پیشگیری از آسیب‌های پوستی در حین لایه برداری

  جمعه، 19 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
 پیشگیری از آسیب‌های پوستی در حین لایه برداری
لایه برداری پوست به عملی گفته می‌شود که به موجب آن سلول‌های مرده سطح پوست از بین می‌رود. لایه برداری از پوست قرار است وضعیت پوست شما را بهبود بخشد و زیباتر کند اما لازم است بدانید این کار برای همه پوست‌ها نتیجه یکسان ندارد

انواع کرم های لایه بردار صورت و نحوه استفاده از آنها

کرم های لایه بردار پوستی به دو نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • لایه بردارهای مکانیکی
  • لایه بردارهای شیمیایی

هر دو نوع این محصولات، صرف نظر از میزان کاربرد و نحوه سازگاری شان با انواع مشکلات پوستی، دارای جوانب مثبت و منفی مختلفی هستند.

کرم های لایه بردار مکانیکی

لایه بردارهای مکانیکی دارای عناصر ساینده ملایمی هستند که سلول های پوستی مُرده را از سطح پوست جدا می کنند. این نوع از لایه بردارهای پوستی معمولا در قالب اسکراب صورت یا کرم های پاک کننده دارای ذرات ریز و زبر ارائه می شوند. همین که لایه بردار را به آرامی روی سطح صورت و پوست بدن ماساژ بدهید، سلول های پوستی مُرده هم به علت اصطکاک از روی پوست جدا می شوند.

این محصولات به طور خاص برای افراد دارای پوست چرب یا مبتلا به آکنه مناسب هستند. واضح است که لایه بردار های مکانیکی باید سلول های پوستی و زوائدی که منافذ پوستی را مسدود کرده اند از پوست جدا کنند، اما شما نباید این محصولات را بیش از حد روی پوست فشار بدهید، چون در این صورت می توانند باعث التهاب پوستی شوند.
با این حال، استفاده از لایه بردارهای مکانیکی به طور کلی می تواند آسیب زا باشد. در واقع دارید لایه بیرونی پوست را سُنباده می زنید!
در مراقبت از پوست لایه بردارها نقش بسیار کلیدی ایفا می کنند. استفاده صحیح از لایه بردار می تواند بسیاری از مشکلات پوست را برطرف کند. از نام اسید درکنار نام لایه بردارها هراسی نداشته باشید. برخی لایه بردارها رفتار بسیار ملایم تری نسبت به بعضی شوینده ها با پوست دارند.

چه زمانی لایه برداری پوست را انجام دهیم؟

همانطور که گفته شد، پوست در سنین مختلف در مدت زمان مختلفی بازتولید می شود. برای مثال اگر در سی سالگی به سر می برید احتمالا به طور طبیعی پوست شما هر ۳۰ روز یکبار بازتولید می شود. نکته ای که وجود دارد این است که اگر امروز لایه برداری پوست را انجام دادید هیچ فایده ای نخواهد داشت اگر فردا یا حتی یک هفته بعد دوباره لایه برداری کنید چرا که هنوز پوست شما در مرحله تولید است و با لایه برداری زیاد و پشت سر هم، در این روند اختلال ایجاد کرده یا حتی به آن آسیب می زنید. معمولا لایه برداری پوست، بخصوص با مواد شیمیایی یا روش هایی نظیر میکرودرم، هر ماه یکبار مفید خواهد بود. بخصوص اگر پوست شما در حال بازسازی و از بین بردن یک مشکل پوستی است.

نکات مهم

۱. لایه بردار مناسبی بخرید

امروزه لایه بردارهای بسیاری در بازار موجودند و ممکن است نتوانیم تصمیم بگیریم کدام یک از آن ها برای ما بهترند. باید یک لایه بردار مخصوص برای بدن و یک لایه بردار مخصوص برای صورت خود تهیه کنید. می توانید با مراجعه به داروخانه و مشورت با دکتر داروساز لایه بردار مناسبی برای پوست خود تهیه کنید. همچنین در صورت لزوم می توانید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا لایه برداری مناسبی برای پوست شما تجویز کند.

۲. لایه بردار را به روی پوست مرطوب اعمال کنید

قبل از استفاده از لایه بردار خود، پوست خود را مرطوب کنید. این کار باعث می شود مواد تشکیل دهنده لایه بردار برای مدتی به روی پوست شما باقی بماند و در نتیجه پوست صورت و بدن شما فوق العاده نرم و لطیف خواهد شد. من ترجیح می دهم پوستم را در حمام لایه برداری کنم تا پوستم مرطوب باشد و پس از اتمام لایه برداری به راحتی آن را شستشو دهم.

۳. لایه بردار را به صورت دایره ای به روی پوست بمالید

لایه بردار را در حرکات دایره ای شکل به روی منطقه های کوچکی از پوست خود بمالید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ ناحیه ای از پوست را جا نگذاشته اید. به این ترتیب، لایه برداری مانند ماساژ پوست خواهد بود که برای پوست صورت و بدن شما مزایای فوق العاده ای دارد. اعمال لایه بردار را از پوست صورت خود شروع کنید و سپس به سمت پوست بدن بروید، دقت کنید تمام قسمت های بدن از جمله پشت زانوها و داخل آرنج ها را نیز به لایه بردار آغشته کنید. در قسمت های بزرگتر بدن می وانید لایه بردار را در دایره های بزرگتری به روی پوست بمالید.

۴. هنگام لایه برداری دقت ویژه ای به خرج دهید

هنگام لایه برداری، دقت کنید که با مناطق حساس پوست خود مانند پوست گردن و صورت رفتار بسیار ملایمی داشته باشید. این مناطق دارای پوست نازک تر هستند، بنابراین باید آن ها را بسیار ملایم ماساژ دهید. وقتی لایه بردار را بر روی زانوها، آرنج ها و کف پاهای خود اعمال می کنید می توانید فشار بیشتر وارد کنید زیرا پوست این نواحی طور طبیعی ضخیم تر از باقی قسمت های بدن است.

۵. از یک لیف لایه بردار استفاده کنید

اگر پوستی ضخیم دارید، برای رسیدن به بهترین نتایج سعی کنید از یک لیف لایه برداری استفاده کنید. اگرچه لیف های لایه برداری شبیه به یک اسفنج به نظر می رسند اما بافت خشن تری داشته و زمانی که مرطوب می شوند نیز بافت آن ها سخت باقی می ماند. می توانید این لیف های لایه برداری را در اکثر داروخانه ها بیابید.

۶. پوست خود را شستشو دهید

هنگامی که لایه برداری پوست خود را به اتمام رساندید، پوست خود را شستشو دهید. اجازه ندهید لایه بردار برای مدت طولانی به روی پوست شما باقی بماند، زیرا در این صورت پوست شما خشک شده و به خارش می افتد و از هر لوسیونی استفاده کنید چنین مشکلی درمان نخواهد شد. توصیه می کنم پوست خود را در حمام لایه برداری کنید. سپس به سرعت آن را با آب ولرم شستشو دهید و در آخر از یک دوش آب سرد برای بستن منافذ پوست بهره ببرید.

۷. پس از لایه برداری از لوسیون پوست استفاده کنید

پس از لایه برداری پوست مقدار زیادی لوسیون به پوست خود بمالید. از یک کرم صورت برای پوست صورت، گردن و دست ها استفاده کنید. یک کرم بدن نیز به بازوها، نیم تنه و پاهای خود بمالید. اطمینان حاصل کنید که پس از شستن لایه بردار به سرعت لوسیون مناسب را بر روی پوست خود اعمال کنید. به این ترتیب، پوست شما رطوبت کافی را دریافت کرده و نرم، درخشنده و سالم باقی خواهد ماند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان