نقش کره حیوانی در سلامتی بدن

  دوشنبه، 04 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نقش کره حیوانی در سلامتی بدن
همه ما کره را به عنوان یک ماده غذایی مفید میشناسیم و تا حدودی از خواص و اثرات آن آگاهیم. این ماده غذایی مفید عمدتا از چربی تشکیل شده است و در نتیجه کالری زیادی هم دارد. از همین رو برای تامین انرژی مورد نیاز بدن به ویژه انرژی مورد نیاز کودکان و تامین مواد لازم برای رشد و نمو آنها بسیار مفید میباشد.

کره یک محصول لبنی است که زمانی شکل می گیرد که شیر یا خامه دلمه شده باشد یا اینکه شیر تخمیر شده باشد. این ماده دستکاری شده از مایعات، از حالت امولوسیون چربی در آب به امولوسیون آب در چربی تغییر می کند. چرا که دیواره چرب ها شکسته و با هم ترکیب شده تا ضخامت و استحکامی که کره نیاز دارد را افزایش دهد. زمانی که دلمه بست و امولوسیون غلیظ تر شد، اگر در یخچال قرار دهید کره کم کم جامد شده و تبدیل به کره می شود که در دمای اتاق نرم می شود. به طور سنتی، کره از شیر چهارپایان مخصوصا گاو ها تهیه می شود. گرچه انواع دیگر کره نیز می تواند از شیر حیواناتی مانند گوسفند، بوفالو، بزها و گاو میش ها تهیه شود.

خواص کره

شواهدی وجود دارد که کره در فرهنگ های مختلف باز بیش از چهار هزار سال پیش در مورد استفاده قرار می گرفته است. هر چند در دهه های اخیر، تغییری در عقیده ها ایجاد شده که منجر به بدنامی آن شده و مردم در حال چرخش به سمت مارگارین یا هر ماده جایگزین فرآوری شده و شیمیایی به جای کره هستند. نه تنها این ماده مقدار خوراکی های ارگانیک را در رژیم غذایی کاهش می دهد بلکه تمامی فوایدی را که کره می تواند به زندگی ما بدهد را نیز از بین می برد.

مواد مغذی یک قاشق سوپ خوری کره

  • 102 کالری
  • ٪16 آب
  • 0/12 گرم پروتئین
  • 0/01 کربوهیدرات
  • 0/01 شکر
  • صفر گرم فیبر
  • 11/52 گرم چربی
  • 7/29 گرم چربی اشباع
  • 0/43 گرم چربی غیر اشباع
  • 0/47 گرم چربی ترانس

تبلیغات عامل کاهش مصرف کره حیوانی

در زمان گذشته که مصرف کره حیوانی و روغن حیوانی اصل توسط جوامع انسانی زیاد بود و خیلی از مردم کاملاً سالم و بدون بیماری به زندگی خود ادامه می دادند. تبلیغات منفی باعث شد که بیشتر در مورد عوارض و مضرات کره حیوانی گفته شود و مردم را به سمت مصرف کره گیاهی (مارگارین) سوق دهند. در صورتی که نتایج اکثر تحقیقات نشان می دهد که کره حیوانی یک ماده غذایی خیلی خوشمزه بوده و حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است.

فواید مصرف کره حیوانی

طی دهه های اخیر این نوع محصول لبنی را بعنوان یک ماده چاق کننده و منشاء امراض قلبی معرفی شده است در صورتی که به واسطه تحقیقات جدید محققین، این ماده غذایی به گروه غذاهای سالم اضافه شد. در ادامه در این مقاله به صورت مفصل خواص کره حیوانی توضیح داده خواهد شد.

کره حیوانی غنی از ویتامین های حل شونده در چربی است

کره دارای ویتامین هایی است که در چربی حل و قابل استفاده برای بدن می شوند، از جمله ویتامین A و E و K2 است. قصد بزرگنمایی درباره ویتامین های A و E را نداریم. اگر شما در رژیم غذایی فعلی تان غذاهای حیوانی و گیاهی را مصرف می کنید، پس احتمالا از هر دوی آنها بهره مند هستید. ولی کمی در مورد ویتامین K2 بگوییم که در رژیم های جدید کمیاب است و بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند.

. K2 تأثیرات قدرتمند و مفیدی دارد. این ماده در سوخت وساز کلسیم دخالت دارد و مصرف کم آن می تواند با بیماری های بسیار جدی مرتبط باشد. از جمله آنها می توان به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و پوکی استخوان اشاره کرد. لبنیاتی که از شیر گاو گرفته شده اند حاوی ویتامین K2 هستند.

کره حیوانی حاوی بسیاری از چربی های اشباع شده سالم است

پیکار با چربی های اشباع شده عواقب بدی دارد. طبق تحقیقات انجام شده هیچ وجه مشترکی بین چربی های اشباع شده و امراض قلبی وجود ندارد. چربی های اشباع شده باعث افزایش کلسترول HDL(نوع خوب) در خون می شوند و کلسترول LDLرا از ابعاد کوچک با تراکم زیاد (خیلی بد) به نوع بزرگ و کم چگال تبدیل می کند که از نظر پزشکی خوب است. علاوه بر این کره حاوی چربی هایی با زنجیره های کوتاه و متوسط است که سوخت و ساز آنها متفاوت از سایر چربی ها است. آنها حس سیری ایجاد می کنند و میزان سوزاندن چربی را افزایش می دهند.

کره حیوانی در مقایسه با نوع گیاهی (مارگارین) خطر حملهٔ قبلی را کاهش می دهد

بیشتر اوقات دستورالعمل های رایج غذایی، برخلاف هدف اصلی شان عمل می کنند و روی سلامتی ما اثر نامناسبی دارند. اولین مثال را می توان در این مطلب گفت که آن ها مارگارین را جایگزین کره حیوانی می کنند… این چیزی ست که اساتید گفته اند و ما هم انجام می دهیم! اما آن اتفاقی که می افتد، جایگزینی کره حیوانی سالم، یک غذای خوب، با چربی های مضر و ناسالم است.

در یک پروژه تحقیقاتی بر روی گروهی از بیماران قلبی، کره و مارگارین امتحان شدند و این نتیجه به دست آمد: مارگارین خطر حملهٔ قلبی را افزایش داد و ولی کره حیوانی هیچ گونه اثر بدی نداشت. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف بالای چربی های لبنی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ۶۹% کاهش می دهد و احتمالاً این به خاطر مصرف بالای ویتامین K2 است.

کره منبع خوبی برای اسید چرب بیوتیرِیت است

اسید چرب بیوتیرِیتِ ۴-کربنی وقتی در بدن تولید می شود که باکتری های رودهٔ بزرگ و فیبرهای رژیمی غذاها با هم تماس پیدا می کنند. این شاید دلیل اصلی تاثیر مثبت فیبر بر سلامتی انسان باشد. یکی از بهترین منابع بیوتیرِیت، کره حیوانی است که حدود ۳ تا ۴ درصد بیوتیرِیت دارد.

در حقیقت بیوتیرِیت از افزایش وزن به خاطر رژیم های بد جلوگیری می کند و این کار را با افزایش مصرف انرژی انجام می دهد. همچنین عملکرد میتوکندری در سلول ها را بهبود می دهد. در ضمن بیوتیرِیت ضد التهاب و دارای اثرات محافظتی قوی بر سیستم گوارشی انسان است.

کره غنی از اسید لینولئیک است

کره به خصوص کره ای که از دام های علف خوار به دست آمده باشد، منبع بزرگی از اسید لینولئیک است. این اسید رب تاثیر زیادی بر متابولیسم دارد و حتی به طور مجزا به عنوان مکمل چربی سوز تجاری هم فروخته می شود. این اسید خواص ضد سرطان هم نشان داده و درصد چربی بدن انسان را کاهش می دهد. البته بعضی از تحقیقات هم نشان داده اند که اسید لینولئیک هیچ تأثیری در آرایش بدن انسان ندارد. به هر حال یا مفید است یا بی ضرر.

رب تاثیر زیادی بر متابولیسم دارد و حتی به طور مجزا به عنوان مکمل چربی سوز تجاری هم فروخته می شود. این اسید خواص ضد سرطان هم نشان داده و درصد چربی بدن انسان را کاهش می دهد. البته بعضی از تحقیقات هم نشان داده اند که اسید لینولئیک هیچ تأثیری در آرایش بدن انسان ندارد. به هر حال یا مفید است یا بی ضرر.

کره با خطر کمتر چاقی همراه است

مقالات تغذیه اغلب توصیه می کنند که محصولات لبنی کم چرب استفاده کنیم. به این ترتیب می توانیم کلسیم را بدون نیاز به تمام آن چربی ها و کالری های اضافه و بد به دست بیاوریم. اما با وجود کالری بالاتر، خوردن محصولات لبنی با چربی زیاد با چاق شدن همراه نیست.

در حقیقت با مرور برخی تحقیقات، اثرات مثبت مصرف بالای چربی های لبنی بر چاقی، بیماری های قلبی عروقی و سایر اختلالات متابولیکی آشکار می شود.

کره حیوانی خوشمزه است

در پایان باید تکرار کنیم بر خلاف تفکرات رایج، کره حیوانی غذای سالمی ست. مصرف اندک تا معتدل آن نه فقط تاثیر بدی ندارد، بلکه فوایدی هم دارد. ولی مثل همه غذاهای دیگر نباید زیاده روی کنید. البته کره حیوانی به اندازه روغن زیتون مفید نیست، ولی بعد از آن قرار می گیرد. و همان طور که می دانید روغن زیتون مفیدترین و سالم ترین چربی شناخته شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان