پر کننده های غیر مستقیم دندان

  پنجشنبه، 08 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
پر کننده های غیر مستقیم دندان
پر کننده غیر مستقیم شبیه پر کننده‌های کاپوزیت یا پرکننده‌های سفید است با این تفاوت که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شوند و قبل از اعمال آن نیاز به دو جلسه ویزیت دارد. پر کننده غیر مستقیم زمانی استفاده می‌شود که سطح کمی از دندان برای نگه داشتن پرکننده باقی مانده است اما دندان آنقدر هم آسیب ندیده که نیاز به روکش داشته باشد.

پر کننده غیر مستقیم شبیه پر کننده های کاپوزیت یا پرکننده های سفید است با این تفاوت که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شوند و قبل از اعمال آن نیاز به دو جلسه ویزیت دارد. پر کننده غیر مستقیم زمانی استفاده می شود که سطح کمی از دندان برای نگه داشتن پرکننده باقی مانده است اما دندان آنقدر هم آسیب ندیده که نیاز به روکش داشته باشد.در جلسه اول مراجعه، پوسیدگی یا پرکننده قدیمی برداشته می شود. از شکل دندانی که نیاز به تعمیر دارد و دندان های اطراف قالبی تهیه می شود. قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود تا پرکننده غیرمستقیم را آماده کنند. تا زمان آماده شدن پرکننده غیرمستقیم، یک پرکننده موقت برای حفاظت از دندان اعمال می شود. در ویزیت دوم، پرکننده موقت برداشته می شود و دندانپزشک پرکننده تهیه شده و تناسب آن با دندان را بررسی می کند. اگر اندازه آن مناسب بود به صورت دائمی در دندان قرار می گیرد.

انواع پرکننده های غیرمستقیم

دو نوع پرکننده غیرمستقیم موجود است؛ اینله و آنله

آنله شبیه پرکننده ها است اما تمامی آن در کاسپ(برجستگی های تاج دندان) روی سطح جونده دندان قرار می گیرد.آنله گران تر از اینه است، و یک یا چند کاسپ را پوشش می دهد. گاهی به آنله ها نیم تاج هم می گویند.اینله و آنله ها مقاوم تر هستند و ماندگاری آن ها خیلی بیشتر از پرکننده های سنتی است و تا 30 سال مانگاری دارند. می توان آن ها را از رزین کامپوزیت سفید، پرسلان یا طلا ساخت. اینله و آنله ها هم ساختار دندان را تضعیف می کنند، اما میزان تضعیف دندان در آن ها بسیار کمتر از پرکننده های سنتی است.نوع دیگری از اینله و آنله ها (اینله و آنله مستقیم) همان فرایند پرکننده های غیرمستقیم را دارد با این تفاوت که اینله و آنله مستقیم همان جا در مطب دندانپزشک ساخته می شود و با یک جلسه می توان دندان را پر کرد. نوع اینله و آنله استفاده شده به مقدار دندان باقی مانده و مسائل زیبایی بستگی دارد.

پرکننده موقت در شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • در پرکردن هایی که بیش از یک جلسه ویزیت نیاز است، همچون قبل از قرار دادن پرکننده طلا و برای برخی فرایند های پر کردن(به آن پر کردن غیر مستقیم می گویند) که از مواد کامپوزیتی استفاده می شود.
  • پس از درمان کانال ریشه
  • برای تسکین یافتن عصب دندان، زمانی که پالپ دچار درد می شود.
  • زمانی که نیاز به بهبود دندان به صورت اورژانسی باشد (همچون رفع دندان درد)

پرکننده موقت از اسمش پیداست، قرار نیست روی دندان باقی بماند. معمولا پس از یک ماه می افتند، می شکنند و یا از بین می روند. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا پرکننده موقت را با پرکننده دائمی جایگزین کند. در غیر این صورت دندان ممکن است عفونت کرده و یا مشکلات دیگری ایجاد شود.

مراحل پرکردن و ترمیم دندان چیست؟

  • تشخیص پوسیدگی دندان ها
  • در صورتی که دندانپزشک احتمال بدهد بین دندان ها پوسیدگی وجود دارد حتما نیاز به عکس رادیوگرافی خواهد بود
  • بعد از تشخیص پوسیدگی دندان، نوع درمان پوسیدگی و نوع مواد پر کننده با توجه به شرایط دندان تعیین می شود.
  • برای شروع کار باید ابتدا بی حسی تزریق شود. انتخاب نوع بی حسی با توجه به تاریخچه پزشکی صورت می گیرد.
  • پس از این مراحل، تراش دندان آغاز می شود تا قسمت پوسیده دندان حذف شود.
  • پس از تراش دندان ، بر اساس بافت باقی مانده دندان و محل قرار گرفتن آن، مرحله ترمیم دندان شروع می شود.
  • پس از اتمام ترمیم، اکلوژن یا تماس دندان ها با یکدیگر چک می شود تا ترمیم در تماس با دندان های فک مقابل بلند نباشد.
  • شست و شوی دهان و پایان کار…

آماده سازی پرکننده دندان

در بیشتر ویزیت ها دندانپزشک با ابزارهایی به بررسی دندان ها می پردازد. بسته به میزان تخریب دندان، ممکن است نیاز به عکس برداری اشعه ایکس باشد. دندانپزشک علاوه بر دندان، لثه و استخوان های اطراف آن را هم بررسی می کند. پس از اتمام این بررسی ها، دندانپزشک به تصمیم گیری درباره شیوه بهبود دندان می پردازد. اگر تخریب دندن جزئی باشد، پر کردن دندان مناسب خواهد بود. ولی اگر آسیب دیدگی دندان شدید باشد ممکن است درمان ریشه دندان نیاز باشد. اگر نیاز به پرکردن باشد، دندانپزشک تمامی گزینه های موجود پر کردن را در اختیار شما قرار می دهد.

محافظت از پر کننده های غیر مستقیم دندان

برای نگهداری و حفاظت از دندان پر شده شده شما باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، برای تمیز کردن آن به صورت مرتب به دندانپزشک خودتان مراجعه نمایید، با استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید و از دهان شویه های آنتی باکتریال به صورت روزانه حداقل یک بار استفاده کنید. اگر دندانپزشک شما مشکوک شود که دندان پر شده شده شما ترک برداشته و نشتی داشته باشد (زمانی که قسمتی از مواد پر کننده به صورت کامل به بدنه دندان نچسبیده باشد، اجازه می دهد که بزاق دهان نفوذ کند و باعث تخریب آن شود) از اشعه ایکس برای بررسی وضعیت دندان شما استفاده خواهد کرد. اگر شما بعد از پر کردن دندان با روش مستقیم و یا غیر مستقیم دچار حساسیت شدید و یا احساس تیزی در دندان پر شده کردید و یا تکه ای از مواد پر کننده کنده شد با دندانپزشک خودتان تماس بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (243 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (58 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (50 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر) رونمایی از مادر جوان و محجبه زهرا گونش، ستاره محبوب والیبال ترکیه/ چقدرم کم سن و سال+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز