله مصرف کنید و برای مصارف بعدی ذخیره نکیند .به منظور رفع کامل عفونت ،باید دارو را تا زمان اتمام مصرف کنید حتی اگر در طی چنیدن هفته بهتر شدید . در صورتی که به سل مبتلا هستید ، باید از این دارو برای چندین ماه استفاده کنید .نباید دوز های مصرفی را فراموش کنید .

دوز مصرفی این دارو به نسبت افراد با هم متفاوت است و در این مورد به توصیه های پزشک خود و یا دستورات همراه دارو استفاده کنید .اطلاعات ذیل میزان متوسط مصرف دارو را نشان میدهند و در صورتی که دوز مصرفی شما متفاوت میباشد ان را تغییر ندهید مگر با مشورت با پزشکتان . دوز مصرفی دارو به شدت تاثیر دارو بستگی دارد .همچنین تعداد دفعات مصرف دارو ,مدت زمان ان ,زمان بین مصرف و موارد مشابه به شدت بیماری شما وابسته است .

نحوه مصرف ریفاپنتین برای درمان سل فعال و به حالت قرص های خوراکی

  • بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال :600 میلی گرم دو بار در هفته با فاصله کمتر از سه روز و یا 72 ساعت بین هر دوز –سپس 600 میلی گرم یک بار در هفته و مصرف همزمان با ایسونیازید ویا داروهای دیگر به مدت 4ماه

  • کودکان پایین 12 سال :دوز مصرفی باید توسط پزشک تعیین شود
  • بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال : دوز مصرفی با توجه به وزن فرد و توسط پزشک تعیین میشود .معمولا دوز مصرفی تا 900 میلی گرم یک بار در هقته است که با ایسونیازید و به مدت 12 هفته مصرف میگردد .
  • کودکان 2 تا 11 سال : دوز مصرفی با توجه به وزن فرد و توسط پزشک تعیین میشود .معمولا دوز مصرفی بین 300 تا 900 میلی گرم یک بار در هفته است که با ایسونیازید و به مدت 12 هفته مصرف میگردد .
  • کودکان زیر 2 سال : نحوه مصرف و دوز مصرفی باید توسط پزشک تعیین شود

در صورت فراموش کردن ریفاپنتین یک وعده دارویی چه کنیم؟

  • در صورتی که مصرف دارو را فراموش کردید ,به محض انکه این موضوع را به یاد اوردید ,از دارو استفاده کنید ولی در صورتی که خیلی نزدیک به زمان مصرف بعدی هستید همان روال را ادامه دهید و دوز مصرفی را دوبرابر نکنید .
  • در صورتی که فرد میزان زیادی از دارو مصرف کرده باشد باید با مرکز عمومی کنترل سموم تماس بگیرید و اگر فرد نفس نمیکشد با اورژانس تماس بگیرید .
  • میتوایند رژیم غذایی نرمال خود را ادامه دهید مگر اینکه پزشکتان توصیه دیگری داشته باشد .
  • دارو را در محلی سر پوشیده به دور از گرما و رطوبت و نور مستقیم قرار دهید .داروهایی که تاریخ مصرفشان گذشته است را دور بریزید .دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (613 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (64 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان