پیش گیری از ایجاد لکه‌های سفید روی دندان در کودکان

  پنجشنبه، 25 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پیش گیری از ایجاد لکه‌های سفید روی دندان در کودکان
فلوروسیس به لکه‌های سفید روی دندان گفته می‌شود که در اثر مجاورت زیاد دندان، فراتر از بازه مطلوب تعیین شده برای یک ناحیه معین، با فلوراید در مراحل رشد دندان ایجاد می‌شود. فلورسیس معمولاً در کودکان بین سه ماهه تا هشت ساله‌ای مشاهده می‌شود که مقدار زیادی فلوراید از آب آشامیدنی، غذاها و نوشیدنی‌ها دریافت می‌کنند.

فلوروسیس به لکه های سفید روی دندان گفته می شود که در اثر مجاورت زیاد دندان، فراتر از بازه مطلوب تعیین شده برای یک ناحیه معین، با فلوراید در مراحل رشد دندان ایجاد می شود. فلورسیس معمولاً در کودکان بین سه ماهه تا هشت ساله ای مشاهده می شود که مقدار زیادی فلوراید از آب آشامیدنی، غذاها و نوشیدنی ها دریافت می کنند. یکی از دلایل اصلی لکه های سفید روی دندان های کودکان مصرف بالای فلوراید در مراحل اولیه شکل گیری و رشد دندان است. فلوراید به آمبلوبلاست ها یا همان سلول های مینا آسیب می زند، در نتیجه میناسازی مختل می شود و مینا به حد کافی ایجاد نمی شود. نقص در تشکیل مینای دندان در نهایت باعث می شود که زیرسطح مینای دندان بیش از حد طبیعی متخلخل شود.

مصرف بیش از اندازه فلوراید در دوران شکل گیری دندان و قبل از درآمدن آن باعث می شود قبل از هشت سالگی لکه های سفیدی روی دندان کودک ایجاد شود. برای پیشگیری از فلوروسیس به والدین توصیه می شود که بر مسواک زدن دندان فرزندشان نظارت کنند تا کودک خمیر دندان یا دهانشویه بیش از حد مصرف نکند، دهان را بشوید، مواد را تف کند و نبلعد.

فلوراید از منابع زیر دریافت می شود:

  • یکی از منابع اصلی فلوراید آب شرب است که غلظت بالایی از فلوراید در آن موجود است.
  • فراورده هایی مانند آب معدنی حاوی غلظت بالای فلوراید، شیرینی و غذاهای کودک دارای فلوراید
  • منبع دیگر فلوراید خمیردندان فلوراید است. مصرف بیش از حد خمیردندان فلوراید در بازه سنی سه ماهگی تا هشت سالگی، یعنی در مراحل شکل گیری و رشد دندان های شیری و دائمی، باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان کودک می شود.
  • مصرف داروهای حاوی فلوراید به منظور افزایش استحکام دندان ها. مصرف بیش از حد این داروها منجر به فلورسیس می شود.
  • مصرف نوشابه های گازدار در مراحل اولیه رشد
  • آب شرب نیز حاوی فلوراید است، اما اگر میزان فلوراید بالاتر از حد توصیه شده باشد، موارد شدید فلوروسیس دندان و همچنین استخوان ایجاد می شود.

طبق گفته های انجمن داندانپزشکی آمریکا (ADA) لکه سفید روی دندان کودک (فلورسیس) زمانی رخ می دهد که فلوراید بیش از حد مجاز در طول یک دوره طولانی مصرف شود در حالی که دندان ها هنوز درنیامده اند و زیر لثه ها پنهان شده اند. در حالی که دندان هایی که از زیر لثه بیرون آمده اند دیگر تحت تاثیر فلوراید قرار نخواهند گرفت.

لازم به ذکر است که این لکه های سفید به مقاومت و استحکام دندان هیچ آسیبی وارد نمی کند. در واقع لکه سفید روی دندان یا همان فلورسیس یک بیماری محسوب نمی شود و سلامتی شما را تهدید نمی کند فقط در موارد معدودی ممکن است دندانپزشک در معاینه متوجه شود. در واقع حتی ممکن است فلورسیس مقاومت دندان در برابر خراب شدن را بالا هم ببرد.

بنابراین به این معنی نیست که فلوراید برای دندان کودک شما مضر است بلکه طبق مراکز کنترل بیماری نوشیدن آب حاوی فلوراید دندان ها را سالم تر نگه می دارد و امکان خراب شدن و کرم خوردگی دندان را در کودکان و بزرگسالان ۲۵ ردصد کاهش می دهد.در واقع مصرف آب حاوی فلوراید نه تنها مضر نیست بلکه توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا، آکادمی بهداشت کودکان در آمریکا، سازمان بهداشت جهانی و سازمان بهداشت عمومی ایالات متحده توصیه هم شده است. بنابراین اصلا نمی تواند چیز بدی محسوب شود. فقط باید مراقب باشد که کودک خردسال شما مقدار بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم فلوراید دریافت نکندبه گفته دکتر فئورشتاین متخصص اطفال در نیویورک، چند راه ساده برای جلوگیری از فلورسیس یا همان به وجود آمدن لکه های سفید روی دندان وجود دارد. برای مثال می توانید دندان های تازه درآمده را با کمی آب و پارچه یا لیف تمیز بشورید. هرچه دندان های بیشتری در می آیند روی خمیر دندان نرم مخصوص کودک خمیردندان بدون فلوراید قرار دهید و دندان های کودک را بشویید و تا ۲ سالگی از مصرف خمیردندان حاوی فلوراید برای کودک خودداری کنید. اگر روی کارتن خمیردندان را خوب نگاه کنید متوجه خواهید شد خمیردادن حاوی فلوراید است یا خیر.آکامی بهداشت کودکان در آمریکا همچنین گفته است مادرانی که نوزاد خود را فقط با شیر مادر تغذیه می کنند، میزان فلوراید در شیر مادر بسیار ناچیز است و مادرانی که از آب حاوی فلوراید مصرف می کنند نگران به وجود آمدن لکه های سفید روی دندان نوزاد خود نباشند چون به هیچ وجه تاثیر قابل توجهی نمی گذارد. اگر از مکمل های غذایی استفاده می کنید از آب بدون فلوراید برای مخلوط کردن با پودر استفاده کنید.

تا وقتی مطمئن نشده اید که کودک شما می تواند پس از مسواک زدن خمیردندان را به بیرون تف کند و قورت ندهد از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده نکنید. همچنین از استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید حتی از نوع مخصوص کودکان تا قبل از ۶ سالگی خودداری کنید.

پیشگیری

با رعایت توصیه های زیر می توانید احتمال بروز فلوروسیس ( لکه سفید روی دندان ) را به حداقل برسانید:

  • روش صحیح مسواک زدن و استفاده از دهانشویه را به فرزندتان یاد بدهید. از کودک بخواهید تا خمیردندان را نبلعد و به مسواک زدن وی نظارت کنید.
  • در اکثر موارد مقدار فراورده مصرف شده و نه غلظت فلوراید مشکل ساز است. خمیردندان فلورایددار باید همیشه توسط یک فرد بزرگسال و نه خود کودک روی مسواک قرار داده و پخش شود.
  • دستور استفاده از خمیردندان را مطالعه کنید، عموماً مقدار کمی از خمیردندان کافی است.
  • مقدار لازم خمیردندان برای کودکان به اندازه یک دانه نخود سبز (0.25 g) است.
  • مقدار لازم خمیردندان برای خردسالان زیر سه سال به اندازه دانه برنج است.
  • خمیردندان را روی کل مسواک پخش کنید.
  • اگر طول مسواک را در 0.75 ضرب کنید، مقدار مناسب خمیردندان بر حسب گرم به دست می آید.
  • براساس یک قاعده کلی کودکان زیر دو سال باید از خمیردندان و پاک کننده های بدون فلوراید استفاده کنند. از دندانپزشک اطفال بخواهید تا فراورده مناسب را معرفی کند.
  • هنگام خرید خمیردندان فلورایددار مهر تایید و علامت استاندارد آن را کنترل کنید، تا فراورده ای ایمن و موثر تهیه کنید

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (243 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (195 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (185 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (120 نظر) مسعود پزشکیان: برای ثبت نام بچه هایم در مدرسه هر جای که می‌رفتیم پول می‌خواستند؛ خب پول نداشتیم و با همان حقوقی که داشتیم به زور می‌توانستیم زندگی را بگذرانیم+ویدیو (100 نظر) الهام چرخنده با ناراحتی قلبی راهی بیمارستان شد / الهام چرخنده : چون قلبم تقوا داشت الان ظاهرم رو شبیه به قلبم کردم (99 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (96 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (95 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (85 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (81 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (71 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری رشت برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ ایستاده باید تشویقش کرد+عکس (58 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای متین سیروسی رقیب مشهدی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد مشهدی و گرگ پارسی (56 نظر) ژیلا صادقی : چون خیلی شاد و خوب زندگی می کنم به خاطر همین 47 سال بهم نمیاد (56 نظر) مهمانی تمام و کمال الهه منصوریان برای اعضای خانواده اش بعد از آشتی با پدرشان+ویدئو/سنگ تمام خواهران ووشوکار در میزبانی از پدر (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 14 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 14 شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 14 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 14 شهریور ماه 1403
روایت سفرهای خارجی دامادِ پزشکِ احمدی‌نژاد به چین و آمریکا / پاسپورت داشتم اما نرفتم!
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403 + فیلم
آشتی دادن جورجینا با مادر شوهر و خواهر شوهرهایش! / عروس بازی درآوردن نامزد رونالدو رابطه‌ها رو شکرآب کرد!
کاملترین لیست لوازم تحریر برای تمامی مقاطع تحصیلی/ این لیست رو موقع خرید حتما با خودت داشته باش
توضیحات طرف دعوای «صابر ابر» درباره ادعا‌های تهدید: یک پرونده معمولی موجر و مستأجر است
خانه‌داری یک کدبانو؛ 4 ترفند کاربردی و تضمینی برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن+جزئیات
مردی که اجازه داد 80 غریبه به زنش تجاوز کنند +جزئیات
(تصاویر) انقراض دایناسور ها یا یک دروغ تاریخی؟!/ کشف دایناسور هایی که هنوز زنده اند شمارا حیرت زده میکند!
عکس دونفره‌ی اکبر عبدی و همسرش در تراس دلباز و بزرگ خانه‌/ چه مبلمان خوشگلی هم واسه تراس زیباشون در نظر گرفتن!
با 8 مورد عجیبی که عمر را کوتاه می‌کنند آشنا شوید
منتخب روز   
در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی