ساعدنیوز
ساعدنیوز

انواع مو بر چند قسم است؟

  چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع مو بر چند قسم است؟
اگر چربی پوست سر زیاد باشد می گوییم پوست سر چرب است و چنانچه غدد چربی در کار خود کم‌کاری کنند می گوییم پوست سر خشک است و اگر غده ها فعالیت طبیعی داشته باشند و چربی به موقع و به مقدار کافی بر روی موها تراوش گردد، می گوییم پوست سر معمولی و موها طبیعی و نرمال هستند و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد.

اگر چربی پوست سر زیاد باشد می گوییم پوست سر چرب است و چنانچه غدد چربی در کار خود کم کاری کنند می گوییم پوست سر خشک است و اگر غده ها فعالیت طبیعی داشته باشند و چربی به موقع و به مقدار کافی بر روی موها تراوش گردد، می گوییم پوست سر معمولی و موها طبیعی و نرمال هستند و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد.

موهای چرب:

چربی موها از غده های چربی داخل پوست که به فولیکول های مو متصل هستند ناشی می شود. چربی بیش از حد موها می تواند به دلیل پرکار بودن غدد چربی یا بیماری های غدد درون ریز مثل تخمدان پلی کیستیک و یا پرکاری غده فوق کلیه باشد که موجب افزایش تولید هورمون های مردانه می شود. در موهای چرب تراوش چربی به قدری زیاد است که موها قادر به جذب چربی ها نیستند و به علت چربی زیاد دسته دسته بهم می چسبند، گرد وغبار و آلودگی های موجود در هوا را جذب می کنند و ظاهر مات و کدری به خود می گیرند.
اصولا چربی موی سر در فصول گرما و یا مناطق گرمسیر زیادتر است. با زیاد شدن چربی در ریشه مو تغذیه مو دچار مشکل شده و به مرور زمان موجب ریزش مو می شود. همچنین موها به دلیل چربی حالت نمی گیرند و حجم موها کمتر دیده می شود.
عواملی چون ژنتیک، استرس، اختلالات عصبی و فشارهای هیجانی می تواند موجب پرکاری غدد چربی شود.

با این روش ها میزان چرب بودن موهای خود را مشخص کنید:

1. موهای خود را بشویید

با استفاده از یک شامپوی معمولی و نرم کننده موهای خود را مانند همیشه بشویید. بعد از شستن موها سعی کنید از فعالیت هایی که موجب تعریق می شوند اجتناب کنید.

2. اجازه دهید موهایتان در معرض هوا خشک شوند

خشک کردن موها با سشوار می تواند در نتیجۀ آزمایش ما اثر گذار باشد، پس بهتر است موهایتان را با حوله خشک کنید. همچنین نباید پس از شستن و آبکشی موها چیزی به موهای خود بزنید.

3. پس از شستن موها و قبل از آزمایش یک شب صبر کنید

اجازه دهید پس از حمام کردن و شستشوی موها، بین 8 تا 12 ساعت موهایتان در همین حالت باقی بمانند. یعنی نه در این ساعات چیزی به موهایتان بزنید و نه دوباره آن ها را بشویید تا موهایتان به صورت طبیعی چرب شوند.
4. میزان چرب بودن موهایتان را بررسی کنید

صبح و پس از برخواستن از خواب، یک دستمال کاغذی بردارید و آن را بر روی موهای جلوی سر خود فشار دهید. دستمال را تنها فشار داده و از کشیدن آن بر روی موهای خود خوددرای کنید. سپس همین کار را بر روی موهای پشت سر خود نیز انجام دهید.

موی چرب: اگر متوجه شدید دستمال کاملاً چرب شده، بدانید موی چربی دارید.
موی نسبتاً چرب: اگر تنها ردی از چربی بر روی دستمال مشاهده کردید، پس موهایتان نسبتاً چرب است.
موی خشک: اگر با وجود گذاشتن دستمال، متوجه چربی بر روی آن نشدید، احتمالاً موهای خشکی دارید.

البته گاهی اوقات برخی قسمت های سر چرب و برخی خشک هستند که در این مواقع می گوییم موهایتان ترکیبی از موهای خشک و چرب است.

موهای خشک:

مصرف مواد قلیایی و یا الکل خالص از اساسی ترین دلایل خشکی موی سر است. هر چقدر موها خشک تر باشند، شکننده تر می شوند و با شانه کردن معمولی و یا شستشوی ساده نیز می ریزند. احتمال بروز موخوره و شوره در سر افرادی که دارای پوست و موی خشکی هستند نیز زیاد است. موی خشک ظاهر درخشان و خوش حالتی ندارد و در اغلب موارد حالت وز دارد.
در این گروه از افراد چربی طبیعی پوست سر به موها نرسیده و موها از درخشندگی معمولی محروم شده و به دلیل خشکی بی از حد و شکنندگی بالا به راحتی خرد شده یا می ریزند و به مرور زمان موجب ایجاد طاسی سر می شود.

عواملی که باعث بروز خشکی مو می شوند عبارتند از:

  • عدم مراقبت صحیح و کافی از موها
  • تعداد دفعات کم شانه زدن موها
  • شستشوی زیاد موها مخصوصا با اب داغ
  • آسیب های ناشی از محیط و عوامل خارجی ( نور خورشید، کلر داخل استخرهای شنا، آلودگی هوا، ذرات گردوغبار)
  • مصرف بیش از حد وغیر صحیح وسایل آرایشی که در آنها از حرارت استفاده می شود (سشوار، بابلیس و …)
  • مصرف بیش از حد و غیر صحیح محصولات بی رنگ کننده، فر کننده، صاف کننده یا رنگ موها
  • مواد تشکیل دهنده بعضی از فرآورده ها از قبیل ژل، اسپری های مو، شامپو و یا حالت دهنده های مو

موهای طبیعی یا معمولی

در موهای سالم به علت میزان متعادل تراوش چربی، موها چربی را به خود جذب کرده و زیباتر جلوه می کنند. پوست سر این گروه از افراد هیچ گونه قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن ندارد و موها هنگام لمس نرم و انعطاف پذیرند. موهای معمولی در اغلب اوقات براق و درخشنده بوده و حالت مات و کدر ندارد.
حفظ این حالت نرمال و فعالیت موزون غدد چربی موها اصولا بستگی به رعایت بهداشت روزانه و رژیم غذایی فرد دارد.

موی مختلط

در این گروه از افراد قسمتی از موها که در نزدیکی پوست سر قرار دارند چرب هستند اما در انتهای ساقه های مو خشکی و موخوره دیده می شود. این حالت مو بیشتر در خانم هایی که دارای موهای بلند هستند دیده می شود. نگهداری و مراقبت از این جنس مو نسبت به گروه های دیگر سخت تر است چرا که چربی زیاد در پوست سر را باید با شست وشوی زیاد کنترل کنیم و از طرف دیگر این شست و شو ممکن است اوضاع قسمت های انتهایی موها را بدتر از قبل کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید به گونه ای کف سر را بشوییم که قسمت های انتهایی مو زیاد شسته نشوند و شامپو مدت زیادی روی آن ها باقی نماند. هم چنین باید برای قسمت های خشک مو از نرم کننده های مخصوص استفاده کنیم.

روش صحیح شستن موها

بسته به میزان بلندی یا کوتاهی مو، میزان شامپوی مورد نیاز متفاوت خواهد بود. اگر بلندی موها تا پایین چانه و روی شانه است، به اندازه ی دایره ای با قطر 2.5 سانت شامپو کافی خواهد بود. اگر موها کوتاه تر از این باشد، دایره ای به قطر 1.5 سانت و اگر بلندتر باشد، به انداز ی دایره ای به قطر 4.5 سانت شامپو کافی است. ابتدا موها را کاملاً مرطوب کنید. زیر دوش قرار بگیرید و انگشتان را وارد موها کنید تا آب روی پوست سر جاری شود. شامپو را روی کف دست بریزید و دست ها را به هم بمالید. سپس با استفاده از هر دو دست، شامپو را روی کف سر پخش کنید. با حرکت انگشتان می توانید از انتشار یکدست شامپو روی پوست سر مطمئن شوید. بهتر است عمل شستن و آب کشی هر کدام حدود دو دقیقه ادامه داشته باشند. هنگام آب کشی دقت کنید که اثری از شامپو روی پوست سر باقی نماند، چراکه ممکن است موجب ایجاد التهاب شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (278 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (68 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (43 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چهره دلنشین و معصومانه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در کودکی/ زیبایی ذاتی و خیره کننده سوپراستار ایرانی+عکس خلاقیت جذاب و تحسین برانگیز شهرداری شیراز در نصب المان زیبا و فاخر/ اصیل و ایرانی پسند+عکس گوشه‌ای از خانه شیک و امروزی پیمان معادی با دکوراسیون لوکس و منحصر به فرد/ ساده ولی زیبا و خاص+عکس دلتنگی شدید فرزاد حسنی برای مادرش و گلباران کردن خانه ابدی مادر ساداتش+عکس/ روحش شاد چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس