نکات کلی در مورد رژیم شوک

  سه شنبه، 07 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نکات کلی در مورد رژیم شوک
رژیم شوک ویژه افرادی است که پس از انجام مراحل و دستورات لاغری بدن آن ها در لاغر و کاهش وزن استپ کرده است و هر چند ماه یکبار لازم است با دستورات ویژه به نام رژیم های شوک به بدن شوک وارد شود تا از حالت ثابت بودن در آید .

روند رژیم های غذایی بسیار زیادی وجود دارند که خیلی از آنها تاثیر گذار نیستند. برخی از این رژیم ها تاثیر موقت دارند و بعضی ها هم برای زمان کوتاهی ساخته شده اند. شماری از آنها نیز ادعا می کنند که با پیروی از آنها هم سریع وزن کم می کنید و هم وزن کاهش داده شده را حفظ خواهید کرد. یکی از رژیم های معروف در این زمینه رژیم شوک است. هدف رژیم شوک این است که به بدن شوکی وارد می کند تا بتوانید فعالانه کالری بسوزانید و چربی ها را آب کنید. رژیم شوک بر اساس برنامه ای منظم از کاهش سرعت سوخت و ساز بدن و وارد شدن بدن به فاز قحطی جلوگیری می کند.

از آنجا که وعده های غذایی در این رژیم بسیار چشمگیر هستند، نظر افرادی که قصد کاهش وزن بالایی دارند را به خود جلب می کند. رژیم غذایی شوک ادعا می کند افرادی که بیشترین اضافه وزن را دارند بیش از ۱۵ کیلو تنها در دو هفته یا ۱۵ روز کم می کنند. در این رژیم از فرد خواسته می شود قدرت اراده خود را برای مدت زمان کوتاهی بکار گیرد تا نتیجه ببیند. در این رژیم، ۵ روز رژیمِ سخت گرفته می شود و ۲ روز طبق روزهای قبل از رژیم غذا خورده می شود. این چرخه یک مرتبه دیگر ادامه پیدا می کند و سپس یک روز دیگر رژیم گرفته می شود تا ۱۵ روز تمام شود. اما آیا این رژیم واقعا موثر است و در ۱۵ روز ۱۵ کیلو از وزن شما را کاهش می دهد؟ افرادی هستند که این رژیم را قبلا امتحان کرده و نتیجه هم گرفته اند اما نمی توان چنین برنامه ای را توصیه کرد. یکی از مهم ترین دلایل آن کمبود مواد مغذی است.

موارد مجاز رژیم

  • در مدت زمان رعایت رژیم شوک حتما باید در طول روز 1 ساعت فعالیت ورزشی هوازی شدید انجام دهید.
  • در هر روز باید حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • هر روز مصرف میوه و سبزی مطابق با دستور غذایی رژیم شوک رعایت شود.
  • از بیسکویت های بدون شکر و خشک استفاده نمایید.

موارد غیر مجاز رژیم

  • در دوران رژیم مصرف نوشیدنی های شیرین، انرژی زا، نوشابه، دلستر و الکلی ممنوع می باشد.
  • مصرف شیرینی، کیک، بستنی، قند و شکر، شکلات و نان های حجیم ممنوع است.
  • مصرف بیشتر از میزان تعیین شده غذاها در دوران رژیم ممنوع است.
  • تغییر دادن وعده های غذایی، ترکیبات غذایی و جابجا کردن وعده های غذایی ممنوع می باشد.

نمونه برنامه غذایی رژیم شوک

برای 5 روز ابتدایی در رژیم باید منوی بیا شده را مصرف کنید البته شما نباید به همین مواردی که در این بخش ذکر شده است اکتفا کنید و حتما بهتر است با پزشک تغذیه و رژیم خودتان مشورت کنید :

صبحانه

دو عدد تخم مرغ آب پز ، قهوه یا چای و یک عدد سیب بهترین و کامل ترین صبحانه هستند.یادتان باشد که تخم مرغ ها را حتما باید با زرده بخورید.اگر کلسترول دارید ، نباید این رژیم را بگیرید.

میان وعده صبح

1 عدد میوه که سرشار از فیبر باشد مانند یک عدد انجیر، گلابی و یا سیب در این میان وعده می توان مصرف کرد.

ناهار

برای 5 روز هفته می توانید از این منوی ناهار میل کنید:۱۰۰ گرم گوشت قرمز یا ماهی کبابی و آب پز ، سالاد فصل بدون مایونز و یک دوم لیوان آب کرفس برای رژیم غذایی در وعده های ناهار مناسب هستند.سالاد فصل یعنی سالادی که در آن همه سبزی های آن فصل پیدا شود. مثلا در فصل تابستان سالاد باید متشکل از خیار ، گوجه ، کاهو ، کلم ، قارچ و ذرت باشد.معمولاً رژیم دارها بعد از مدتی دچار بیماری یبوست می شوند. اما با گرفتن این رژیم که کلی سبزی و میوه جات دارد ، این بیماری به سراغ شما نمی آید.یادتان باشد به جای آب کرفس نمی توانید خود کرفس را بخورید؛ اولا این که اگر بخواهید آن همه کرفس بخورید ، نفخ می کنید!دوماً خود کرفس فیبر دارد و در این رژیم این فیبر محسوب نشده است.وقتی آب کرفس را می گیرید ، در بافت آن شکست انجام می شود و فیبرش را از دست می دهد و این دقیقاً همان چیزی است که برای گرفتن رژیم به آن نیاز دارید.

میان وعده عصر

به اختیار می توانید تنوع ایجاد کنید و از یکی از مواد غذای زیر در روزهای مختلف برای میان وعده عصرانه استفاده کنید:

  1. 2 عدد زردآلو
  2. 8 عدد بادام
  3. 1 فنجان شیر گرم به همراه دارچین برای بالا بردن چربی سوزی و جلوگیری از نفخ
  4. 1 ليوان آب گوجه فرنگي
  5. یک عدد موز کوچکاین نکته را توجه کنید که یکی از آنها را می توانید برای میان وعده عصرانه در نظر بگیرید و همه آنها را نباید در یک میان وعده مصرف کنید. تنوع ایجاد کنید تا تمام مواد مغذی به بدنتان برسد.

شام

برای انتخاب شام در این 5 روز، 3 گزینه در منوی خود دارید که می توانید برای هر وعده شام یکی از آنها را به تنوع انتخاب کنید:سالاد به همراه لیمو ترش متشکل از گوجه، فلفل دلمه ای و جعفری به همراه 100 گرم مرغ یا ماهی کبابی بدون پوست1 پیاله ماست به همراه سالاد متنوع شامل جوانه ها، انواع کلم یا اسفناج به همراه 1 ورق نان سبوس دارنخود یا عدس پخته شده به همراه سالاد شامل گوجه، خیار، فلفل دلمه ای و سبزیجات.

هشدار رژیم شوک

  • اسم اين رژيم، رژيم شوک است و با گرفتن آن روزانه فقط 1000 کالري به بدنتان مي رسد. اين رژيم در دهه 30 و بين هنرپيشه هاي هاليوودي خيلي پرطرفدار بود. نازوب چون در مدت زماني کوتاه، حسابي باربي مي شدند!
  • اين رژيم فقط مخصوص 7 تا 10 روز است. تحت هيچ شرايطي بيشتر از اين نگيريد که خونتان پاي خودتان است!
  • همراه کردن اين رژيم با ورزش الزامي است. اگر حس پياده روي روزانه نداريد، دنبال نتيجه درست و حسابي هم نباشيد.
  • در اين رژيم فقط نوع غذاهايي که بايد بخوريد مشخص شده است. ميزانش دست خودتان است. فقط يادتان باشد که قرار نيست خودتان را گول بزنيد. قرار است لاغر شويد، پس فقط به اندازه اي بخوريد که سير شويد نه بيشتر.
  • يادتان باشد که مواد غذايي اين رژيم را بايد بدون نان بخوريد!

توصيه ها در مورد رژیم شوک

  • هيچ رژيمي بدون فعاليت بدني يا همان ورزش به هيچ دردي نمي خورد. يادتان باشد که پياده روي از نان شب هم واجب تر است. پياده روي هم اصول و روش دارد.
  • کفشتان مناسب باشد، با کفش پاشنه بلند پياده روي نکنيد. همين روزهاست که از شدت کمردرد نتوانيد از جايتان تکان بخوريد!
  • وسيله سنگين نداشته باشيد، اين وسيله سنگين را نه در دستتان بگيريد، نه روي شانه هايتان بيندازيد. تا مي توانيد سبک پياده روي کنيد.
  • پياده روي بايد مستمر باشد، جلوي هر مغازه اي ميخکوب نشويد و دوباره به راهتان ادامه بدهيد! اگر قرار است نيم ساعت پياده روي کنيد، دقيقا تمام اين نيم ساعت را به طور مفيد پياده روي کنيد.
  • با نظم قدم برداريد، اول جوگير نشويد و تند تند قدم برنداريد که آخر پياده روي يک لاک پشت هم بتواند ازتان جلو بزند! از همان اول با يک ريتم خاص قدم برداريد.
  • در سربالايي نرويد، اين تصور غلط که هر چه بيشتر عرق کنيد، زودتر لاغر مي شويد را از ذهنتان پاک کنيد. عرق کردن نشانه سوزاندن چربي نيست، يک فعاليت طبيعي براي دفع گرماي بدن است. يک ليوان که آب بخوريد، دوباره به پله اول برمي گرديد!

ضد توصيه ها در مورد رژیم شوک

  • اين درست که در زمان ابوعلي سينا به چاقي «ام الامراض» مي گفتند. اما اين دليل نمي شود که براي از بين بردن اين ام الامراض، هزار و يک مرض ديگر هم بگيريد! آن هم با اين نسخه هاي نامعقول!
  • قرص هاي ضد اشتها: اين قرص هايي که مثل نقل و نبات مي خوريد تا اشتهايتان کم شود، دمار از روزگار تان در مي آورند. افزايش ضربان قلب، فشار خون، يبوست، کم خوني، تشنگي زياد، اضطراب، گيجي، خشکي دهان و سردرد علائم اين قرص ها هستند. اين قرص ها را حتما بايد يک پزشک يا يک رژيم درمان توصيه کند.
  • بالن معده: اين هم يک راه براي کم کردن اشتهاست. به اين ترتيب که يک کيسه به اندازه تخم مرغ در معده مي گذارند تا فضاي معده را پر کند و اشتها را کم کند. اما اين روش هم براي هر کسي توصيه نمي شود.
  • عمل هاي جراحي: اين عمل ها فقط براي افرادي که اضافه وزنشان از 30 کيلو گذشته باشد و هيچ تواني براي وزن کم کردن نداشته باشند، توصيه مي شود؛ آن هم فقط به دستور پزشک متخصص. سرخود سراغ اين عمل ها نرويد که کمترين عارضه شان عفونت هاي وسيع الطيفي است که خداي نکرده در نهايت حتي مي تواند به مرگ هم منجر شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان