انواع مو بر چند قسم است؟

  چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع مو بر چند قسم است؟
اگر چربی پوست سر زیاد باشد می گوییم پوست سر چرب است و چنانچه غدد چربی در کار خود کم‌کاری کنند می گوییم پوست سر خشک است و اگر غده ها فعالیت طبیعی داشته باشند و چربی به موقع و به مقدار کافی بر روی موها تراوش گردد، می گوییم پوست سر معمولی و موها طبیعی و نرمال هستند و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد.

اگر چربی پوست سر زیاد باشد می گوییم پوست سر چرب است و چنانچه غدد چربی در کار خود کم کاری کنند می گوییم پوست سر خشک است و اگر غده ها فعالیت طبیعی داشته باشند و چربی به موقع و به مقدار کافی بر روی موها تراوش گردد، می گوییم پوست سر معمولی و موها طبیعی و نرمال هستند و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد.

موهای چرب:

چربی موها از غده های چربی داخل پوست که به فولیکول های مو متصل هستند ناشی می شود. چربی بیش از حد موها می تواند به دلیل پرکار بودن غدد چربی یا بیماری های غدد درون ریز مثل تخمدان پلی کیستیک و یا پرکاری غده فوق کلیه باشد که موجب افزایش تولید هورمون های مردانه می شود. در موهای چرب تراوش چربی به قدری زیاد است که موها قادر به جذب چربی ها نیستند و به علت چربی زیاد دسته دسته بهم می چسبند، گرد وغبار و آلودگی های موجود در هوا را جذب می کنند و ظاهر مات و کدری به خود می گیرند.
اصولا چربی موی سر در فصول گرما و یا مناطق گرمسیر زیادتر است. با زیاد شدن چربی در ریشه مو تغذیه مو دچار مشکل شده و به مرور زمان موجب ریزش مو می شود. همچنین موها به دلیل چربی حالت نمی گیرند و حجم موها کمتر دیده می شود.
عواملی چون ژنتیک، استرس، اختلالات عصبی و فشارهای هیجانی می تواند موجب پرکاری غدد چربی شود.

با این روش ها میزان چرب بودن موهای خود را مشخص کنید:

1. موهای خود را بشویید

با استفاده از یک شامپوی معمولی و نرم کننده موهای خود را مانند همیشه بشویید. بعد از شستن موها سعی کنید از فعالیت هایی که موجب تعریق می شوند اجتناب کنید.

2. اجازه دهید موهایتان در معرض هوا خشک شوند

خشک کردن موها با سشوار می تواند در نتیجۀ آزمایش ما اثر گذار باشد، پس بهتر است موهایتان را با حوله خشک کنید. همچنین نباید پس از شستن و آبکشی موها چیزی به موهای خود بزنید.

3. پس از شستن موها و قبل از آزمایش یک شب صبر کنید

اجازه دهید پس از حمام کردن و شستشوی موها، بین 8 تا 12 ساعت موهایتان در همین حالت باقی بمانند. یعنی نه در این ساعات چیزی به موهایتان بزنید و نه دوباره آن ها را بشویید تا موهایتان به صورت طبیعی چرب شوند.
4. میزان چرب بودن موهایتان را بررسی کنید

صبح و پس از برخواستن از خواب، یک دستمال کاغذی بردارید و آن را بر روی موهای جلوی سر خود فشار دهید. دستمال را تنها فشار داده و از کشیدن آن بر روی موهای خود خوددرای کنید. سپس همین کار را بر روی موهای پشت سر خود نیز انجام دهید.

موی چرب: اگر متوجه شدید دستمال کاملاً چرب شده، بدانید موی چربی دارید.
موی نسبتاً چرب: اگر تنها ردی از چربی بر روی دستمال مشاهده کردید، پس موهایتان نسبتاً چرب است.
موی خشک: اگر با وجود گذاشتن دستمال، متوجه چربی بر روی آن نشدید، احتمالاً موهای خشکی دارید.

البته گاهی اوقات برخی قسمت های سر چرب و برخی خشک هستند که در این مواقع می گوییم موهایتان ترکیبی از موهای خشک و چرب است.

موهای خشک:

مصرف مواد قلیایی و یا الکل خالص از اساسی ترین دلایل خشکی موی سر است. هر چقدر موها خشک تر باشند، شکننده تر می شوند و با شانه کردن معمولی و یا شستشوی ساده نیز می ریزند. احتمال بروز موخوره و شوره در سر افرادی که دارای پوست و موی خشکی هستند نیز زیاد است. موی خشک ظاهر درخشان و خوش حالتی ندارد و در اغلب موارد حالت وز دارد.
در این گروه از افراد چربی طبیعی پوست سر به موها نرسیده و موها از درخشندگی معمولی محروم شده و به دلیل خشکی بی از حد و شکنندگی بالا به راحتی خرد شده یا می ریزند و به مرور زمان موجب ایجاد طاسی سر می شود.

عواملی که باعث بروز خشکی مو می شوند عبارتند از:

  • عدم مراقبت صحیح و کافی از موها
  • تعداد دفعات کم شانه زدن موها
  • شستشوی زیاد موها مخصوصا با اب داغ
  • آسیب های ناشی از محیط و عوامل خارجی ( نور خورشید، کلر داخل استخرهای شنا، آلودگی هوا، ذرات گردوغبار)
  • مصرف بیش از حد وغیر صحیح وسایل آرایشی که در آنها از حرارت استفاده می شود (سشوار، بابلیس و …)
  • مصرف بیش از حد و غیر صحیح محصولات بی رنگ کننده، فر کننده، صاف کننده یا رنگ موها
  • مواد تشکیل دهنده بعضی از فرآورده ها از قبیل ژل، اسپری های مو، شامپو و یا حالت دهنده های مو

موهای طبیعی یا معمولی

در موهای سالم به علت میزان متعادل تراوش چربی، موها چربی را به خود جذب کرده و زیباتر جلوه می کنند. پوست سر این گروه از افراد هیچ گونه قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن ندارد و موها هنگام لمس نرم و انعطاف پذیرند. موهای معمولی در اغلب اوقات براق و درخشنده بوده و حالت مات و کدر ندارد.
حفظ این حالت نرمال و فعالیت موزون غدد چربی موها اصولا بستگی به رعایت بهداشت روزانه و رژیم غذایی فرد دارد.

موی مختلط

در این گروه از افراد قسمتی از موها که در نزدیکی پوست سر قرار دارند چرب هستند اما در انتهای ساقه های مو خشکی و موخوره دیده می شود. این حالت مو بیشتر در خانم هایی که دارای موهای بلند هستند دیده می شود. نگهداری و مراقبت از این جنس مو نسبت به گروه های دیگر سخت تر است چرا که چربی زیاد در پوست سر را باید با شست وشوی زیاد کنترل کنیم و از طرف دیگر این شست و شو ممکن است اوضاع قسمت های انتهایی موها را بدتر از قبل کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید به گونه ای کف سر را بشوییم که قسمت های انتهایی مو زیاد شسته نشوند و شامپو مدت زیادی روی آن ها باقی نماند. هم چنین باید برای قسمت های خشک مو از نرم کننده های مخصوص استفاده کنیم.

روش صحیح شستن موها

بسته به میزان بلندی یا کوتاهی مو، میزان شامپوی مورد نیاز متفاوت خواهد بود. اگر بلندی موها تا پایین چانه و روی شانه است، به اندازه ی دایره ای با قطر 2.5 سانت شامپو کافی خواهد بود. اگر موها کوتاه تر از این باشد، دایره ای به قطر 1.5 سانت و اگر بلندتر باشد، به انداز ی دایره ای به قطر 4.5 سانت شامپو کافی است. ابتدا موها را کاملاً مرطوب کنید. زیر دوش قرار بگیرید و انگشتان را وارد موها کنید تا آب روی پوست سر جاری شود. شامپو را روی کف دست بریزید و دست ها را به هم بمالید. سپس با استفاده از هر دو دست، شامپو را روی کف سر پخش کنید. با حرکت انگشتان می توانید از انتشار یکدست شامپو روی پوست سر مطمئن شوید. بهتر است عمل شستن و آب کشی هر کدام حدود دو دقیقه ادامه داشته باشند. هنگام آب کشی دقت کنید که اثری از شامپو روی پوست سر باقی نماند، چراکه ممکن است موجب ایجاد التهاب شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (548 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (245 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (231 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (223 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (187 نظر) سفره غذای ساده و دورهمی صمیمی رهبر معظم انقلاب با فرماندهان ارشد سپاه+عکس/ آقا هم مثل همه روی زمین غذا می خورد (182 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (180 نظر) نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس (174 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (168 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (147 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (146 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (117 نظر) علی دایی: همسرم بهترین مشاورم هست؛ ویلای به شکل توپ در کلاردشت ندارم؛ میلیون‌ها علی دایی هم برای مردم کم است+عکس (117 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (94 نظر) فوتبالیست ملی‌پوشی که صاحب 7 هزار راس گوسفند است؛ استخدام 10 چوپان برای نگهداری از گوسفندان (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سوژه مشترک عجیب تتوهای اراذل و اوباش تهران + تصاویر
پشت پرده نفوذ در مرکز ارسال پیام پیجرها/در ایران از پیجر استفاده نمی‌شود
خبر مهم برای متقاضیان وام ازدواج و فرندآوری | کدام بانک ها برای پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری شارژ شدند؟
پایان شرارت‌های 11 مرد خشن در پایتخت
فیلم سینمایی کارآموز، جنجال رسانه‌ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
فرانسه رکورددار خشونت جنسی علیه زنان
(عکس) رونمایی مینا مختاری، همسر خاص‌پسند بهرام رادان، از چیدمان بخصوص قفسه‌ی ظروف شیک و مدرن خانه‌اش/ آخه اینهمه زیبایی یه جا!😍
(عکس) استایل مجلسی و پوشیده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ چه لباس شیک و خوشرنگی!👌
حکم پرونده افسانه بایگان اعلام شد / تولید و توزیع داده مبتذل رخ نداده
(ویدیو) بمب خنده سکانس رفیق خوری سام درخشانی در سریال خوب بد جلف / سس زده رو پژمان جمشیدی میخاد بخوره میگه ععع هنوز نمردی😂
(ویدئو) شیطنت دیدنیه رضا ناجی در برنامه شب آهنگی 😂
(ویدئو) تا حالا دریف گربه هارو دیده بودین؟! یعنی دریفت کشی های قبل اینا سوءتفاهم بود🤣
(ویدئو) شکست عضله داران و بدنسازان حرفه ای خارجی در برابر این پهلوان ایرانی!
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ شاید باورتون نشه ولی فقط 2 درصد مردم زیر 10 ثانیه سایه این عکس رو درست انتخاب میکنن
(تصاویر) زیباترین سبک آرایش قبیله‌ی آفریقایی با عناصر طبیعت/ فقط ببینین چه لباس مجلسی‌هایی از برگ و گل طبیعت واسه خودشون تهیه کردن!
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس