پیشگیری از ساییدگی دندان توسط مواد غذایی اسیدی

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
پیشگیری از ساییدگی دندان توسط مواد غذایی اسیدی
یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از فرسایش دندان،حداقل سالی دو بار مراجعه به مطب دندانپزشک است. این کار نقش مهمی در حفظ بهداشت دهان و دندان ایفا می کند.

مصرف مواد غذایی سالم و رعایت نکات بهداشتی در سلامت دندان نقش ویژه ای ایفا می کند تا جایی که بعضی از مواد غذایی قاتلان مرموزی برای دندان های شما هستند.

می دانید که بهداشت دهان و دندان به نفع سلامت کلی انسان است و احتمالا از اهمیت رژیم غذایی مناسب خود برای سلامت دندان آگاه هستید ، این واقعا به نظر می رسد که ضرب المثل درستی باشد«شما چیزی هستید که میل میکنید» این چرخه هنگامی درست تر است که به سلامت دندان میرسیم حتی مهم تر ازتغذیه معمول است.قبلا در مورد بهترین غذاها و مواد غذایی مفید برای دندان ها و لثه ها در پست های دیگر بحث کرده ایم. اکنون زمان آن رسیده است تا ببینیم چه بخش هایی از رژیم غذایی شما می تواند سلامت دهان را در معرض خطر قرار دهد.مطمئنا بسیاری از ما هرگز نخواهیم توانست تغذیه 100٪ سالم داشته و تمام مواد غذایی و نوشیدنی های خطرناک را از رژیم غذایی حذف کنیم، اما مهم است که بدانیم به چه چیزی توجه کنیم و چگونه خطرات احتمالی را بسنجیم.

حتما برایتان پیش آمده وقتی که با لذت مشغول خوردن پاپکورن بودید، با یکی از آن دانه های سفت ذرت غافلگیر شدید و حتی نگران شدید که شاید دندان تان شکسته باشد. در واقع همین دانه های باز نشده ی پاپکورن عامل بسیاری از شکستگی های دندانی هستند. علاوه بر این، پوسته های ذرت ها هم لای دندان ها گیر می کنند و لثه را اذیت می کنند.

میوه های خشک بسیار پرطرفدار و لذیذ هستند و میان وعده ی سالمی به نظر می رسند، اما حقیقت این است که این ماده ی غذایی برای دندان ها به شدت مضر است. میوه های خشک علاوه بر قند زیادی که دارند، بسیار چسبنده هستند و در شیارهای دندان های آسیاب باقی می مانند و باعث پوسیده شدن آن ها می شوند.

دلچسب بودن طعم قهوه و نوشیدنی هایی که با آن تهیه می شوند بر کسی پوشیده نیست اما همان نوشیدنی های شیرینی که از خوردن آن ها لذت می برید، کابوس دندان هایتان هستند. مصرف پیوسته ی شیر و قند در یک بازه ی یک ساعته یا بیشتر، کار بزاق دهان را برای مقابله با قند و اسیدی که از باکتری های درون دهان ما تولید می شود، سخت می کند. بزاق دهان، مهم ترین محافظ دندان ها است اما قند زیادی که با هر جرعه از یک نوشیدنی شیرین وارد دهان می شود، به مرور غده های تولید کننده ی بزاق دهان را بی اثر می کند.

پیشگیری از ساییدگی دندان

یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از فرسایش دندان،حداقل سالی دو بار مراجعه به مطب دندانپزشک است. این کار نقش مهمی در حفظ بهداشت دهان و دندان ایفا می کند.

از طرفی باید همیشه مقدار زیادی آب بنوشید تا آب دهان کافی برای تمیز کردن اسید داخل دهان تولید شود. از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید تا به ترمیم مینا،کاهش خطر پوسیدگی و کند شدن دندان کمک کند.

درضمن فلوراید به بازسازی مواد معدنی مینای دندان نیز کمک می کند. شستن دهان و دندان با دهانشویه نیز باعث کاهش حساسیت دندانی می شود.

روزی حداقل یک بار استفاده از نخ دندان نیز توصیه می شود. درضمن یادتان باشد که برای پیشگیری از آسیب رسیدن به مینای دندان، به خصوص مینای تضعیف شده در اثر مصرف غذاهای اسیدی، از مسواک هایی با پرز نرم استفاده کنید.

از آنجا که مهمترین دلیل ساییدگی دندان مصرف نوشیدنی های اسیدی همچون آب مرکبات است، می توان برای نوشیدن آن ها از نی استفاده کرد تا از تاثیرات مضرشان کاست.

یکی دیگر از مهمترین مولفه ها برای پیشگیری از این مشکل، ترک سیگار و مشروبات الکلی است. جویدن بیش از حد آدامس نیز به دلیل قند موجود در آن به تدریج سبب ساییدگی دندان ها می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (717 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (311 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (183 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (171 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (93 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (89 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (89 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (79 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (67 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (66 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
تیتر امروز   
کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در گورستان باستانی/ یک گور پر از طلای خالص+عکس
فال ابجد روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 13 شهریور 1403+فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 13شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید