نوع موهای خود را چگونه تشخیص دهیم؟

  چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نوع موهای خود را چگونه تشخیص دهیم؟
اگر شما تصمیم دارید یک برنامه درست برای مراقبت از موهای خود بریزید و نمیدانید از کجا شروع کنید؛ بهتر است به شما بگویم اولین قدم، تشخیص نوع مو هایتان است. اینکه از چه شامپو ، روغن ، آبرسان و به طور کلی از چه محصولات مراقبتی باید استفاده کنید همه بستگی به نوع موهایتان دارد

اگر شما تصمیم دارید یک برنامه درست برای مراقبت از موهای خود بریزید و نمیدانید از کجا شروع کنید؛ بهتر است به شما بگویم اولین قدم، تشخیص نوع مو هایتان است. اینکه از چه شامپو ، روغن ، آبرسان و به طور کلی از چه محصولات مراقبتی باید استفاده کنید همه بستگی به نوع موهایتان دارد

روش های تشخیص جنس موها

جهت شناخت جنس موهای خود، از یکی از روش های زیر استفاده کنید.

روش اول:

  1. به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو بشویید.
  2. بعد از حمام تنها کافی است موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. در این مرحله از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر اجتناب کنید.
  3. بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوریکه فرق سر دیده شود.
  4. با نوک انگشت بر روی پوست سر بکشید.
  5. اگر نوک انگشت کاملاً چرب و براق شده باشد، در این صورت پوست سر شما چرب است و اگر هیچ اثری از چربی روی انگشت نباشد و زبری در زیر انگشت حس شود، مو و پوست سر شما خشک است. اگر موها نرمال و طبیعی باشند علاوه بر اینکه روی انگشت اثر زیادی از چربی دیده نمی شود، در هنگام ماساژ پوست سر نیز چیزی حس نمی کنید. در این حالت موها نرمال و طبیعی هستند.

روش دوم

  1. به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو بشویید.
  2. بعد از حمام تنها کافی است موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. در این مرحله از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر اجتناب کنید.
  3. بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوری که فرق سر دیده شود.
  4. قطعه ای کاغذ خشک کن (جوهر خشک کن) را به اندازه 2 در 2 سانتی متر بریده و در روی پوست سر قرار داده و با نوک انگشت به آن فشار وارد می کنیم.
  5. پس از یک دقیقه کاغذ را برداشته و آن را دقیقا بررسی می نماییم.
  6. اگر در هر دو طرف کاغذ، لکه چربی دیده شود، پوست سر چرب است. اگر هیچ گونه اثری از چربی بر روی کاغذ وجود نداشته باشد، پوست سر خشک است و اگر فقط یک طرف کاغذ چربی را نشان دهد، جنس مو نرمال و طبیعی است.

برای انتخاب شامپو و دیگر محصولات مراقبتی مناسب، باید ابتدا نوع موها و پوست سر خود را تشخیص دهید. استفاده از شامپوهای نامناسب، ممکن است باعث تشدید خشکی یا چربی موها شود. راه های ساده ای برای تشخیص نوع موها وجود دارد. یک راه مناسب استفاده از اسپری آب است. هنگامی که موها کاملاً خشک هستند، مقداری آب روی آن ها اسپری کنید. در صورتی که آب به سرعت جذب شد، یعنی خلل و فرج موجود روی تارهای مو زیاد است و این امر از خشکی موها سرچشمه می گیرد. در این حالت باید از شامپوهای مخصوص موهای خشک یا نرمال استفاده کنید که حاوی مواد مرطوب کننده هستند، چراکه موهای شما به رطوبت اضافی نیاز دارد. اگر بعد از اسپری قطره های آب روی موها سر می خورند، یعنی موها به اندازه ی کافی چربی دارند و استفاده از شامپوی مناسب موهای نرمال تا چرب پیشنهاد می شود.

برای تشخیص دقیق تر، دو روز پس از شستن موها، پوست سر را بررسی کنید. موها را کنار بزنید و به پوست سر نگاه کنید. در حالت عادی باید اثری از شوره، قرمزی و جوش دیده نشود. می توانید یک تکه کاغذ نازک مومی روی پوست سر قرار دهید و تا دو دقیقه نگه دارید. اگر روی کاغذ و در محل قرار گرفتن انگشت، چربی مشاهده نکردید، پوست سر شما خشک است، اگر مقدار کمی چربی در محل تماس انگشت با کاغذ دیده شد، پوست سر نرمال است و اگر چربی زیادی روی کاغذ باقی ماند، پوست سر چرب است. در صورتی که پوست سر چرب و انتهای موها خشک باشد، نوع موها مختلط است.

با استفاده از سیستم LOIS نوع موهای خود را معین کنید

سیستم LOIS در واقع سیستمی است که می توانید با کمک آن به جنس و ضخامت موهای خود پی ببرید. در این روش موهای شما با حروف انگلیسی L (دارای خمیدگی)، O (مجعد)، L (صاف) و S (مواج) مقایسه می شود. برای استفاده از این روش برای تعیین نوع موی خود ابتدا یم رشته مو از سر خود جدا نموده و آن را با یک دست بگیرید. سپس موی خود را با حروف انگلیسی که در بالا به آن ها اشاره شد مقایسه کنید.

  • L: موهی شما شبیه یک L است، یعنی شاهد زاویه ای بر روی موی خود هستید و به عبارتی مو از وسط تا شده است. تقریباً این نوع موها حالت زیگزاگی دارند.
  • O: موی شما در این حالت به شک O است و یا حتی ممکن است از چندیدن O تشکیل شده باشد.
  • I: ممکن است موی شما صاف باشد که در این حالت شبیه I خواهد بود.
  • S: موی شما در این وضعیت موج دار و مجعد بوده و شبیه یک S خواهد بود.

ترکیبی: ممکن است موی شما ترکیبی از دو یا چند مورد بالا باشد. برای اینکه ببینید موی شما از کدام نوع است، بهتر است آن را با این 4 حرف انگلیسی مقایسه نمایید، احتمالاً موی شما به یکی از این حروف شبیه تر است. پس همان را به عنوان نوع موی خود در نظر بگیرید.

چگونه موهای سر خود را تقویت کنیم:

برای داشتن موهایی زیبا و پرپشت و خوش حالت و جوان به توصیه هایی که در ذیل آمده توجه کرده و به آنها عمل کنید:

  1. هرشب قبل از اینکه به رختخواب بروید موهای سر خود را با برس یا شانه(که بهتر است چرب باشد) 40تا60 بار شانه بزنید تا خون زیر پوست سر جریان پیدا کند و پیاز مو تقویت شود.
  2. هفته ای 1 بار یا دوهفته 1بار موهای سر خود را با روغن زیتون یا بادام و یا روغن لادن چرب کنید و با سر انگشتان دست خوب پوست سر را ماساژ دهید بعد نایلونی روی سرگذاشته و با روسری سر خود را ببندید تا روی سر گرم شود .پس از حداقل یک ساعت می توانید حمام کنید (به طور کلی روش تقویت کردن مو و ویتامینه کردن موی سر به این طریق می باشد).
  3. استفاده از صابون های قلیایی را به شما توصیه می کنیم.
  4. مالیدن زرده تخم مرغ مخلوط با نخود خام و دم کرده بابونه تقویت کننده بسیار مفیدی برای موی سر شما می باشد.
  5. دنبلان گاو یا گوسفند را چرخ کنید و آب دم کرده بابونه مخلوط کرده به پوست سر و موهای خود بمالید و با سر انگشتان دست پوست سر را ماشاژ دهید .این تقویت کننده هم مانند تقویت کننده های دیگر حداقل 1ساعت باید روی سر شما بماند.
  6. سعی کنید موی سر خود را به هفته ای یک یا دوبار شستشو عادت دهید زیرا هر چه بیشتر سرخود را بشویید غدد چربی زیر پوست بیشتر تحریک شده و موهای شما زودتر چرب و کثیف می شود و نیاز به شستشو پیدا می کند در نتیجه موها زودتر می ریزد.
  7. مالیدن کره یا روغن جامد حیوانی به پوست سر توام با ماساژ دادن پوست سر به وسیله انگشتان دست به عنوان تقویت کننده بسیار نافع است.
  8. سرکه سیب مخلوط با آب ولرم ،آب دلم کرده بابونه ،ماست رقیق شده در آب دم کرده گل ختمی و تخم پیاز توام با 5دقیقه ماساژدادن با دست ،موهای سر را تقویت کرده شفاف و خوش حالت می کند.
  9. پودر برگ درخت انبه و انجیر را با آب دم کرده بابونه مخلوط کرده به صورت ویتامینه به سر بمالید بسیار نافع است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (517 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (101 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!