اطلاعاتی درباره میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر لاموتریژین

  جمعه، 25 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
اطلاعاتی درباره میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر لاموتریژین
لاموتریژین برای جلوگیری و کنترل تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این دارو برای جلوگیری از تغییر حالت شدید اختلال دوقطبی در بزرگسالان به کار گرفته می‌شود. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر لاموتریژین در ساعد نیوز اشاره می کنیم.

داروی لاموتریژین از داروهای ضد صرع است که با کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی سلول های مغزی، به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود.این دارو همچنین در برخی شرایط بیماری های اعصاب و روان مانند اختلال دو قطبی نیز اثردرمانی دارد زیرا می تواند از بروز مرحلۀ افسردگی در این بیماری جلوگیری نماید.

قبل از شروع به مصرف لاموتریژین یا هر بار تهیه آن راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروخانه راهنمایی بگیرید. این دارو را همراه با غذا یا بدون آن می توان مصرف کرد. این دارو در انواع قرص های جویدنی، کپسول و قرص های جوشان عرضه می شود. اگر اشتباهی کپسول این محصول در دهان شما شکسته شد، مقدار کمی آب یا آب میوه بنوشید تا دارو کاملا وارد معده تان شود. برای درست کردن محلول حاوی این دارو، دوز مصرفی تان را با مقدار کمی آب (به اندازه ای که تا روی دارو را بپوشاند) داخل یک لیوان یا قاشق میکس کنید و ۱ دقیقه منتظر بمانید تا قرص کاملا حل شوند. سپس این محلول را کامل مصرف کنید. فقط از قرص های کامل استفاده کنید و قرص های شکسته را دور بیندازید.

مکانیسم اثر لاموتریژین

مکانیسم اثر لاموتریژین در درمان صرع، دردهای نوروپاتیک و سردرد عمدتا از طریق بلاک کانال های سدیم وابسته به ولتاژ و جلو گیری از دپلاریزاسیون و انتقال فعالیت های صرعی و سیگنال های درد می باشد.

جذب گوارشی لاموتریژین خوب است اما تحت تاثیر تجویز هم زمان با غذا قرار می گیرد و جذب کاهش پیدا می کند. اوج غلظت پلاسمایی لاموتریژین ظرف ۱.۵ تا ۴.۸ ساعت بعد از مصرف می باشد و سطح درمانی پلاسمایی در طی مصرف ۳تا۷ روز به دست می آید. ۹۰% دوز لاموتریژین در کبد به متابولیک های غیر فعال تبدیل می شود،لاموتریژین یک خاصیت اتواینداکشن دارد که می تواند باعث افزایش پاکسازی دارو شود که نیازمند افزایش دوز می باشد. نیمه عمر لاموتریژین بسته به این که به تنهایی یا در همراهی سایر دارو ها مثل سدیم والپروات یا کارمازپین تجویز شود متفاوت است. ۱۰۰% دارو از طریق کلیه دفع می شود.

میزان مصرف داروی لاموتریژین

  • قبل از شروع درمان با داروی لاموتریژین (Lamotrigine)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی لاموتریژین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده است، استفاده نمایید و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف خودداری نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید و هیچ گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • چون داروی لاموتریژین بر روی سیستم عصبی تأثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد. اگرچه ممکن است در چند هفته ابتدایی درمان، احساس بهبودی در شما ایجاد نشود، با این حال درمان خود را ادامه دهید و طبق برنامۀ منظم به پزشک خود مراجعه کنید. و چنانچه علائمتان بهبود نیافته است به پزشک اطلاع دهید.
  • در ابتدای درمان با داروی لاموتریژین، ممکن است افکار ناراحت کنندۀ شما از گذشته بیشتر شوند، اما نگران نباشید، این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثربخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف خواهند شد. افکار خود را با نزدیکان و مشاور یا پزشک در میان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.
  • در ابتدای شروع درمان بیماری صرع با داروی لاموتریژین، ممکن است تعداد یا حملات تشنج کمی تغییر کند، اما نگران نباشید زیرا به مرور این مشکل برطرف می شود. لذا احتیاطات لازم را رعایت کنید و با پزشک خود در تماس باشید.
  • ممکن است پزشک شما، درمان را با دوز کم داروی لاموتریژین شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار آن را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو کمتر شود.
  • از قطع ناگهانی و خودسرانه داروی لاموتریژین خودداری کنید. قطع مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود.
  • دوره درمان با داروی لاموتریژین را کامل کنید.
  • داروی لاموتریژین تولید شده توسط شرکت های مختلف، ممکن است دارای اثرات و نحوه مصرف متفاوتی باشند، لذا دارو را دقیقاً طبق تجویز پزشک تهیه و مصرف نمایید و چنانچه برند داروی تجویز شده در بازار دارویی موجود نبود، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • داروی لاموتریژین را می توانید به همراه غذا یا بدون آن مصرف نمایید. برای کاهش عوارض گوارشی این دارو، آن را با غذا میل کنید.
  • قرص لاموتریژین را به طور کامل با یک لیوان آب ببلعید.

لاموتریژین

نکات قابل توصیه در مورد لاموتریژین

  1. از قطع ناگهانی مصرف داروی لاموتریژین خودداری کنید . قطع مصرف لاموتریژین باید به تدریج و حداقل طی دوهفته و زیر نظر پزشک متخصص صورت پذیرد.
  2. خانمها باید پزشک خود را از قصد شروع یا توقف مصرف قرص های ضد بارداری یا دیگر داروهای هورمونی زنانه آگاه کنند.
  3. لاموتریژین آهسته رهش نباید خرد یا شکسته ویا جویده شود.
  4. بعلت بروز تاری دید و سرگیجه و خواب آلودگی هنگام انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند شامل رانندگی و کار با ماشین آلات احتیاط لازم را انجام دهید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (506 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (226 نظر) گشتی در خانه دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی؛ از دکوری‌ها و عتیقه جات گرانقیمت تا چیدمان منزل به سبک ترکیب مدرن و سنتی+ویدیو/ مشهود بودن سلیقه شرقی در انتخاب لوازم منزل (194 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (139 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (131 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (127 نظر) مهران غفوریان: کارگردان از من خواست برقصم و خیلی خوب رقصیدم شب که اومدم خونه گریه کردم احساس کارگری میکردم!+فیلم (101 نظر) چیدمان شیک مبلمان لاکچری و خوش رنگ خانه مدرن علی دایی/ آینه کنسول سلطنتی،آباژور، میز پیانو، گل و گیاه آپارتمانی خاص و گلدان عتیقه همسر باسلیقه شهریار ایران 👌 (94 نظر) پاسخ معنادار و جالب پزشکیان به حضور در نماز جمعه امروز به امامت رهبر معظم انقلاب/ صف اول نشد صف آخر می نشینیم+ویدیو (93 نظر) مازیار لرستانی: وقتی3 سالم بود به من می‌گفتند دامن بپوش و منم می‌گفتم من پسرم و اسمم یا مازیاره یا کامبیز+ویدیو (87 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مادر باهوش برای حمل 6 قلوهایش با کالسکه سفارشی در خیابان حماسه ساز شد+عکس/ مغز نگو معدن طلا بگو (86 نظر) گیتی قاسمی: بعد از جدا شدن از همسرم بی خانمان بودم و در فرودگاه می خوابیدم +ویدئو (72 نظر) نگاهی به واکنش هنرمندان و بازیگران به حملات دیشب ایران به اسرائیل؛ از نفیسه روشن و مهران غفوریان تا ژیلا صادقی و فرزاد حسنی+عکس (58 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران مهدی جابری، رقیب ایلامی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/آرنولد ایلامی سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) خلاقیت یک طلبه برای در امان نگه داشتن مردم از گرمای آفتاب به کمک عمامه‌اش (49 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی "آرنولد شوارتزنگر"، قهرمان رویایی هادی چوپان از کتاب «77 درسِ آرنولد» در تولد 77 سالگی اش/وقتی قهرمان فیتنس، نویسنده می‌شود+عکس
معماری شگفت‌انگیز «ونیز» سرزمین عشاق بنا شده بر روی آب/ مهندسی خلاقانه با کمک فونداسیون چوبی و پل‌هایی بتنی+ ویدیو
ویدیو/ مکالمۀ کاربردی کوتاه انگلیسی «جنیفر و دعوت به شام» با زیرنویس فارسی چسبیده
(ویدئو) یادی کنیم ازپربازدیدترین سکانس سریال ن خ/ معلم ازم پرسید خلیل شبا تو خونه چیکار می‌کنه؟ تو هم گفتی ادرار می‌کنه😂
قیافه خنده‌دار و دیدنی حامد آهنگی هنگام ناتوانی در جواب دادن به سؤال‌های علمی-فانتزی رامبد جوان/ عیب نداره، این مسابقه هم تموم می‌شه+ ویدئو
عاشقانه‌های محمدرضا گلزار و آموزش تکنیک جدید مخ‌زنی برای دانشجویان پزشکی در بیمارستان
شازده کوچولو، انتخابِ ستاره سادات قطبی از میان کتاب‌های منزلش/ چیدمان شیک و باسلیقه کتابخانه هم به چشم می‌زنه+ عکس
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی "انیشتین" نمی‌توانند "موز"، "مسواک "و "کلوچه" را در «جشن تولد بچه‌ها» در 4 ثانیه طلایی پیدا کنند
استایل شیک و تغییر چهره شگفت‌انگیز رؤیا افشار وقتی شیطان‌های رجیم نذاشتن درس بخونه/ خوبه گفت من روغن موغن به صورتم نمی‌زنم/ فقط قیافه مرجانه گلچین: یا خودِ خدا
(ویدئو) دِیت ناموفق کفترهای عاشق در قهوه تلخ/ سیامک انصاری: تو تاریخ بهترین سن ازدواج واسه مردا 36 بود، سحر جعفری: چقدر احمقانه، واسه همین سرنگون شدن؟!
پشت‌صحنۀ فوق خنده‌دار که چندین بار خواهید دید/ کمیسیون پزشکی جواد رضویان و سنگ کلیه‌ای که با یه لیوان آب دفع میشه...
با جوش‌ ها قهر باشید!
منوچهر هادی: از صمیم قلب بهترینها رو برای مادر سوفیا میخوام/ اگه این اسمش دزدیه من کثیف عالمم
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب جنگ و صلح لئو تولستوی
اولین تصویر مهدی هاشمی و همسر دومش در تولد فرزندشان در 70 سالگی
منتخب روز   
روش های نگهداری و تازه ماندن لیمو ترش دقایقی پیش؛ لبخند رضایت و حال خوش رهبر معظم انقلاب هنگام اعطا نشان فتح به سردار حاجی زاده پس از درخشش در موشک باران اسرائیل+عکس گفتگوی جذاب مسعود پزشکیان با خلبانان جت اسکورت در آسمان: انتظار نداشتیم شما ها به زحمت بیافتید؛ باعث زینت و افتخارید +ویدیو این فیلم از رهبر معظم انقلاب حسابی صهیونیست‌ها را عصبانی کرد؛ آرامش رهبری پس از پایان نماز و تبرک ایشان به تربت امام حسین(ع)+ویدیو سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی! 7 تا از زیباترین جاده های ایران در فصل پاییز حضور پُر رنگ پسران ارشد رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در نماز جمعه تاریخی دیروز؛ سیدمصطفی خامنه‌ای و یوسف پزشکیان+عکس دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس