نوع پوست خود را چگونه میتوان تشخیص داد؟

  چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نوع پوست خود را چگونه میتوان تشخیص داد؟
پوست انسان انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع آن باید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد. تا به حال برای‌تان پیش آمده است که محصول جدیدی را برای مراقبت از پوست‌تان امتحان کنید که اصلا فایده‌ای نداشته باشد یا حتی پوست شما را بدتر کند؟

پوست انسان انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع آن باید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد. اگر می خواهید با انواع پوست و همچنین نحوه تشخیص محصولات مناسب برای پوست تان آشناشوید، مقاله حاضر را مطالعه کنید.تا به حال برای تان پیش آمده است که محصول جدیدی را برای مراقبت از پوست تان امتحان کنید که اصلا فایده ای نداشته باشد یا حتی پوست شما را بدتر کند؟ اگر پاسخ تان مثبت است باید بدانید این اتفاق می تواند به این علت رخ داده باشد که محصول مورد استفاده شما مناسب نوع پوست تان نیست.

احتمالا شما هم شنیده اید که برای زیبایی و مراقبت از پوست باید از محصولاتی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگارند. به خاطر داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست صورت، نسخه ای جادویی و واحد برای همه افراد نیستند (که اگر چنین بود کار خیلی آسان تر می شد).بنابرین مهم است که بدانید چه نوع پوستی دارید تا بیشترین استفاده را از برنامه مراقبت از پوست خود ببرید.

چرا لازم است با انواع پوست آشنا شوید؟

برای داشتن مؤثرترین برنامه مراقبت از پوست، اطلاع از نوع پوست تان اهمیت شایانی دارد. امروزه تنوع بالایی در محصولات مراقبت پوست وجود دارد که تنها در صورتی برای شما کارایی دارند که از محصول مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

اگر نوع پوست خود را اشتباه تشخیص دهید و از محصول نامناسبی استفاده کنید، وضعیت پوست شما بدتر خواهد شد که ممکن است منجر به ایجاد سوزش، چربی اضافی و جوش روی پوست تان شده یا باعث خشکی پوست و در نهایت بروز چین وچروک روی پوست تان شود.

روش تشخیصی با پوست خالص

اول صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید . هیچ مرطوب کننده ، کرم ، سرم و یا محصول دیگری به پوست خود نزنید . بعد از 30 دقیقه ، گونه ها ، چانه ، بینی و پیشانی خود را چک کنید . باید ببینید که در کدام قسمت احساس خشکی دارید.اگر هنگام لبخند زدن ، پوست شما حالت جمع شدگی و سفتی پیدا کرده ، احتمالا پوست خشکی دارید اما اگر دیدید که روی بینی و یا پیشانی شما برق می زند ، احتمالا پوست نرمال یا ترکیبی دارید.اگر پیشانی ، بینی و گونه های شما براق بود، احتمالا پوست چربی دارید . اگر پوست حساسی داشته باشید ، با این کار با حساسیت و قرمزی بعد از استفاده از یک پاک کننده معمولی روبرو خواهید شد.

روش تشخیصی با پد یا دستمال کاغذی

این روش در تشخیص پوست چرب از خشک بسیار سریع تر است . یک پد خشک یا دستمال کاغذی را روی نواحی صورت خود بکشید و سپس پد را زیر نور بگیرید تا ببینید که چه مقدار چربی روی آن جمع شده است.اگر هیچ چربی روی آن نبود ، احتمالا پوست خشکی دارید اما مثلا اگر فقط روی بینی و پیشانی شما چرب بود ، احتمالا پوست شما ترکیبی است اما اگر پد را به هرجا که زدید، چرب شد، پس قطعا پوستتان چرب است.

سایر روش های دیگر برای تشخیص جنس پوست

1. همیشه به ظاهر پوست خود دقت کنید :

پوست های خشک معمولا کمی خشن تر هستند . روی آن ها سفیدک های زیادی حاصل از خشکی مخصوصا در اطراف دهان و چشم دیده می شود . بینی آن ها نیز همیشه خشک است . پوست های چرب نیز همیشه برق می زنند.

2. به سایز منافذ صورت خود نگاه کنید :

اگر پوست نرمالی داشته باشید ، منافذ پوست شما مشخص است اما بزرگ نیست اما اگر منافذ بزرگ باشند ، یعنی پوست چرب است . اگر منافذ مشخص نیستند، پس یعنی پوست خشکی دارید.

3. پوستتان را نیشگون بگیرید :

البته این نیشگون باید بسیار کوچک و آرام باشد . اگر به سرعت بعد از آن پوستتان چروک شد ، یعنی پوست خشک یا ترکیبی دارید اما اگر پوست چربی داشته باشید، اتفاق خاصی روی پوستتان نمی افتد و هرگونه خط یا چروک به سرعت برطرف می گردد.

پوست های حساس

پوست های حساس ممکن است، ویژگی های پوست های خشک، چرب یا مختلط را نشان دهند اما قرمز و ملتهب هم باشند. این نوع پوست معمولا بسیار خشک است و فرد احساس می کند که پوستش جمع شده است. بخشی از قسمت های پوست ممکن است پوسته پوسته شود و حتی جوش بزند. پوست حساس از هر نوع پوست دیگر بسیار دردسرساز و آسیب پذیرتر است و به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. اگر پوست تان حساس است، وقتی زیر نور خورشید قرار یا در معرض باد گرم یا سرد قرار بگیرید، پوست تان به سرعت ملتهب و قرمز می شود.

علت ابتلا به پوست حساس

دلایل متفاوتی در حساس شدن پوست، وجود دارد. ژنتیک، نوسانات هورمونی، آب وهوای گرم و سرد، هوای خشک و البته آب دارای ترکیبات معدنی، روی پوست اثر منفی گذاشته و آن را حساس می کند. همچنین محصولات آرایشی، لوسیون ها، صابون و مواد شوینده هم که حاوی مواد معطر و مواد شیمیایی سخت هستند، حساسیت پوست را افزایش می دهند.

روش تشخیص پوست حساس

اگر پوست تان با کوچکترین چیزی تحریک و ملتهب می شود یا خشک شده و به خارش می افتد و بیشتر مواقع قرمز است، پس پوست شما حساس است. پوست حساس ممکن است به محصولات آرایشی یا حتی مراقبتی، واکنش نشان بدهد یا حتی در مواجهه با حرارت و گرما، سرخ شود. افراد دارای پوست حساس، به سرعت دچار آفتاب سوختگی یا ابتلا به بیماری های اگزما و … می شوند.

مشکلات احتمالی پوست

معمولا ۲ مشکل عمده وجود دارد که پوست شما ممکن است به آنها دچار شود:

  1. حساسیت: اگر پوست شما حساس باشد، به سرعت به محصولات پوستی معمولی واکنش نشان می دهد. به این معنی که پس از استفاده، پوست شما قرمز، دارای خارش یا جوش می شود.
  2. مستعد جوش: حتی اگر نوجوان نباشید، پوست شما ممکن است جوش بزند. اگر پوستی مستعد جوش دارید و مدام با این مشکل مواجه می شوید، از محصولات بهداشتی برطرف کننده ی جوش استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (73 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!