میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر والسارتان

  پنجشنبه، 22 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر والسارتان
والزارتان نوعی داروی قلبی می باشد که اصطلاحاً به آن مسدودکننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین دو می گویند. این دارو در موارد فشار خون بالا و یا برخی اختلالات قلبی تجویز می گردد و در برخی موقعیت ها از قلب در برابر بروز حملات قلبی محافظت می نماید. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر والسارتان در ساعد نیوز می پردازیم.

والسارتان (والزارتان) آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II می باشد.داروی والسارتان باعث جلوگیری از تنگ شدن عروق خونی شده و سبب کاهش فشار خون و بهبود جریان خون می شود.
والسارتان در درمان زیادی فشار خون در بزرگسالان و کودکان با سنین حداقل 6 سال بکار می رود. داروی والسارتان همچنین در درمان نارسایی قلب و کاهش خطر مرگ در حمله قلبی استفاده می شود. این دارو گاهی اوقات همزمان با دیگر داروهای فشار خون مصرف می شود .

پیش از شروع مصرف والسارتان

  • در صورت بارداری، اقدام به بارداری و شیر دهی پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورت سابقه ی هرگونه اختلال کلیوی خصوصا اختلالات مربوط به انسداد عروق کلیوی حتماً پزشک را مطلع نمایید.
  • در صورت ابتلا یا سابقه ی اختلالات کبدی، انسداد مجاری صفراوی و...حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.
  • چنانچه مبتلا به اختلالات مرتبط با دریچه ها و عضلات قلبی می باشید، حتماً به پزشک بگویید.
  • در صورت مصرف هر گونه دارو یا ترکیبات مکمل، حتماً پزشک و داروساز خود را در جریان قرار دهید تا در صورت امکان تداخل دارویی، اقدامات لازم را انجام دهد.
  • در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه آن، پزشک را در جریان قرار دهید.

مکانیسم اثر والسارتان

  • والسارتان با مهار انتخابی متصل شدن آنژیوتانسین 2 به گیرنده AT1 در بسیاری از بافتها مانند عضلات صاف عروق و غده آدرنال ،اثر تنگ کنندگی عروق و ترشح آلدسترون آنژیوتانسین 2 را مهار می کند .از اینروعمل آن مستقل از مسیر سنتز آنژیوتانسین 2 می باشد .
  • والسارتان آنتاگونیست غیر پپتیدی رسپتور آنژیوتانسین 2 (تیپ AT1) می باشد که از طریق خوراکی فعال است .

فارماکوکینتیک والسارتان

حداکثر غلظت پلاسمایی والسارتان 2 تا 4 ساعت پس از مصرف بدست می آید. والزارتان پس از مصرف خوراکی بطور عمده (حدود 83%) از طریق مدفوع و مقدار کمی (حدود 13%) از طریق ادرار دفع می گردد.بیشتر دارو بصورت تغییرنیافته و تنها 20% بصورت متابولیت دفع می گردد. والسارتان تمایل بسیار بالایی (95%) برای اتصال به پروتئینهای پلاسما وعمدتا آلبومین دارد.

 والسارتان

نحوه صحیح مصرف والسارتان

  1. والزارتان را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید. عموماً این دارو به صورت یک تا دو بار در روز تجویز می گردد. ممکن است پزشک در ابتدا درمان را با مقدار کم آغاز نماید و سپس به تدریج دوز دارو را با توجه به شرایط شما افزایش دهد.
  2. مصرف منظم دارو در زمان مشخصی از روز می تواند از فراموش کردن مصرف جلوگیری نموده و بدین ترتیب اثرات مطلوب درمانی سریع تر ظاهر شوند.
  3. قرص یا کپسول را همراه با یک لیوان آب میل کنید. والسارتان با غذا تداخل ندارد و می توانید هر زمانی که راحت تر هستید آن را استفاده نمایید.
  4. در صورت فراموشی یک نوبت، به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید. چنانچه به نوبت بعدی نزدیک شده اید، نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت های بعدی را طبق روال سابق مصرف کنید. از دو برابر نمودن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.

عوارض جانبی والسارتان

مصرف والسارتان ممکن است منجر به عوارضی مثل سرگیجه و سبکی سر شود. اگر هر کدام از حالت ها تشدید شد یا بهبود نیافت با دکتر قلب و عروق یا دکتر داروخانه مشورت کنید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر موقع بیدار شدن یا شروع به حرکت به آرامی حرکت کنید.

در صورتی که پزشک داروی والسارتان را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی والسارتان را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. چنانچه با عوارضی نظیر از هوش رفتن و نشانه های سطح پتاسیم بالای خون (مانند ضعف عضله ای و تپش قلب سریع یا نامنظم) مواجه شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

داروی والسارتان همچنین برای جلوگیری از مشکلات کلیوی یا درمان کسانی که مشکلات کلیوی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو در مواردی نادر ممکن است موجب مشکلات کلیوی شود یا این مشکلات را بدتر کند و پزشک شما ممکن است عملکرد کلیه تان را هنگام مصرف این دارو بررسی کند. اگر دچار هر کدام از نشانه های مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان حجم ادرار شدید، سریعا به پزشک کلیه و مجاری ادراری اطلاع دهید.

لازم است بدانید واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی والسارتان نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان