نگاهی به زیبایی های آبشار بیار بجنورد!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
نگاهی به زیبایی های آبشار بیار بجنورد!
آبشار بیار بجنورد از جمله جاهای دیدنی بجنورد که از مجموع جاذبه های گردشگری پر طرفدار این منطقه است و میتواند مکان خوبی برای دور شدن از محیط شهری باشد .

آبشار بیار از جاذبه های گردشگری بجنورد در استان خراسان شمالی است و در روستای بیار، در یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه و 52 کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد. این آبشار از ارتفاعات جنوب روستای بیار سرچشمه می‌گیرد و حدود 15 متر ارتفاع دارد. محیط اطراف این آبشار دارای مناظر زیبا و دیدنی است. آبی که از این آبشار می‌ریزد، بسیار خنک و دلپذیر است. جاری شدن آب این آبشار باعث به وجود آمدن مناظر زیبای جنگلی در این منطقه شده است.

معرفی آبشار بیار

سقوط‌ هم مانند اکثر مفاهیم در طیفی از خوب تا بد قرار دارد. بعضی از سقوط‌ها هیجان‌آور هستند مانند سقوط آزادی که ما برای تفریح سراغش می‌رویم. گاهی هم سقوط‌ها لذت‌بخش هستند مانند سقوطی که در آبشار اتفاق می‌افتد. قطرات آب با اشتیاق خودشان را به پایین پرتاب می‌کنند و جریانی از لذت را برای بیننده و حتی شنونده فراهم می‌کنند. این سقوط هم دیدنی است و هم شنیدنی. نکته جالبی درباره به پایین پرتاب‌شدن وجود دارد و آن ارتفاع است. هرچقدر ارتفاع بیشتر باشد لذتی که به همراه دارد بیشتر است. خوشبختانه آبشار بیار آشخانه یکی از آبشارهای مرتفع ایران به حساب می‌آید. آبشارهای ایران اکثراً قامت بلندی دارند و بیار هم مانند این اکثریت است. ارتفاع آبشار بیار 15 متر است؛ یعنی برای رسیدن به بالای آبشار باید زحمت بسیاری را متحمل شوید. سرچشمه این آبشار در جنوب روستای بیار قرار دارد.

جاذبه های گردشگری آبشار بیار

به برکت وجود آبشار بیار بجنورد هوای اطراف مرطوب است. این رطوبت باعث به وجودآمدن جنگلی متراکم شده است. این جنگل بازدیدکننده‌هایی از سرتاسر ایران دارد. یکی از مزایای این آبشار خنکی آب آن است. مسافرهایی که از این آبشار بازدید می‌کنند از خنکی آب متعجب می‌شوند. حتی در خرداد ماه که دمای هوا به بیشترین میزان خود می‌رسد، باز هم خنکی آب لرزه بر بدن می‌اندازد. آب آبشار از روستا عبور می‌کند. جریان آب مانند خونی در رگ‌های روستاست. مُهر تأیید این حرف در باغ‌های گیلاس و تاکستان‌های پرمحصول است. از کنار این باغ‌ها که عبور می‌کنید یاقوت‌هایی را میان برگ‌های زمردین می‌بینید؛ گیلاس این درختان خوردن دارد. البته اگر زمان سفر شما نوروز باشد، شکوفه‌های سفید و صورتی به استقبال شما می‌آیند. اگر قصد بازدید از این باغ‌ها را دارید لطفاً هماهنگ با روستاییانِ مهربان باشد.

آبشار بیار بجنورد

امکانات رفاهی اطراف آبشار بیار

امکانات آبشار بیار آشخانه زیاد نیست. خوشبختانه این امکانات نیازهای اولیه مسافران را تأمین می‌کنند. بیار یکی از جاهای دیدنی بجنورد است و تا این شهر فاصله چندانی ندارد؛ پس نگران نیازهای یکهویی نباشید و با خیالی آسوده در طبیعت گردش کنید. در این روستا خبری از رستوران نیست؛ پس بهتر است از قبل غذا آماده کنید یا کنسرو همراه داشته باشید. می‌توانید برای اتراقی چند ساعته در کنار آبشار چادر بزنید.

آبشار بیار بجنورد

آبشار بیار بجنورد در کجاست؟

آبشار بیار بجنورد در خراسان شمالی در روستای بیار فاصله ای نزدیک به یک کیلومتر از جنوب شهر آشخان (آشخانه از جنوب به رشته کوه های آلاداغ و از شمال به کوه دوچنگ واز غرب به کوه قورخود و از شرق به ارتفاعات مانه محدود است). از توابع شهرستان مانه و سملقانه (این شهرستان دارای دو قسمت کوهستانی و دشتی می باشد) در 52 کیلومتری غرب بجنورد و در روستای بیار واقع شده است.

جریان رود اترک از بخش جنوبی شهرستان مانه و سملقان باعث بوجود آمدن زمین های حاصلخیز، منطقه بکر و زیبا و چشمه های جوشان و آبشارهای فراوان شده است که آبشار بیار مرتفعترین آن با ارتفاع 15 متر می باشد. آبی که از این آبشار می ریزد بسیار خنک و گوارا است.

با گشت گذار در اطراف آبشار بیار در بجنورد طبیعت زیبا و دلچسبی توجه مان را به خود جلب میکند وجود آثار باستانی در حوالی آبشارهای زیبا از جمله آبشار بیار و رودخانه ای پرآب در شهرستان مانه و سملقان باعث به وجود آمدن زمین های حاصلخیز و به طبع از آن خبر از جوامع فرهنگی از گذشته ای دور تا به امروز را می دهد.

بر اساس کاوشهای باستان شناسی خبر از پیشینه هشت هزار سال این منطقه را می دهد. وجود رطوبت نسبی بالا در خاک اطراف این آبشار باعث به وجود آمدن پوشش جنگلی زیبا شده است. آبشار بیار در شهرستانی قرار دارد که در دوره هخامنشی به عنوان شهربانی پارت شناخته می شد و در دوره های بعد یعنی اشکانی و ساسانی نیز مورد توجه بوده است.

وجود منابع سرشار طبیعی در شهرستان مانه و سملقان از دیرباز جمعیت­های انسانی را به خود جذب نموده و باعث پرورش فرهنگ­های درخشان در منطقه شده است. وجود آثار تاریخی از دوره­های پیش از تاریخ تا دوره معاصر در بخش­های مختلف این شهرستان گویای استقرار مداوم بشر در این خطه است. بر اساس پژوهشهای باستان شناسی بخش­هایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود هشت هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را می­توان در تپه قلعه خان در دشت سملقان مشاهده کرد. این شهرستان طی دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره­های اشکانی و ساسانی نیز بسیار مورد توجه بوده است. پراکندگی محوطه­های استقراری، قلعه­های تدافعی، مراکز مذهبی و نیز کشف سکه­های دورۀ ساسانی در بخش­های مختلف شهرستان گواه این مدعی است.

زلزله ای که در این منطقه رخ داده است همچنین باعث شده تا گردشگرانی که به این منطقه می آیند به دلیل خرابی راه و صعب العبور بودن راه این آبشار، قبل از دیدن این آبشار مسیر آمده را برگردند.

آدرس آبشار بیار بجنورد : روستای بیار در یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه و 52 کیلومتری غرب بجنورد

خلاصه

آبشار بیار که به عروس آبشار های خراسان شمالی مشهور است و در دره بیار واقع شده، از ارتفاعات جنوب روستای بیار سرچشمه گرفته و داری ارتفاع 15 متری وآبی خنک و دلپذیر می باشد. مناظر اطراف این آبشار یکی از فضاهای دیدنی و زیبای منطقه به شمار می رود و همچنین وجود این آبشار باعث ایجاد مناظر جنگلی هم نیز شده.آبشار بیار به دلیل زلزله هاو بارندگی های اخیر دچار تغییرات و دگرگونی های ظاهری شده و در حال نابودی می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (146 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (131 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (31 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (25 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (25 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (24 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز