نحوه ی حمل کردن کوله پشتی بصورت صحیح

  پنجشنبه، 17 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه ی حمل کردن کوله پشتی بصورت صحیح
حمل وسایل مدرسه ارتباطی مستقیم با سلامت فیزیکی کودکان مدرسه ای دارد. کیف های دستی بر اساس راست دست یا چپ دست بودن کودکان، تمام مدت با یک دست حمل می شود و در نتیجه به ستون فقرات و عضلات یک طرف بدن فشار وارد می کند بهترین وسیله برای حمل کتاب و لوازم مدرسه كوله ها هستند.

حمل کوله پشتی سنگین و بر دوش انداختن نادرست آن در هر سنی می تواند موجب صدمات جدی در اندام های آنها شود. والدین ،دانش آموزان و دانشجویان باید در انتخاب کوله پشتی برای فرزندان خود دقت کنند و مطمئن شوند این کوله پشتی ها راحت بوده و صدماتی را ایجاد نمی کنند.متاسفانه بسیاری از والدین در این زمینه تسلیم خواست بچه ها شده و در بسیاری از مواقع کیف هایی را برای آنها انتخاب می کنند که بسیار غیر استاندارد و بعضا دوبرابر وزن کودک جا و حجم برای حمل وسایل دارد. آمارها نشان می دهد، بیش از 40 درصد استفاده کنندگان کوله پشتی، از درد ناحیه کمر شکایت دارند. انواع ناهنجاری های قامتی نظیر گودی کمر، مشکلات ستون فقرات، شانه های نامتقارن، خم شدن شانه ها به یک سمت، کمر درد شدید، انحنای ستون مهره ها، درد های گردنی، و غیره از جمله مهم ترین عوارض حمل کیف و یا كوله غیر استاندارد ویا حمل كوله های استاندارد به شیوه ناصحیح در دانش آموزان و یا دانشجویان از جمله عوارض شایعی است که در بین آنها مشاهده می شود.

اگرچه استفاده از کوله پشتی نامناسب یا حمل نامناسب آن در هر سنی مشکل ساز است؛ ولی در سنین پایین که استخوان ها در حال رشد و شکل گیری اند و تاندون ها انعطاف پذیرترند، این ناراحتی ها شدیدتر است. ضمن این که استفاده نادرست از کوله پشتی در سنین پایین تر ممکن است تبدیل به عادت شود و تا بزرگ سالی ادامه پیدا کند و به بدن آسیب برساند. اگر در دست یا کمرتان احساس هرگونه درد، بی حسی یا گزگز داشتید حتماً از پزشک کمک بخواهید. این ها ممکن است علائم یک مشکل جدی باشد. در اکثر افرادی که در دوران نوجوانی دردهای عوارض اسكلتی عضلانی ذكر شده را تجربه کرده اند، در آینده احتمال ایجاد فاصله میان مهره ها، ابتلا به دردهای عصبی و ایجاد دردهای گردنی،كمردرد درد در ناحیه شانه ها و سایر عوارض اسكلتی عضلانی مرتبط بیشتر مشاهده می شود عوارض مذكور را باید جدی گرفت و به تغییر وضعیت بدنی که بر اثر حمل سنگین کوله پشتی رخ می دهد توجه کرد. این عوارض در میان دانش آموزان دختر بیشتر از پسران گزارش شده است. افرادیكه که از این دردها رنج می برند باید هر چه سریعتر با یك پزشك متخصص مشورت کنند. ناهنجاری های قامتی با تغذیه مناسب، ورزش، یادگیری اصول صحیح نشستن و راه رفتن در مراحل اولیه قابل درمان است.

خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که هیچ گونه تحقیقی انجام نشده است که نشان دهد استفاده از کوله پشتی در دوران کودکی باعث بروز مشکلات متعدد در بزرگسالی می شود ریسک بروز برخی اختلالات از قبیل بیرون زدگی دیسک یا اسکولیوز و کیفوز را افزایش می دهد. استفاده از کوله پشتی سنگین فقط در زمان حال باعث بروز درد می شود. خبر دیگری که باید به شما بدهیم این است که کودکانی که دچار سردرد و درد کمر و اضطراب هستند معمولاً در دوران بزرگسالی از همین علائم شکایت خواهند داشت.

عدم تناسب صحیح کوله پشتی

افراد مختلف ترجیح می دهند کوله پشتی خود را به اشکال مختلفی استفاده کنند که برخی از آنها باعث بروز درد کمر یا شانه خواهد شد که باید از بروز درد ناشی از این موارد پیشگیری نمود.

حمل کوله پشتی با یک شانه

حمل کردن و آویزان کردن کوله پشتی از یک شانه بسیار راحت است و یکی از روش های پرطرفدار برای حمل کردن کوله پشتی در میان جوانان و نوجوانان محسوب می شود با این حال این وضعیت فشار زیادی را به یک شانه وارد می کند. اگر شما نیز به این روش علاقه مند هستید و به طور منظم در کوله پشتی خود را با هر دو شانه حمل می کنید باید بدانید که در هنگام راه رفتن تعادل ندارید. این امر باعث اعمال فشار نابرابر بر استخوانها و عضلات قسمت فوقانی بدن می شود و عضلات مرکزی و ران را نیز درگیر خواهد کرد. بهترین حالت برای حمل کردن کوله پشتی قرار دادن هر دو بند آن روی هر دو شانه می باشد تا فشار به طور یکسان توزیع گردد.

حمل کردن کوله پشتی با کمر

حمل کردن کوله پشتی روی کمر باعث افزایش فشار به شانه ها خواهد شد که این وضعیت منجر به درد شانه و قسمت پایین کمر می شود. برخی از افراد می گویند که به علت شل بودن بندهای کوله پشتی خود مجبور هستند کوله پشتی شان را روی کمر حمل کنند که این بهانه اصل مورد قبول نیست و آنها می توانند با سفت کردن بند کوله پشتی آن را به شیوه صحیح حمل نمایند. حمل کردن کوله پشتی در چنین وضعیتی می تواند باعث خم شدن بدن به سمت جلو شود و فشار زیادی را به قسمت پایین کمر وارد نماید. شل بودن بندهای کوله پشتی باعث می شود که هنگام راه رفتن کیف شما به جهات مختلف حرکت کند و وضعیت مناسبی را به وجود بیاورد به همین دلیل باید به سفت کردن بندهای آن بپردازید.پس از خریداری کوله پشتی کاملا دقت داشته باشید قبل از استفاده از آن بندهای کوله پشتی خود را سفت نمایید تا به طور صحیح روی کمر شما قرار بگیرد. با رعایت کردن این نکته به کمر و شانه خود لطف می کنید. در صورتی که برای تنظیم کردن بندهای کوله پشتی مشکل دارید و از کوله پشتی به همان شکل استفاده می کنید فشار زیادی را به بدن خود وارد می نماید. باید از نکات و دستورالعمل های مرتبط با نحوه استفاده صحیح از کوله پشتی پیروی کنید و بندهای آن را به طور صحیح ببندید. در صورتی که به هیچ عنوان بندهای کوله پشتی شما تنظیم می شود شاید وقت آن رسیده که به خریداری یک کوله پشتی جدید با قابلیت تنظیم بپردازید.

تناسب صحیح کوله پشتی

هر بار که قصد استفاده از کوله پشتی خود را دارید دقت کنید که بندهای آن شل نشده باشند. توجه کردن به نکات زیر می تواند به حفظ سلامت کمر و شانه شما کمک کند و از بروز درد و گرفتگی عضلات این نواحی پیشگیری نماید:

  • به جای آویزان کردن کوله پشتی از یک شانه باید آن را با هر دو شانه خود حمل کنید. استفاده از کوله پشتی در چنین حالتی کمی طول می کشد تا به یک عادت تبدیل شود اما ارزش امتحان کردن را دارد.
  • در صورت کوله پشتی شما دارای بند مخصوص کمر یا قفسه سینه است باید از آن استفاده کنید تا وزن کوله پشتی به طور یکسان در نواحی مختلف بدن توزیع شود و از تحت فشار قرار گرفتن یک ناحیه پیشگیری گردد. استفاده از بند مخصوص قفسه سینه باعث می شود که بندهای شانه به طور صحیح در جای خود باقی بمانند و از جابجا شدن کوله پشتی در هنگام راه رفتن جلوگیری گردد.
  • به تنظیم کردن بندهای شانه بپردازید تا کوله پشتی در حالت مناسبی قرار بگیرد. کوله پشتی شما نباید روی کمرتان قرار بگیرد و در هنگام راه رفتن به دو طرف متمایل گردد.
  • هنگام استفاده از لباسهای مختلف که ضخامت متفاوتی دارند باید به تنظیم مجدد بندهای کوله پشتی خود بپردازید تا از شل بودن یا سفت بودن بیش از حد بندهای کوله پشتی جلوگیری شود.
  • نباید کوله پشتی شما در هنگام راه رفتن حرکت کند زیرا این امر باعث می شود که فشار زیادی به گردن و شانه و کمر وارد گردد. استفاده از کوله پشتی در حالت ثابت توصیه می شود.

هنگامی که شما به طور صحیح از کوله پشتی خود استفاده کنید دچار درد و ناراحتی نخواهید شد و وزن حاصل از کوله پشتی به طور یکسان در نواحی مختلف بدن تقسیم می شود.

وزن کوله پشتی

وزن حاصل از کوله پشتی شما می تواند سطوح مختلف از راحتی را به وجود بیاورد. استفاده از کوله پشتی برای مدرسه محل، کار یا رفتن به هاکی بسیار راحت است اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که وزن کوله پشتی نباید بیشتر از ۱۰ درصد از وزن بدن باشد. به طور کلی وزن کوله پشتی باید شامل وزن آب موجود در بطری باشد. به عنوان مثال فردی که ۶۸ کیلوگرم وزن دارد نباید کوله پشتی او وزنی بیشتر از ۶ کیلو و ۸۰۰ گرم داشته باشد. در این وزن شانه ها به خوبی قادر به تحمل وزن حاصل از کوله پشتی هستند و هیچ گونه مشکلی برای فرد به وجود نمی آید و وزن حاصل از کوله پشتی به طور صحیح توزیع می گردد. اگر شما قصد دارید به مدت یک شبانه روز یا چند روز از کوله پشتی خود استفاده کنید نباید وزن آن بیش از ۲۰ درصد از وزن بدن باشد. در چنین حالتی فردی که ۶۸ کیلو وزن دارد مجاز به حمله کوله پشتی ۱۳ کیلویی خواهد بود در غیر این صورت سنگین بودن کوله پشتی باعث از بین رفتن تعادل خواهد شد و فشار زیادی را به بدن وارد می نماید. اگر شما عادت به حمل کردن کوله پشتی سنگین ندارید توصیه می شود که به تدریج وزن کوله پشتی خود را افزایش دهید تا عضلات شما برای تحمل وزن بیشتر آماده شوند. به استفاده از کوله پشتی و عادت کنید، به تنظیم بندهای آن بپردازید و در فواصل زمانی مشخص استراحت کنید.

نحوه گذاشتن و برداشتن کوله پشتی

  • برای این که از وارد شدن فشار و صدمه به ستون مهره ای جلوگیری شود، هر دو بند کوله پشتی باید روی دوش انداخته شود تا از این طریق وزن کوله پشتی به طور مساوی بر روی هر دو شانه قرار بگیرد.
  • چنانچه دانش آموز بخواهد کوله پشتی خود را بردارد بهترین کار این است که ابتدا آن را روی میزی که هم سطح کمر خود است قرار دهد و سپس آن را به پشت خود بلغزاند. در صورتی هم که بخواهد کوله پشتی را بلند کند بهتر است به جای خم کردن کمر زانوهای خود را خم کند. همچنین از پیچ و تاب خوردن کوله پشتی در پشت نیز باید به شدت جلوگیری شود.
  • لوازم سنگین تر داخل کوله پشتی بهتر است نزدیک ستون مهره ای و لوازم سبک تر داخل کوله پشتی بهتر است دورتر از ستون مهره ای قرار بگیرند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (467 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان