پلوس خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  دوشنبه، 27 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
پلوس خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟
در هر سمتی که صدای تق تق شنیدید یعنی سر پلوس در آن سمت خراب است و اگر در هر دو قسمت این صدا را می شنوید؛ یعنی هر دو سر پلوس خودرو شما خراب شده است، که در این صورت باید تعویض شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نیروی وارد شده به چرخ دنده در خودروهای دیفرانسیل جلو توسط قطعه ای به نام دیفرانسیل و در خودروهای دیفرانسیل عقب توسط قطعه ای به نام میل گاردان در سیستم انتقال قدرت توزیع می شود. در اینجاست که به قطعه ای به نام پلوس (به انگلیسی Driving Shaf) بر می خوریم. در واقع پلوس قطعه ای از قطعات جلوبندی ماشین است که برای انتقال نیرو به چرخ های خودرو به کار می رود. این قطعه از یک سو به دیفرانسیل یا میل گاردان و از سمتی دیگر به چرخ های خودرو متصل می شود؛ بنابراین چرخش دیفرانسیل خودرو از طریق اتصال پلوس به چرخ باعث چرخیدن آنها می شود. همچنین با توجه به اینکه جعبه دنده در جلو یا عقب خودرو قرار گرفته باشد نوع پلوس استفاده شده نیز متفاوت است.

اجزای اصلی پلوس اتومبیل

قسمت ها و اجزائ اصلی پلوس اتومبیل عبارتند از: سر پلوس، گردگیر پلوس، مشعل پلوس، سه شاخه پلوس، خار نگه دارنده و….

سرپلوس: قطعه ای است که پلوس را به چرخ ها متصل کرده و نقش اصلی و مهم را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو بر عهده دارد.

در انتهای پلوس قسمتی که چرخ ها به پلوس متصل می گردد؛ باید متحرک باشد تا موقع عبور در پیچ و خم های جاده و هنگام دور زدن و پیچیدن خودرو نرم کار کند تا شکسته نشود و سرپلوس است که این حرکت پیچشی و چرخش را انجام می دهد.

گردگیر پلوس: قطعه ای قیف مانند است و همانطور که از اسم آن پیداست، گردگیر قسمتی است که وظیفه اش محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هواست و شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده اند.

چون پلوس از قطعاتی است که از درون محفظه ی موتور و گیربکس بیرون است، از این قطعه ی لاستیکی برای حفاظت آن در برابر گرد و خاک استفاده می شود، که با بست های مخصوص در جای خود بسته و محکم می گردد.

مشعل پلوس: قطعه ای است که در انتهای گیربکس قرار گرفته و با اتصال به سه شاخه ی پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار می گیرد به پلوس متصل می شود.

علامت خرابی پلوس اتومبیل

اما چگونه بفهمیم که پلوس خراب است یا نه. شنیدن صدای تق تق از چرخ ها در موقع دور زدن نشانه ی خراب شدن سر پلوس هاست.

اگر می خواهید بفهمید که سر پلوس کدام سمت خراب شده است؛ در هنگام حرکت، فرمان را تا آخر به یک سمت بچرخانید و دور بزنید.

در هر سمتی که صدای تق تق شنیدید یعنی سر پلوس در آن سمت خراب است و اگر در هر دو قسمت این صدا را می شنوید؛ یعنی هر دو سر پلوس خودرو شما خراب شده است، که در این صورت باید تعویض شوند.

لرزش های شدید خودرو نیز می تواند ناشی از خرابی پلوس باشد؛ که شایعترین نشانه ی آن تکان شدید دسته دنده به سمت جلو و عقب است.

این تکان مخصوصا در هنگام گاز دادن در مسیر بزرگراه و طی کردن سر بالایی ها با دنده ی بالا خود را نشان خواهد داد.

گاهی اتفاق می افتد؛ وقتی که بر روی پدال گاز فشار می آورید و یا به هنگام کم کردن فشار پایتان از روی پدال گاز، متوجه تقه هایی می شوید که از علائم خرابی سر پلوس است.

خرابی بلبرینگ سه شاخه ی پلوس به صورت ضربه های متوالی به موتور بروز می کند که نشانه اش تکان های دسته دنده در سرعت پایین و لرزش ماشین در سرعت های بالا است.

تعویض پلوس

اما اگر خواستید پلوس را تعویض کنید؛ پیش از باز کردن پلوس های دو طرف در قسمت اتصال دیفرانسیل به پلوس یک شافت قرار دهید؛ این کار باعث می شود که دنده های پلوس اتومبیل دیگر جابجا نشود.

ضمنا به خاطر داشته باشید که پیش از تعویض پلوس، حتماً واسکازین گیربکس و دیفرانسیل را خالی کنید.

همانطور که می دانید واسکازین نوعی روغن است که از چرخ دنده های گیربکس در برابر فشارها محافظت می کند.

در هنگام تعویض پلوس باید به کاسه نمد هم دقت کنید تا به آن آسیبی وارد نشود، چون خرابی کاسه نمد می تواند منجر به روغن ریزی شود.

به یاد داشته باشید که برای باز کردن پلوس هرگز از ترمز استفاده نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان