نقاط ضعف و قوت خودروهای گازسوز

  دوشنبه، 27 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نقاط ضعف و قوت خودروهای گازسوز
خودروهای دوگانه به علت آنکه باید با دو سوخت گاز فشرده و بنزین کار کنند، به مرور زمان دچار معایبی در احتراق موتور و تولید توان شده و در موقع سوئیچ کردن و عوض کردن وضعیت سوخت به وسیله کلید هوشمند؛ دچار ریپ زدن های بیش از اندازه و در اصطلاح خفگی موتور می‌شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دولت ها به همراه سازندگان خودرو و مصرف کنند گان نهایی، به دنبال راههایی برای بهینه سازی مصرف سوخت از روش های متفاوت همچون کاهش تقاضای حمل و نقل، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود عملکرد خودروها و موتور ها، استفاده از سوخت های جایگزین و ... بوده اند. با توجه با وجود بزرگترین ذخایر گازی جهان در ایران و عدم امکان صادرات کافی آن با هدف ارز آوری، جایگزینی سوخت گاز طبیعی با بنزین و گازوئیل می توان امکان صادرات بنزین صرفه جویی شده به کشورهای همسایه را فراهم آورد.

از سوی دیگر با توجه به معضل آلودگی هوای کلان شهر های کشور، استفاده از سوخت هایی با انتشار آلاینده های کمتر، مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات بسیاری انجام شده است که نشان می دهد، انتشار آلاینده های مضر چون ذرات معلق و هیدرو کربن های فعال نسوخته در خودروهای گاز سوز، به شدت کمتر از خودروهای مشابه بنزینی و دیزلی است.

اما اینکه مزایا و معایب این خودروها چیست مطلبی است که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مزایای خودروهای گازسوز

از مزایای خودروهای گازسوز این است که این خودروها با مصرف گاز می توانند کمک مهمی در بهبود وضعیت آلودگی به خصوص در شهرهای بزرگ و پرترافیک داشته باشند.

البته اگر گاز مصرفی در حالت استاندارد خود باشد این اتفاق خواهد افتاد. چه بسا که استفاده از گازهای CNG نامناسب با درصد آلودگی بالا وضعیتی بدتر از استفاده از بنزین را در این مورد ایفا خواهد کرد!

اما در حالت عادی آن، استفاده از وسایل گازسوز سبب آلودگی کمتر هوا خواهد شد.

گفته می شود که آلایندگی بنزین ۱۸ برابر بیشتر از گاز طبیعی است.

مزیت دیگر آن میزان سوخت مصرفی در اتومبیل های گازسوز است. اتومبیل هایی که با گاز CNG قادر به حرکت هستند می توانند مسافتی را که خودرو با یک باک پر از بنزین طی می کند را با صرف هزینه بسیار کمتری طی کنند.

مخصوصاً در شرایط فعلی که قیمت بنزین زیاد شده است، استقبال مردم از مصرف گاز CNG به سبب قیمت پایین آن و صرفه جویی اقتصادی خیلی بیشتر از قبل شده است.

قابل توجه است که یک متر مکعب گاز CNG از لحاظ سوخت برای سواری با یک لیتر بنزین برابری می کند و در مجموع باید گفت که سوخت CNG در برابر سوخت بنزین ۵ برابر صرفه جویی دارد و از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است.

معایب خودروهایِ گازسوز

فرسایش سر سیلندر خودرو:

از معایب خودروهای گازسوز می توان به فرسایش سرسیلندر در خودرواشاره کرد؛ که بالا بودن بیش از حد دمای احتراق در سوخت با CNG سبب فرسایش شدید در سر سیلندر می شود.

اما برای جلوگیری از این مشکل راه حلی وجود دارد که یکی از آنها این است که ضد یخ هایی با پایه آلی در اتومبیل استفاده شود.

چون در این صورت سرسیلندر سریعتر خنک شده و قسمت قابل توجهی از حرارت ناشی از احتراق، کاهش خواهد یافت.

این یکی از روش های موثر برای جلوگیری از فرسایش سرسیلندر خودروهای گازسوز است.

فرسوده شدن زودهنگام سوپاپ و سیت خودرو

بالا بودن دما و فشار احتراق در موتور و داغ شدن بیش از حد سیلندر و همچنین خشک بودن سوخت CNG از طرف دیگر سبب فرسایش و سایش شدید سوپاپ و سیت خودرو خواهد شد و همین مسئله سبب آسیب رسیدن به موتور نیز می گردد.

اما راه حل هایی هم برای این مشکل وجود دارد.

یکی از آنها استفاده از سیت هایی است که جنس سخت تری دارند و به کمک آن ها سایش سیت کمتر و دیرتر اتفاق خواهد افتاد.

برای حل کردن مسئله ی خشکی در استفاده از CNG در سوپاپ ها هم می توانید از سامانه ی هیدرولیکی محرک سوپاپ ها استفاده کنید.

حجم کم فضا در صندوق عقب خودرو

از معایب دیگر اینگونه خودروها یعنی اتومبیل های گاز سوز این است که صندوق عقب اینگونه اتومبیل ها، به علت وجود مخزن نگهداری از گاز فشرده در صندوق عقب، کم است و میزان فضای قابل دسترسی برای استفاده بسیار محدود و کم تر از مدل های بنزین سوز و تک سوز است.

سوختن واشر سر سیلندر

واشر سرسیلندر واسطی میان سرسیلند و بدنه اصلی سیلندر می باشد.

اما یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک اتومبیل پیش بیاید سوختن واشر سرسیلندر است که با استفاده از گاز CNG این مسئله شدت می یابد.

واشر سرسیلندر در واقع به خاطر موقعیت خاصی که دارد با حرارت زیادی در تماس است و همانطور که می دانید این آب است که در موتور خودرو وظیفه اصلی خنک کردن قطعات موتور را بر عهده دارد.

پس بهترین کار این است که مسیر حرکت آب در سر سیلندر به گونه ای باشد که با آب بیشتر در تماس باشد، تا دمای آن کاهش پیدا کرده و مانع از سوختن واشر سرسیلندر شود.

آسیب پذیر بودن این خودروها در تصادفات

برخی معتقدند که اتومبیل های دوگانه سوز، مانند بمب هایی هستند که در خیابان ها و جاده ها در حال تردداند، چون اگر از قسمت عقب اتومبیل مورد اصابت خودروی دیگر قرار بگیرند، احتمال انفجار در آنها بیشتر است.

افت توان چشمگیری که در اینگونه خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی اتفاق می افتد از معایب دیگراین اتومبیل ها است.

در خودروهای دوگانه سوز سعی شده که همه این آسیب ها لحاظ شده و به حداقل خود برسد.

در هر صورت می توان برای پیشگیری از آسیب های سوخت CNG راه حل هایی را ارائه کرد، از جمله همین استفاده از سیستم مقاوم در برابر حرارت و ضد یخ هایی با پایه آلی و…. که بسیار موثر خواهد بود.

اتومبیل های گازسوز کلا به دو دسته تقسیم می شود:

دسته اول خودروهایی که از ابتدا در کارخانه به صورت دوگانه سوز طراحی و ساخته شده اند و تمام نکات ایمنی در آنها لحاظ شده است و برای استفاده به صورت همزمان از دو سوخت گاز CNG و بنزینی ساخته و طراحی شده اند.

خودروهایی که به این شکل دوگانه سوز شده اند سیستم گازی آنها معمولاً کامپیوتری و هوشمند است و ضرر کمتری را برای موتور به همراه دارند، چون ECU گاز، طبق شرایط، سیستم گاز را تنظیم می کند و کاملا ایمن است.

دسته دوم خودروهایی که در کارخانه و در اصل بر پایه بنزینی طراحی شده اند و بعداً به صورت دوگانه سوز درآمده اند.

یعنی صاحب خودرو خود اقدام به دوگانه سوز کردن آنها نموده و اقدام به نصب مخزن برای تبدیل خودرو به یک اتومبیل دوگانه سوز کرده که این کار می تواند بسیار خطرناک باشد.

خصوصاً اگر در جاهایی این کار انجام شود که به استانداردها توجهی نشده و جزو مراکزی است که بدون داشتن مجوز اقدام به این کار می کنند.

در اینگونه موارد آمارهای منتشر شده، که ۷۰ درصد این موارد جزو خودروهای هستند که دچار انفجار شده اند، مخصوصا در زمان سوخت گیری، و یا در قسمت موتوری دچار آسیب های جدی و جبران ناپذیری با هزینه های گزاف شده اند.

زیرا مالکان، گازسوز کردن اتومبیل خود را در محیط های انجام داده اند که غیر استاندارد بوده و کنترل کیفیت نهایی در آنها صورت نگرفته است.

چرا استهلاک اتومبیل های دوگانه سوز بیشتر است؟

خودروهای دوگانه به علت آنکه باید با دو سوخت گاز فشرده و بنزین کار کنند، به مرور زمان دچار معایبی در احتراق موتور و تولید توان شده و در موقع سوئیچ کردن و عوض کردن وضعیت سوخت به وسیله کلید هوشمند؛ دچار ریپ زدن های بیش از اندازه و در اصطلاح خفگی موتور می شوند.

عدم رسیدگی به موقع و زود هنگام به اینگونه خودروها، باعث آسیب جدی و استهلاک قطعات خواهد شد.

به هر حال توصیه ما به شما این است که اگر می خواهید به سراغ خودروهای بروید که به صورت دوگانه سوز تولید شده اند؛ به سراغ آنهایی بروید که از ابتدا و توسط کارخانه، دوگانه سوز شده اند.

چون فقط در این صورت است که تا حد زیادی خیالتان از سلامت موتور و ایمنی اتومبیل و شیوه دوگانه کردن آن راحت خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (699 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان