ناخن کاری به دخترهای 11 و 14 ساله رسید! + فیلم

  یکشنبه، 06 آبان 1403 ID  کد خبر 415270
ناخن کاری به دخترهای 11 و 14 ساله رسید! + فیلم
ساعدنیوز: از معضلات مهم این روزها مسئله کاشت ناخن است که بسیاری از خانم‌ها بدون توجه به آسیب‌های جدی به آن روی آورده‌اند و سلامتی‌شان را به مخاطره انداخته‌اند. دکتر قدسی پزشک داخلی، پوست و مو و متخصص طب سنتی از آسیب‌های ناشی از کاشت ناخن برایمان می‌گوید.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری ساعدنیوز، در آرایشگاه جای سوزن انداختن نیست. مشتری روی صندلی می‌نشیند. وسایلش را کناردستش روی میز می‌گذارد. زن جوانی که مریم جون صدایش می‌زنند در حالیکه پیش‌بندش را می‌تکاند، ماسک را روی صورتش جابه‌جا می‌کند و مقابل مشتری می‌نشیند. همه‌جا پر شده است از گرد ناخن.

ناخن؛ زبان گویای حال و روز بدن

ناخن هم در طب سنتی و هم در طب نوین، یکی از موارد فوق‌العاده مهم، حساس و کمک‌کننده برای تشخیص بیماری‌ها و در نتیجه درمان به هنگام و مؤثر آنهاست و خیلی از مشکلات شخص، فقط با نگاه‌کردن به ناخن قابل‌شناسایی است. قدسی، متخصص طب سنتی با این مقدمه می‌گوید: « شاید بتوان گفت گاه پزشک تنها با نگاه‌کردن به ناخن می‌تواند بسیاری از امراض داخلی بدن را تشخیص دهد؛ یک تشخیص به‌موقع و زودهنگام که می‌تواند برای درمان بسیار مؤثر باشد.» وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های داخلی، کم‌خونی‌ها همچون فقر آهن، پوست، اعصاب و روان، مشکلات قلبی و ریوی، سرطان‌ها، کمبود بسیاری از املاح و ویتامینه‌ای بدنو... با نگاه‌کردن به ناخن‌ها قابل‌تشخیص هستند و مواردی همچون شکل قاشقی، لکه‌های سفید و مواردی ازاین‌قبیل گویای وضعیت اندرون افراد است می‌گوید: «اگر بحث کاشت ناخن از منظر طب پزشکی نگاه شود لاک و چیزهایی که سطح ناخن را می‌پوشانند به‌شدت به آن آسیب می‌زنند و می‌توانند زمینه‌ساز بروز مشکلاتی برای سلامت خانم‌ها باشند. همچنین با توجه به اینکه رشد طبیعی ناخن یکی از راه‌های اصلی دفع سموم و زایدات بدن مخصوصاً سودا محسوب می‌شود کاشت ناخن سبب اختلال این روند می‌شود.»

*خراشیدن ناخ؛ اشتباهی جبران ناپذیر

برای کاشت ناخن، اولین مرحله خراش دادن سطح ناخن است. این کار به‌منظور فراهم‌کردن زمینه‌ای مناسب برای چسبیدن مواد به ناخن انجام می‌شود، مشابه پی‌ریزی یک ساختمان. هرچه این مرحله بادقت بیشتری انجام شود، دوام ناخن کاشته شده بیشتر خواهد بود. قدسی با توضیح این مطلب به آسیب‌زا بودن این مرحله برای سلامت ناخن تأکید می‌کند و می‌گوید:«خراش دادن سطح ناخن‌ها باعث نازک شدن و شکنندگی آن‌ها می‌شود. این عمل مداوم نه‌تنها به آسیب‌پذیری ناخن‌ها می‌افزاید، بلکه ظاهر زیبای آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین خراش دادن سطح ناخن سبب ضعیف‌شدن کراتین است که بخش سخت ناخن محسوب می‌شود و این امر می‌تواند به آسیب‌پذیری ناخن‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف منجر شود. آسیب‌هایی که معمولاً ناشی از کاشت مداوم، خراش‌های مکرر، و استفاده از چسب و مواد کاشت است. در نتیجه این موارد زمینه‌ساز بروز بیماری‌های پوستی خواهد شد.

*بیماری های تنفسی در کمین ناخن کاران

این پزشک سنتی با اشاره به سمی بودن مواد کاشت ناخن به ایجاد آلرژی، حساسیت و بیماری‌های تنفسی توسط این مواد به‌ویژه در آرایشگران اشاره می‌کند و می‌گوید برخی از مراجعین به مطب آرایشگرانی هستند که از بیماری‌های ریوی شکایت می‌کنند و این مسئله آن‌قدر جدی است که در بسیاری از موارد این افراد مجبور به تغییر شغل شده‌اند.

* قارچ ها در زیر ناخن های زیبا

عمل کاشت ناخن با ایجاد اعتمادبه‌نفس و یک زیبایی کاذب موفق شده است توجه بسیاری از خانم‌ها را به خود جلب و آنها را به خود علاقه‌مند کند. کسانی که بدون توجه به میزان ضرر و زیان این پروسه و تنها به دلیل رسیدن به ظاهری ایده‌آل حاضرند حتی جان خود را به خطر بیندازند. پزشک پوست و مو و متخصص طب سنتی با تأکید بر بیماری‌زا بودن و عواقب سخت و جبران‌ناپذیری که در انتظار متقاضیان این عمل است به عفونت‌های قارچی اشاره می‌کند و می‌گوید:« علاوه بر اینکه خراش دادن ناخن‌ها باعث ضعیف‌شدن آنها و آسیب‌زدن به‌سختی ناخن‌ها می‌شود ایجاد بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی از جمله مواردی است که رهاورد این عمل نادرست است. اگر پی ریزی ابتدایی کاشت به‌خوبی صورت نگیرد عبور آب در حین شستن دست‌ها، حمام‌کردن، ظرف شستن و موارد این چنین و همچنین عبور هوا به زیر ناخن‌ها می‌تواند زمینه ایجاد بیماری‌های عفونی و قارچ‌ها در زیر ناخن‌ها را ایجاد کند. عفونت‌هایی که امکان واگیر دارند و ممکن است به سایر نقاط بدن نیز سرایت کنند و با تغییر رنگ ناخن‌ها از زرد به قهوه‌ای و سبز قابل‌مشاهده هستند.»

*شوخی نیست؛ باید نگران بود!

به‌طورکلی بهداشت و نگهداری از ناخن‌های کاشته شده دقت و توجه فراوانی را می‌طلبد چرا که در اثر ضربه خوردن و یا واردآمدن فشار به ناخن‌ها ممکن است کاشت از سطح ناخن جدا شود و یا شکستگی و ترک‌خوردن سبب نتیجه نفوذ آب‌وهوا به درون ناخن خراش خورده و نازک شده و یا حتی به گوشت زیر ناخن شود و در نتیجه زمینه ایجاد بیماری‌های عفونی و قارچ‌ها را فراهم کند.

*باید قبول کرد مسئله شرعی قابل چشم پوشی نیست

مسئله عوارض کاشت از نظر علمی و پزشکی بسیار حائز اهمیت است اما نباید فراموش کنیم که بحث شرعی آن هم خیلی مهم است و به‌هیچ‌وجه قابل‌چشم‌پوشی نیست. پزشک پوست و مو و متخصص طب نوین با تأکید بر این امر می‌گوید: « بیمارانی به من مراجعه می‌کنند که کاشت ناخن انجام داده‌اند اما وقتی که به آنها گفته می‌شود تکلیف نماز شما چه می‌شود؟ و یا از وضوگرفتن آنها سؤال می‌شود واقعاً آگاهی ندارند که این مسئله مانع از قبولی اعمال عبادی‌شان شده است!»

*یک حکم قطعی می‌خواهد

قدسی با بیان اینکه بسیاری از افراد متدین که اهل نماز و عبادت‌های فرایض دینی هستند با وجود کاشت ناخن اعمالشان را انجام می‌دهد و وقتی از آنها پرسش می‌شود اصلاً آگاهی نسبت به این مسئله ندارند می‌گوید: « این‌طور به نظر می‌آید که واقعاً حکم قطعی و دقیقی برای این مسئله وجود ندارد که البته این‌طور نیست و یا حداقل اینکه به‌گونه‌ای اعلام نشده است که دیگر برای افراد شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد و خیال نکنند با گرفتن وضوی جبیره مسئله حل می‌شود. وی با بیان این مطلب که برای قانع‌کردن افراد می‌شود از تلفیق مباحث علمی و شرعی بهره برد می‌گوید: « مثلاً برای کسی که اهل سیگارکشیدن است و پایبند به مسائل شرعی و انجام فرایض الهی؛ کشیدن سیگار در ایام روزه‌داری امری آسان، قابل‌قبول و چه‌بسا دوست‌داشتنی است چرا که آن را اطاعت از امر پروردگار می‌بیند و وقتی از او می‌پرسیم چطور در ماه رمضان سیگار نمی‌کشی می‌بینیم که راحت با این مسئله کنار می‌آید و احساس رضایت هم می‌کند؛ بنابراین این طور به نظر می‌آید که اگر یک حکم شرعی قاطع و مشخصی برای کاشت ناخن مطرح شود محال است بانوانی که پایبند به اصول شرعی هستند به سمت انجام این عمل قدمی بردارند.»

*تبلیغات با سوء استفاده از دختران کم سن و سال

متأسفانه کاشت ناخن این روزها آن‌قدر فراگیر شده و پای خودش را فراتر از حد و مرزش گذاشته است که سن‌وسال نمی‌شناسد و چه‌بسا آرایشگرانی که با انجام این عمل بر روی دست‌های ظریف و آسیب‌پذیر کودکان هنرمندی‌شان را به رخ همکاران خود می‌کشند و در فیلم‌های تبلیغاتی‌شان از وجود پاک و معصوم دخترکانی سوءاستفاده می‌کنند که جویای زیبایی و جلوه‌گری هستند بدون آنکه بدانند چه عواقب سختی در کمین سلامتی و زیبایی‌شان نشسته است.

*آسانی پر سود که وسوسه کننده است

قدسی معتقد است متأسفانه بحث اشتغال‌زایی یکی دیگر از موارد مهمی است که مشوق بسیاری از بانوان برای حضور در پشت میزهای کاشت ناخن در آرایشگاه‌ها و مسبب به خطر انداختن جان خود آرایشگر و آسیب‌زدن به سلامتی مشتریان شده است. یک حرفه پر درآمد برای خانم‌هایی که به دنبال کسب‌وکار پر درآمدند. حرفه‌ای که به‌راحتی می‌توانند آن را یاد بگیرند و مشتریان ثابتی که به تعدادشان روزبه‌روز افزوده می‌شود. به‌ویژه آنکه ترمیم ناخن کاشته شده در بازه‌های زمانی کوتاه و به‌صورت مداوم حضور مشتریانی ثابت و در نتیجه درآمدی ثابت را تضمین می‌کند. هر چند که بسیاری از بانوان و آرایشگران متدین و متعهد تحت هیچ شرایطی حاضر به کسب در آمد از مسیر غیر حلال نیستند.

*درآمد غیر حلال برکت ندارد

مثل آمنه اسماعیل‌پور؛ بانوی آرایشگری که می‌گوید: « وقتی کار کاشت ناخن وارد کشور شد جزء سه نفر اولی بودم که این هنر را یاد گرفتم، چون به‌شدت اعتقاد دارم کسی که وارد این حرفه می‌شود باید به‌روز باشد، در غیر این صورت بهتر است اصلاً به سراغ این هنر نیاید. مثل بقیه کارها می‌توانم بگویم کار ناخن را هم با عشق و علاقه و خیلی عالی یاد گرفتم اما خیلی سریع با دستور مراجع تقلید به این نتیجه رسیدم که نباید این کار را انجام بدهم. برای همین با تمام درآمدی که در این بخش وجود داشت حاضر نشدم مال شبهه‌ناک وارد زندگی‌ام شود. خیلی از مشتری‌ها برای خدمات ناخن و مژه می‌آیند و وقتی با نه گفتن من مواجه می‌شوند با ناراحتی می‌گویند این‌همه آرایشگاه جای دیگری می‌رویم. این‌جور مواقع من هم می‌گویم این کارتان را جای دیگری انجام دهید برای کارهای دیگر قدمتان به‌روی‌چشم ما! الحمدلله تا الان خیلی راضی بودم. همه فکر می‌کردند اگر این‌جور خدمات نباشد سالن نمی‌چرخد اما برای من این‌طور نبود و خدا را هزاران‌هزار مرتبه شکر که همیشه به من نظر لطف و رحمت داشته و سالن شلوغ و پر مشتری بوده است.»شماری از مخاطبان فارس با ثبت پویشی خواهان توقف کاشت ناخن در آرایشگاه‌های زنانه شدند. پویشی که سعی دارد قدمی در جهت توقف این خدمات پر ضرر و چه‌بسا پرخطر داشته باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (817 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (515 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (147 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (137 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (87 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (64 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران امین زندگانی، بازیگر جوکر که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (47 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آموزش تهیه کیک سیب و دارچین با کمترین هزینه در خانه
علائم و درمان عفونت واژن با روش‌های‌ خانگی / از کجا بفهمم عفونت واژن دارم؟
همه چیز در مورد پریود مردان و راهکارهای تسکین آن / ورود خانم‌ها ممنوع! فقط آقایان بخوانند /
برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی نیروی انتظامی در تبریز
6 حقیقت عجیب درباره زنان قاجار؛ علت سبیل زنان قاجار چه بود؟ / چرا مردان به زنان چاق علاقه داشتند؟
انتخاب هئیت داوران ششمین جشنواره تئاتر  خیابانی آذربایجان شرقی
تلف شدن 21 راس گوسفند در تصادف هولناک با کامیونت
برگزاری مراسم تشییع شهید شاهرخی‌فر
دومین دوره مسابقات قهرمانی شوتو کاپ1403 به میزبانی کلانشهر اهواز
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: شاهد دور جدید درگیری بین اسرائیل و ایران نخواهیم بود/ نتانیاهو انگیزه زیادی برای تداوم جنگ دارد
رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت
حکایت های خواندنی ؛ داستان شیر و گاو ( از داستان‌ های کلیله و دمنه)
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
ضرب المثل های کهن ایرانی ؛ داستان ضرب المثل با همه بله با ما هم بله !!!
آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی
منتخب روز   
اشکال حک شده روی دیوار که نشان میدهند مصری‌های باستان شکل وسایل نقلیه آینده را پیش بینی کرده اند! رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است! آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی جزئیات دقیق و کامل دوئل مرگبار به خاطر عشق دختر صاحبکار / قتل بی‌رحمانه جوان 26 ساله به دست دوستش جزئیات کامل عملیات ناموفق گروگان گیری مسلحانه / پسر 18 ساله به سلامت آزاد شد قتل توسط فردی که 4ماه از آزادی اش می گذشت بازگشت مجدد موج شدید فیلترینگ / آقای رئیس جمهور! فقط 2 ساعت فیلترینگ را برداشتید رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂 زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی/آیا سرطان ارثی است؟