دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

نحوه تعویض کلاچ ماشین 

پنجشنبه، 25 آبان 1402
در این مقاله از ساعد نیوز به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید این صفحه کلاچ را خودتان به راحتی تعویض کنید. با ما همراه باشید.

یکی از مواردی که خودروداران باید به آن توجه کنند، زمان تعویض صفحه کلاچ است. کار قطع و وصل کردن نیرو در سیستم انتقال خودرو به عهده کلاچ است. زمان تعویض صفحه کلاچ را عوامل مختلفی مثل سفتی یا نرمی کلاچ یا سختی و آسانی هنگام جا زدن دنده تعیین می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تعویض کلاچ صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

فرآیند تعویض کلاچ خودرو

برخی چیزها در زندگی اجتناب ناپذیر هستند، نیاز به تعویض کلاچ خودرو در یک زمان مشخص، یکی از آن‌ها است. مهم نیست که چقدر از وسیله نقلیه خود مراقبت می‌کنید، کلاچ در نهایت فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد؛ زیرا یک وسیله مصرفی است. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، بهتر است این کار را در زمان مناسب انجام دهید.

ابتدا ایمنی

قبل از شروع هر گونه تعمیر خودرو، اولویت بندی ایمنی ضروری است. اطمینان حاصل کنید که خودروی شما روی سطح صاف و ثابتی قرار دارد، ترمز دستی را بگیرید و باتری را جدا کنید تا از هرگونه تصادف الکتریکی جلوگیری شود. علاوه بر این، از وسایل ایمنی مناسب، از جمله دستکش و محافظ چشم استفاده کنید.

ابزارها و مواد را جمع آوری کنید

برای تعویض کلاچ خودرو به ابزار و مواد زیر نیاز دارید:

  • جک کف و پایه جک

  • مجموعه آچار و سوکت

  • پیچ گوشتی

  • نوار پری

  • جک انتقال (اختیاری اما بسیار توصیه می شود)

  • ابزار تراز کلاچ

  • آچار گشتاور

  • کیت کلاچ جدید (شامل دیسک کلاچ، صفحه فشار و یاتاقان رهاسازی)

  • مایع انتقال

جعبه دنده را بردارید

با جدا کردن محور محرک از گیربکس شروع کنید.در مرحله بعد، موتور استارت و سایر اجزایی را که ممکن است مانع شوند، مانند سنسورها یا براکت ها را بردارید.گیربکس را با جک یا جک گیربکس پشتیبانی کنید تا هنگام برداشتن پیچ و مهره ها از افتادن آن جلوگیری کنید.تمام پیچ‌هایی را که گیربکس را به موتور متصل می‌کنند، با دقت جدا کنید و سپس به آرامی گیربکس را از موتور دور کنید.

به مجموعه کلاچ دسترسی پیدا کنید

با حذف گیربکس، به مجموعه کلاچ دسترسی خواهید داشت. مجموعه کلاچ شامل دیسک کلاچ، صفحه فشار و یاتاقان رها می شود. بسیار مهم است که این قطعات را برای علائم سایش یا آسیب بررسی کنید.

اجزای کلاچ را تعویض کنید

با برداشتن پیچ های صفحه فشار به طور یکنواخت و به صورت متقاطع شروع کنید. این از تاب برداشتن یا اتصال صفحه فشار هنگام شل کردن آن جلوگیری می کند.پس از برداشتن صفحه فشار، دیسک کلاچ قدیمی را با دقت بیرون بیاورید و بلبرینگ را رها کنید.

فلایویل را تمیز کنید و آن را برای هر گونه آسیب یا سایش بررسی کنید. در صورت لزوم، آن را دوباره روی سطح یا تعویض کنید.دیسک کلاچ جدید، صفحه فشار و یاتاقان رهاسازی را نصب کنید و مطمئن شوید که به درستی تراز شده اند.

گیربکس را دوباره وصل کنید

گیربکس را با دقت با موتور تراز کرده و آن را به موقعیت خود برگردانید.تمام پیچ‌هایی که گیربکس را نگه می‌دارند را دوباره به موتور وصل کنید و مطمئن شوید که مطابق با مشخصات سازنده گشتاور هستند.

ماشین را دوباره جمع کنید

موتور استارت و سایر قطعاتی را که قبلاً جدا کرده اید دوباره وصل کنید.شفت درایو را دوباره به گیربکس وصل کنید.

با مایع انتقال پر کنید و تست کنید

گیربکس را با مقدار و نوع مناسب مایع گیربکس، همانطور که در دفترچه راهنمای خودرو شما مشخص شده است، دوباره پر کنید.باتری را دوباره وصل کنید.موتور را روشن کنید و با جابجایی دنده ها، درگیری و جدا شدن کلاچ را تست کنید. اطمینان حاصل کنید که پدال کلاچ محکم و پاسخگو است.ماشین را برای تست رانندگی ببرید تا مطمئن شوید همه چیز درست کار می کند.

سخن پایانی

دیسک و صفحه در خودروهای مجهز به گیربکس دستی نقش مهمی ایفا می‌کند؛ کیفیت انتقال نیرو موتور به گیربکس و چرخ‌ها بر عهده این بخش است و اگر زمان تعویض صفحه کلاچ را به تاخیر بیندازید، قطعا کارکرد ماشین شما با اختلال مواجه می‌شود.گرچه معمولا بعد از 100 هزار کیلومتر باید منتظر رسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو بود اما اگر این قطعه دارای کیفیت بالایی باشد، عمر آن تا بیش از 200 و 300 هزار کیلومتر هم خواهد رسید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو
(فیلم) تشویق پزشکیان در مجلس بعد از صحبت های صادقانه او پشت تریبون مجلس / خداوکیلی وقتی از روی کاغذ می‌خونم خودم خرابش می‌کنم ...
خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "کراتین کار" ها حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
تهدید آقای بازیگر برای مهران غفوریان: عکس داخل استخرت رو منتشر می‌کنم +ویدئو
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه