میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داپسون

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داپسون
داپسون یک آنتی بیوتیک سولفونی ضد مایکوباکتریوم است که معمولا همراه با ریفامپین و کلوفازیمین در درمان جذام استفاده می شود. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داپسون در ساعد نیوز می پردازیم .

این دارو برای درمان نوع خاصی از اختلال پوستی (درماتیت هرپتیفورمیس) استفاده می شود. از این دارو همچنین در کنار داروهای دیگر برای درمان بیماری هانسن استفاده می شود. داپسون متعلق به دسته دارویی سولفون است و تورم و التهاب را کاهش داده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.این دارو در درمان عفونت های ویروسی (به عنوان مثال سرماخوردگی، آنفولانزا) کاربردی ندارد. استفاده غیرضروری یا سوءاستفاده از هر آنتی بیوتیکی می تواند منجر به کاهش اثر آن شود.

موارد مصرف داپسون

داپسون برای درمان جذام (هانسن) و برای کمک به کنترل درماتیت تبخالی، مشکل پوستی استفاده می شود. داپسون، سولفا، متعلق به گروه دارویی ضد عفونی می باشد هنگامی که از این دارو برای درمان جذام استفاده می کنید، ممکن است داپسون به همراه یک یا چند داروی دیگر داده شود. داپسون نیز ممکن است برایبیماری های دیگری استفاده شود که توسط دکتر تعیین می شود.داپسون است در بیماران خاص با شرایط پزشکی زیر استفاده می شود:

  • مایستوما
  • گرانولوم آنولار
  • پیشگیری از مالاریا
  • بثورات
  • پنومونی پنوموسیستیس کارینی
  • گانگرنوزوم پوستی
  • درماتوز پوسچرلر
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک

این داروباید تحت نظرپزشک تجویزشود، و به شکل های زیر در بازار موجود است:

  • قرص

مکانیسم اثر داپسون

مکانیسم اثراحتمالی داپسون در درمان درماتیت هرپتی فرم عبارتست از مهار مهاجرت (کموتاکسی) نوتروفیل ها به ناحیه زیر پوست و ممانعت از فعالیت آنزیم میلو پراکسداز در آن ها .این آنزیم سبب تبدیل هیدروژن پراکسید به هیپوکلروس اسید می شود. هیپوکلروس اسید به عنوان عامل اصلی التهاب و خارش پوستی در نظر گرفته می شود .
در درمان جذام به علت اثرات ضد مایکوباکتریوم داپسون و مهار رشد مایکوباکتریوم اثربخشی دارد. این اثر دارو توسط PABA مهار می شود بنابراین مکانیسم اثرات ضد باکتریایی آن مشابه سولفونامیدها و مهار سنتز فولیک اسید در ارگانیسم های حساس می باشد.

فرمول داپسون

فارماکودینامیک داپسون

حرکات نوتروفیل ها را تحریک می کند و سنتز پروستاگلاندین E2 بوسیله لکوسیت ها را مهار می کند . همچنین در سیستم توکسیک هیدروژن پراکسید – میلو پراکسیداز نوتروفیل ها تداخل ایجاد می کند.

داپسون به صورت خوراکی استفاده شده و به سرعت و تقریبا کامل جذب می شود.حدود 85 درصد داروی مصرفی به صورت متابولیت های محلول در آب در ادرار دفع می شود. دفع دارو به آهستگی صورت می گیرد و غلظت خونی ثابتی از دارو در پی مصرف منظم دارو ایجاد می شود.

نکات مهم در مورد داپسون

این دارو را به صورت سرخود به دیگران تجویز نکنید.از انجام منظم آزمایش های پزشکی دوره ای (مانند شمارش کامل گلبول های خون/پلاکت، آزمایش عملکرد کبد) غافل نشوید. انجام این آزمایش ها می توانند به ارزیابی صحیح از میزان بهبودی یا بروز عوارض جانبی کمک کنند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.مصرف آهن، اسیدفولیک و ویتامین C می تواند خطر ابتلا به عارضه کم خونی را کاهش دهد. جزئیات بیشتر را از پزشک خود بخواهیداگر از داپسون برای درمان درماتیت هرپتیفورمیس استفاده می کنید، رژیم بدون گلوتن می تواند باعث بهبود عارضه شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

  • دوز فراموش شده : اگر یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی بود، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. همچنین دوز بعدی را به موقع مصرف کرده و برای جبران فراموشی، دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • نگهداری: دارو را در دمای محیط و به دور از نور و رطوبت نگه دارید و برای جلوگیری از رطوبت ماده خشک کننده را در بسته دارو نگاه داشته و از نگهداری دارو در دستشویی یا حمام خودداری کنید. همچنین داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.دارو ها را به درون توالت و فاضلاب نریزید، مگر آن که دستورالعملی برای انجام آن ذکر شده باشد. در صورت منقضی شدن دارو و یا عدم نیاز به آن، با یک روش مناسب آن را دور بریزید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (140 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (111 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (90 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (82 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (80 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (75 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (59 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (54 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (54 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (50 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدیو) واکنش سوسن پرور در برنامه "جوکر2" به کسانی که به چهره‌اش فحش میدهند/ سوسن پرور؛ حسودین! نباشین! حالا بذار تو جوکر 2 میفهمین کی خوشگله!/ یعنی چه برنامه ای داره واسش؟
بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
(تصاویر) 10 مورد از عجیب‌ترین حیوانات جهان که فقط و فقط در مناطق بکر آمازون زندگی می‌کنند/ از زیباترین پرنده‌ی خوشرنگ تا هزارپای غول‌پیکر
(ویدئو) خیانت نیما شعبان نژاد به مهران مدیری در برنامه شب آهنگی / حامد آهنگی میگه بین مدیی و رامبد جوان کدوم؟ نیما میگه مادرم رامبد جوان😂
(ویدیو) مازیار لرستانی داماد شد؟!/ ساقدوش مراسم عروسی مازیار لرستانی مشخص شد
(ویدیو) بغض و دلتنگی ایمان قیاسی، مجری شبکه سه سیما، برای احسان علیخانی/ مرور همراهی ایمان قیاسی و احسان علیخانی در برنامه "عصر جدید" با صدای عرفان طهماسبی
فال روزانه امروز دوشنبه 5 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 5 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 5 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 5 شهریور 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 5 شهریور 1403
جلسه مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های بین المللی مدیریت و حقوق
خلاقیت منحصر به فرد دختر 20 ساله اهوازی در آموزش ریاضی به زبان کمدی
جوانان اهوازی در انتخابی تیم ملی موی تای کشور درخشیدند
تصاویری از هشتمین همایش شعر آستان جانان به همراه ایستگاه نقاشی و نذر کتاب در موکب کارون شوشتر
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی