دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

نکات ورزشی که باید بیماران ASL بدانند! 

شنبه، 06 اسفند 1401
تمرینات توانبخشی ای ال اس نقش بسیار مهمی در پروسه بیماری دارند. این تمرینات جلوگیری از کاهش دامنه حرکتی، کند کردن تحلیل عضلات، جلوگیری از کوتاهی ها و بدشکلی اندام ها و حفظ قدرت عضلات تا حد ممکن، تمرینات توانبخشی بر روی سلامت عمومی فرد تاثیرات بسیار مهمی دارد. در ادامه ساعدنیوز به آن دسته از توصیه های ورزشی برای بیماران ASL خواهد پرداخت.

بیماری ای ال اس چیست؟

بیماری ای ال اس، بیماری مربوط به سیستم عصبی می باشد که پیش رونده است. این بیماری روی سلولهای عصبی تاثیر می گذارد و موجب تخریب آنها می شود. به مرور زمان توانایی های فرد، روز به روز بیشتر کاهش می یابند. در حال حاضر درمان‌های پزشکی بر کاهش علائم و کندتر کردن روند بیماری تاثیر می‌گذارند و هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. تمرینات موجب کندتر کردن روند بیماری و کاهش علائم در تمرینات توانبخشی ای ال اس می شوند و موجب بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شوند.

کدام نوع از تمرینات در بیماری ای ال اس مفید است؟

بیماران مبتلا به ASL به دلیل تحلیل رفتن عضلات بدن محدودیت حرکت پیدا می‌کنند و این امر باعث می‌شود که نتوانند ورزش کنند. با این حال راه‌هایی وجود دارد که این بیماران می‌توانند فعالیت فیزیکی داشته باشند و از فواید آن بهره ببرند. بهترین نوع تمرینات توانبخشی تمریناتی است که فرد از انجام آنها لذت می برد. داشتن تمرینات منظم و ادامه دار بسیار مهم است. ادامه داشتن این تمرینات به تعدیل این بیماری بسیار کمک می کند. برخی از این تمرینات توانبخشی موثر عبارتند از:

تمرینات کششی یا انعطاف پذیری

این تمرینات می تواند از کوتاهی عضلات، تاندونها و لیگامانها جلوگیری کند و همچنین به کاهش درد نیز کمک فراوانی می کند. تمرینات کششی در تمرینات توانبخشی ای ال اس باید در ابتدای بیماری انجام شوند و همچنان ادامه دارد باشند. تمرینات کششی شانه بسیار مهم است. تمرینات کششی به صورت روتین و منظم در زندگی روزمره فرد بسیار اثرگذار است و به فرد کمک می‌کند که کارهایش را به صورت مستقل یا با کمک کوچکی از مراقبان انجام دهد.

تمرینات هوازی

تمرینات هوازی در کاهش ظرفیت تنفسی بسیار نقش دارد و از پیشروی آنها جلوگیری می‌کند. پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری از گزینه‌های مناسب ورزش های هوازی هستند. ورزش گروهی یا کلاسهای ورزشی می‌تواند برای انگیزه فرد و ایجاد فرصت مشارکت اجتماعی در تمرینات توانبخشی ای ال اس بسیار مفید باشد.

تمرینات تقویتی

تمرینات تقویتی می تواند با هدف تعدیل تون عضلانی و قدرت عضلانی انجام می‌شوند. فردی که به باشگاه می‌رود، میزان وزنی را که برمی دارد باید متعادل کند. شدت متوسط ورزش برای این افراد مناسب است. این بدین معنی می باشد که ورزش ها و تمرینات مقاومتی زیاد یا با حداکثر قدرت نباید توسط افراد مبتلا به این بیماری انجام شود. برای دستیابی به شدت متوسط، وزنی را که فرد می‌تواند 20 دفعه مکررا بلند کند باید انتخاب کند. اما این کار را فقط باید 10 بار انجام دهد. با این کار در تمرینات توانبخشی ای ال اس اطمینان حاصل می‌شود که افراطی در این کار انجام نمی گیرد. عضلاتی که این تمرینات را انجام می‌دهند، باید در وضعیت مناسبی باشند. اگر فرد نمی‌تواند بازو یا پاهایش را در دامنه حرکتی کامل حرکت دهد، پس نباید به آن وزنه یا مقاومت اعمال کند. ورزش های آبی می توانند برای اعمال مقاومت کم برای فرد مفید باشند.

توصیه های ورزشی برای بیماران ASL

  • قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که چه نوع ورزشی را در چه مدت زمانی می توانید انجام دهید.

  • هدف از ورزش کردن بیماران ASL افزایش کارایی عضلات و کاهش سرعت تحلیل رفتن آنها است. ضمنا این بیماران می‌توانند با ورزش کردن توانایی هوازی و استقامت خود را افزایش دهند.

  • اگر هنوز تعادل بدن شما برقرار است می توانید پیاده روی کنید یا چند بار در هفته‌ به مدت 20 تا 30 ‌دقیقه دوچرخه‌سواری کنید. البته این فعالیت نباید فشاری به شما وارد کند و در صورتی که احساس فشار کردید می‌توانید میزان ورزش را به 10 ‌دقیقه کاهش دهید.

  • این بیماران می‌توانند در طول هفته‌ چند بار با وزنه سبک ورزش قدرتی انجام دهند. بهتر است که ورزش قدرتی را در روزهایی که ورزش هوازی انجام می‌دهید در برنامه خود نداشته باشید. ورزش قدرتی باعث افزایش حجم عضلات می‌شود و از پیشرفت بیماری می کاهد.

  • این بیماران می‌توانند حرکات کششی انجام دهند. انجام حرکات کششی یک یا دو بار در روز به کاهش درد عضلات کمک می‌کند و از محدودیت‌های حرکتی می کاهد. بعد از ورزش بهتر است که حرکات کششی انجام شود.

  • به بدن خود توجه کنید و بیش از حد به بدن فشار نیاورید. قبل از این که بدن شما خسته شود، استراحت کنید. اگر حالتان خوب نیست ورزش نکنید. اگر احساس کردید که عضلات‌تان درد می‌کند ورزش را متوقف کنید و اگر درد زیادتر شد به پزشک مراجعه کنید.

  • با پزشک خود مشورت کنید و در صورتی که نیاز به لوازم جانبی خاصی برای ورزش کردن دارید آنها را تهیه کنید تا تعادل شما به هنگام ورزش برقرار باشد.

خستگی بعد از انجام تمرینات در تمرینات توانبخشی ای ال اس

احساس خستگی و ضعف نیز نباید بیشتر از 20 دقیقه تا 30 دقیقه بعد از ورزش ادامه داشته باشد. اگر این احساس ادامه دار باشد نشان می‌دهد که فرد در انجام این تمرینات دچار زیاده‌روی شده است. در تمرینات توانبخشی ای ال اس، خستگی نشانه ای است که سیستم تنفسی نمی‌تواند همچنان در طور فعالیت و تمرین به طور درست به ادامه کار بپردازد. ادامه دار بودن حس خستگی یا ضعف عضلانی می‌تواند خطر و احتمال افتادن را افزایش دهد. پس فرد باید میزان مقاومت، قدرت و طول زمان انجام تمریناتش را تنظیم کند.

سخن آخر

بنابراین بیماری اسکلروز جانبی آمیوفتریک یا ALS، نوعی بیماری پیش‌رونده مربوط به سیستم عصبی می‌باشد که سلول‌های اعصاب را در مغز و نخاع تحت تاثیر قرار داده و موجب از دست‌رفتن کنترل عضلات می‌گردد. که میتوان با انجام ورزش های توانبخشی و توجه به توصیه های وزرشی از سیر صعودی آن تا حد امکان جلوگیری کرد. امیدوارم از محتوای ورزش درمانی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به ورزش علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش دنیای ورزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
گام به گام مراحل چاپ کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک