میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فنتولامین

  چهارشنبه، 21 دی 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فنتولامین
فنتولامین مزیلات تزریقی یک داروی ضد فشار خون بالا می باشدکه در ویالهایی برای تزریق وریدی و عضلانی موجود می باشد. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فنتولامین در ساعد نیوز می پردازیم.

این دارو برای پیشگیری و کنترل زیادی فشار خون قبل از جراحی فئوکروموسیتوم یا طی آن و برای تشخیص فئوکروموسیتوم مصرف می شود. همچنین برای پیشگیری یا درمان نکروز پوستی ناشی از تجویز وریدی نوراپی نفرین به کار می رود.

موارد مصرف فنتولامین

فنتولامین برای پیشگیری و کنترل زیادی فشار خون قبل از جراحی فئوکروموسیتوم یا طی آن و برای تشخیص فئوکروموسیتوم مورد استفاده قرار می گیرد. فنتولامین در درمان نکروز پوستی ناشی از نشت اپی نفرین یا دوپامین از سرم مصرف می شود.

نحوه مصرف فنتولامین

  • محل تزریق را با الکل تمیز کنید. با استفاده از یک سوزن استریل، دارو را به آرامی و به طور مستقیم به پایه آلت تناسلی تزریق کنید، درست همانطور که پزشک تان دستور داده است. این دارو نباید فقط زیر پوست تزریق شود. اگرچه ممکن است در نوک آلت تناسلی خود احساس سوزش کنید اما تزریق معمولا دردناک نیست. اگر تزریق بسیار دردناک بود یا متوجه خونریزی یا تورم در محل تزریق شدید، به این معنی است که شما دارو را زیر پوست تزریق کرده اید. در این صورت، تزریق را متوقف سازید، سوزن را بیرون بکشید و پیش از ادامه تزریق، آن را در موقعیت صحیح قرار دهید.
  • پس از اتمام تزریق، برای جلوگیری از کبود شدن، محل تزریق را فشار دهید. سپس همانطور که پزشک تان راهنمایی تان کرده است، آلت تناسلی خود را ماساژ دهید. این امر کمک می کند دارو به تمام قسمت های آلت تناسلی گسترش یابد، بنابراین موثرتر عمل خواهد کرد.
  • این دارو معمولا حدود 10 دقیقه پس از تزریق شروع به کار می کند. شما باید در عرض 2 ساعت پس از تزریق دارو، مقاربت داشته باشید.
  • برای ایجاد اثر داروهای بیهوشی در بافت نرم، دندانپزشک یا سایر متخصصین آموزش دیده این دارو را به شما تزریق می کنند. این دارو معمولا در همان محلی که بیهوشی موضعی دریافت می کنید، تزریق می شود.

میزان مصرف فنتولامین

  • میزان مصرف این دارو در بیماران مختلف، متفاوت میباشد. در این خصوص دستورالعمل پزشک یا دستورات مندرج در برچسب این دارو را دنبال نمایید. چنانچه میزان مصرفی شما متفاوت میباشد، آنرا تغییر ندهید، مگر در مواردی که پزشک دستور دهد.
  • میزان مصرف این دارو بستگی به قدرت دارو دارد. همچنین تعداد دفعات مصرف روزانه، فواصل بین آن و مدت مصرف، به بیماری شما بستگی دارد.

مکانیسم اثر فنتولامین

  • این دارو با مسدودکردن گیرنده های آلفا ـ آدرنرژیک و خنثی کردن اثرات نوراپی نفرین و اپینفرین موجود در گردش خون بر گیرنده های آلفا سبب گشاد شدن عروق و کاهش مقاومت محیطی می شود. این دارو در نارسایی احتقانی قلب، پس بار و فشار شریانی ریه را کاهش می دهد.
  • فنتولامین مزیلات یک مسدود کننده گیرنده های آلفا آدرنرژیک به طور نسبی کوتاه اثر می باشد.

فارماکوکینتیک فنتولامین

فنتولامین مزیلات پس از تزریق وریدی دارای نیمه عمر 19 دقیقه در خون می باشد. تقریبا 13% یک نوبت مصرف بصورت وریدی فنتولامین مزیلات بصورت دست نخورده از ادرار دفع می گردد.

 فنتولامین 

هشدارها در مورد فنتولامین

  • انفارکتوس میوکارد،اسپاسم عروق مغزی،انسداد عروق مغزی ممکن است بدنبال مصرف فنتولامین مزیلات بروز کند که معمولا با مواردی از افت فشار خون مشخص می شود.در طول مصرف فنتولامین مزیلات باید فشار خون و نبض بیمار تحت کنترل قرار گیرد.
  • با مصرف فنتولامین مزیلات احتمال بروز تاکی کاردی و آریتمی قلبی وجود دارد.
  • فنتولامین مزیلات در بیماران دارای نارسایی کلیه،التهاب معده،زخم معده و سالخوردگان با احتیاط تجویز گردد.
  • محلول آماده برای تزریق فنتولامین مزیلات باید بلافاصله پس از تهیه استفاده گردد و نباید برای استفاده بعدی ذخیره گردد.

مصرف فنتولامین در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می دهد. )


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (118 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (68 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان