نشانه‌های اعتیاد به اینترنت در کودکان و روش های درمان

  یکشنبه، 17 اسفند 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
نشانه‌های اعتیاد به اینترنت در کودکان و روش های درمان
هر چه صمیمت بین اعضای خانواده بیشتر باشد، فرزندان تمایل بیشتری به حضور در کنار والدین پیدا می‌کنند و در نتیجه، از شدت تمایل‌شان برای استفاده از نت و ابزارهای رایانه‌ای کاسته می‌شود. پس بهتر است جهت درمان اعتیاد فرزندتان به اینترنت، راهکارهای ایجاد صمیمیت در خانواده را مهم تلقی کنیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دسترسی به اینترنت یک بخش حیاتی در دنیای مدرن و یک ابزار مهم در آموزش کودکان است و در مدارس، خانه ها و حتی مراکز خرید مورد استفاده قرار می گیرد. تسلط استفاده از اینترنت نیز یک مهارت بسیار مهم شغلی و تجاری در سال های آتی خواهد بود. به علاوه، اینترنت یک رسانه سرگرم کننده و اطلاع رسان است. به هر حال، محاسن ذکرشده برای بسیاری از کاربران اینترنت اغواکننده و فریبنده است، زیرا اینترنت یک دسترسی 24 ساعته به دنیایی ناشناخته و تحریک کننده را فراهم می کند. یک کاربر اینترنت می تواند در یک اتاق گفتگو وارد شده و خود را به جای کس دیگری جا بزند و یا با دیگر کاربران در هر گوشه دنیا به بازی بپردازد. با یک کلیک روی موشواره (Mouse) می توان به دنیایی وارد شد که در آن از مشکلات دنیای حقیقی خبری نیست و هر آرزویی به حقیقت خواهد پیوست.

مانند اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار و یا کافئین؛ اعتیاد به اینترنت نیز با علایمی همچون افزایش نوسانات اخلاقی، سخن نگفتن با دیگران و قطع روابط اجتماعی مشخص می شود. کودکان و نوجوانانی که به اینترنت دلبستگی فراوان پیدا می کنند و در حقیقت به آن معتاد می شوند، برای ارضای خود ساعت های متوالی بدون وقفه روی خط باقی می مانند و زمانی که امکان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند دچار تشویش، لرزش دست و عصبانیت می شوند، استراحت و آرامش را فراموش می کنند و به اینترنت و وسوسه های آن فکر کرده و یا خیالپردازیمی کنند.

نشانه های اعتیاد به اینترنت در کودکان

وابستگی کودک به فضای مجازی و اینترنت، آنگاه مشخص می شود که با قطع شدن زمان آنلاین، کودک آشفته یا عصبانی می شود. از نشانه های اعتیاد کودکان به اینترنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کودک شما در صورت عدم دسترسی به اینترنت، تحریک پذیر می شود.
  • ترجیح می دهد وقت خود را به گشت و گذار در اینترنت بگذراند، نه با دوستان و خانواده.
  • اگر شما به عنوان پدر و مادر، برای کودک محدودیت هایی تعیین کنید، کودک شما از محدودیت های زمانی تعیین شده برای استفاده از اینترنت سرپیچی می کند.
  • در مورد مقدار زمان صرف شده در اینترنت دروغ می گوید.
  • هنگامی که هیچ کس آنلاین نیست، دزدکی آنلاین می شود!
  • هنگامی که از کودک دور هستید، دوباره آنلاین می شود.
  • علاقه خود را به فعالیت هایی که قبل از دسترسی آنلاین به آنها لذت بخش بود از دست می دهند.
  • وقتی آنلاین نیست تحریک پذیر، بدخلق یا افسرده می شوند.

این ها زنگ خطرهایی است که شما والدین باید نسبت به آن ها آگاه باشید.

چگونه دسترسی کودک به اینترنت را محدود کنیم؟

چگونه می توانید دسترسی آنها را محدود کنید؟ این به خود شما بستگی دارد. قبل از اینکه کار دیگری انجام دهید، این شما هستید که به عنوان پدر یا مادر، باید قوانینی در مورد استفاده از اینترنت برای کودک تان تعیین کنید. سپس در مورد قوانین و برنامه ریزی هایتان، با بچه ها صحبت کنید تا آنها هم از انتظارات شما آگاه شوند. به آنها اطلاع دهید که کارهای آنها را مشاهده خواهید کرد. معمولاً در خانواده هایی که مادر شاغل نیست و در بیشتر مواقع در خانه حضور دارد، مدیریت استفاده بچه ها از اینترنت آسان تر است.

اما در بسیاری از موارد، مادر شاغل است و مطمئناً والدین نمی توانند تمام وقت فرزندان خود را زیر نظر داشته باشند. بنابراین، منطقی است که از برخی از ابزارها برای محدود کردن دسترسی آنها به اینترنت استفاده کنید. اگر روتر دارید که رایانه های خانگی از طریق آن به اینترنت دسترسی پیدا می کنند، معمولاً می توانید برای مسدود کردن وب سایت ها یا به طور کلی دسترسی به اینترنت آن ها را کنترل کنید.

در کشورهای غربی، یک روش خوب برای کنترل میزان دسترسی به اینترنت در رایانه، استفاده از Trend Micro’s Titanium ™ Security است. این برنامه، یک مجموعه ای بسیار کاربردی برای فیلتر کردن محتوای وب است و پیمایش وب به مکان های نامطلوب را محدود می کند. در واقع، تیتانیوم یک گروه کنترل برای گروه های سنی 3-7، 8-12 و 13-17 دارد. صحبت کردن با کودکان و آوردن دلایل منطقی به زبان کودکانه و استفاده از این نرم افزار های کمکی، روشی است که می توان بدون سلب حس اعتماد از کودک، به پیشگیری از وابستگی یا اعتیاد کودک به اینترنت کمک کرد.

روش های درمان اعتیاد کودک به اینترنت

ما والدین در تربیت بچه های خود کار سختی داریم. این وظیفه ماست که با کمک به آنها در یادگیری نحوه کنار آمدن با چالش های زندگی، وقتی کودکان به دنیای واقعی می آیند، فرزندانمان را در مسیر بزرگسالی راهنمایی کنیم. در عین حال باید مراقبت کنیم تا از آن ها در مقابل خطرات موجود در امان بمانند.

این مسئولیت ها شامل استفاده بچه ها از اینترنت نیز می شود. دسترسی به اینترنت در مدارس امروز الزامی است. بیشتر اوقات معلمان انتظار دارند دانش آموزان برای انجام تحقیقات خود از اینترنت استفاده کنند.

والدین باید هنگام تحصیل در خانه، دسترسی فرزندان خود را به اینترنت کنترل کنند. میزان کنترل با توجه به سن متفاوت است. اما به طور کلی، پیشنهاد می شود در دوران ابتدایی، دسترسی ها محدودتر باشد. در این صورت، آن ها از همان سنین کم، همین رویه را یاد می گیرند و به آن عادت می کنند.

درمان اعتیاد کودک به اینترنت با والدین همسو و متفق

در یک خانواده نقش پدر و مادر، بسیار مهم است و بسیار مهم تر آن است که هر دو والد، یک جبهه متحد داشته باشند. به عنوان والدین، ​​هر مسئله چگونگی استفاده بچه ها از اینترنت، باید برای هر دوی آن ها جدی باشد و هر دو باید دارای اهداف مشترک بوده و با هم توافق داشته باشند. بنابراین، لازم است شما به عنوان پدر و مادر، با هم درمورد شرایط صحبت کنید و در صورت لزوم، در مورد اهداف به تفاهم برسید. اگر شما به عنوان والدین سمت و سویی هدفمند و یکسان نداشته باشید، کودک از اختلاف عملکرد شما سوء استفاده می کند. آنجاست که متقاعد کردن او سخت می شود.

بنابراین، لازم است والدین برای این کار کمی وقت بگذارند. کودکی که به اینترنت اعتیاد دارد، با محدودیت هایی اینترنتی که شما برای او در نظر خواهید گرفت، احساس خطر می کند! اگر می خواهید محدودیت هایی که اعمال می کنید جوابگو باشد، عملکرد شما نباید تنها ناشی از یک فوران احساسی باشد. لازم است شما همواره در موضوع استفاده فرزندتان از اینترنت متمرکز باشید. به بچه ها یادآوری کنید که با تماشای تلویزیون نیز می توانند اوقات خود را به خوبی بگذرانند.

برای هر پدر و مادری لازم است که با کامپیوتر، اینترنت و اصطلاحات مربوط به آن ها آشنا باشند. حدأقل آنقدر که کودک شما بداند شما نیز به عنوان والدین، از اینترنت و فضای مجازی اطلاعاتی دارید. در این صورت، حساب کار دستش می آید و دیگر نمی تواند هر طور که خواست رفتار کند!

برای درمان اعتیاد کودک به اینترنت، قوانین و مرزهای منطقی تعیین کنید

بسیاری از والدین با مشاهده علائم اعتیاد به اینترنت در فرزندشان عصبانی می شوند و به عنوان مجازات، رایانه، لپ تاپ، تبلت را با خود می برند یا به اصطلاح آن را قایم می کنند. آن ها معتقدند که این کار، تنها راه خلاص شدن از این مشکل است. اما این حرکت شما، یک مشکل به وجود می آورد. اینکه فرزند شما را حریص تر کرده و باعث می شود او به شما، به عنوان دشمن نگاه کند. همچنین باعث می شود تا او عصبانیت و تحریک پذیری خود را بیشتر بروز دهد.

با کودک خود کار کنید تا مرزهای مشخص شده برای استفاده محدود از اینترنت را نشکند. می توانید تعیین کنید که بعد از انجام تکالیف، یک ساعت مشخص در شب و یا چند ساعت بیشتر آخر هفته ها، مجاز به استفاده از نت است. اما مهم است که به قوانین خود پایبند باشید و به یاد داشته باشید که شما در حال تلاش برای کمک به فرزند خود هستید تا او از وابستگی روانی به اینترنت رها شود.

در آخر، کامپیوتر، لپ تاپ یا تبلت را در قسمتی از خانه که قابل مشاهده است قرار دهید. یک قانون ایجاد کنید که استفاده از رایانه در امور خارج از تکالیف مدرسه، فقط در قسمت هال یا پذیرایی و یا هر مکان عمومی خانه اتفاق بیفتد. جایی که کودک شما احتمالاً با شما یا سایر اعضای خانه تعامل دارد.

راز داشتن خانواده شاد و خوشبخت، همدلی والدین و صمیمیت بین اعضای خانواده است. به یاد داشته باشید هر چه صمیمت بین اعضای خانواده بیشتر باشد، فرزندان تمایل بیشتری به حضور در کنار والدین پیدا می کنند و در نتیجه، از شدت تمایل شان برای استفاده از نت و ابزارهای رایانه ای کاسته می شود. پس بهتر است جهت درمان اعتیاد فرزندتان به اینترنت، راهکارهای ایجاد صمیمیت در خانواده را مهم تلقی کنیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (28 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (20 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!